Δυνατότητες και κίνδυνοι στην Πανορθόδοξη σύνοδο του 2016

«…Η δύναμίς μου εν ασθενεία τελειούται…»

Θάλεγε εύλογα προς εμένα ένας σώφρων χριστιανός «τι θέλει η αλεπού στο παζάρι;» Ο υποφαινόμενος εννοείται ότι θα ήμουν η αλεπού και το παζάρι οι συζητήσεις, διαπραγματεύσεις που  κάνουν  οι Προκαθήμενοι που συμμετέχουν στην Σύναξη της Κωνσταντινούπολης αυτές τις μέρες προεδρεύοντος του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου του Α΄και αποφάσισαν την Πανορθόδοξη Σύνοδο για το 2016, την οποία προετοιμάζουν… πενήντα χρόνια…

Βεβαίως και υπάρχουν αντιρρήσεις πολλών ειδών γι’ αυτή τη Σύνοδο, όχι τόσο από το αδαές χριστιανικό πλήρωμα, όσο από θεολογούντες, κληρικούς, μοναχούς και λαϊκούς. Παρά ταύτα κάποιοι άλλοι χαίρονται προκαταβολικά από χθές, 7-3-2014: «Στην Κωνσταντινούπολη το 2016: Επιτέλους! Αποφάσισαν την σύγκληση της Πανορθόδοξης Συνόδου».

Τα θέματα που καίνε είναι κυρίως εκκλησιολογικά:

1) Η συνύπαρξη στην ίδια πόλη (κυρίως στη Διασπορά) πολλών Επισκόπων ή Μητροπολιτών και οι οποίοι παρότι λειτουργούν στον «ίδιο τόπο» αναφέρονται σε μακρινές διαφορετικές τοπικές εκκλησίες, διαφορετικών λαών, γλωσσών και εθνών… Οι πόλεις αυτές βρίσκονται κυρίως σε όλη την Αμερική, στη Δυτική Ευρώπη, αλλά και αλλού. Τυπικά τον πρώτο λόγο φαίνεται να τον έχει και να τον διεκδικεί το «Οικουμενικό» Πατριαρχείο, αλλά τόσο οι σλαβόφωνες ορθόδοξες εκκλησίες, όσο και οι αραβόφωνες δεν φαίνεται να κάνουν εύκολα πίσω.  Φυσικά στο προσκήνιο μπορεί να έλθει άλλη λύση, όπως η δημιουργία ξεχωριστών-αυτόνομων  «Πατριαρχείων» ή «Αρχιεπισκοπών».

2) Ο υφέρπων εθνικισμός και εθνοφυλετισμός σε επισκόπους, κληρικούς, μοναχούς, λαϊκούς και θεολογούντων σε όλες τις τοπικές εκκλησίες (ελληνόφωνων, σλαβόφωνων, αραβόφωνων).

3) Η πρόσδεση πολλών Εκκλησιών ή και Μονών σε επίπεδο θεσμικό με τις κρατικές εξουσίες και η αναλογούσα διαπλοκή σε επίπεδο πολιτικό, οικονομικό, ιδεολογικό, ακόμη και θεολογικό. Η Εκκλησία της Ελλάδος είναι μία απ’ αυτές και το Πατριαρχείο πασών το Ρωσιών δεν πάει πίσω.

4) Η οικονομική διαπλοκή Προκαθημένων ή και Συνόδων με παράγοντες του Κεφαλαίου, των Μίντια, του Πρωταθλητισμού, μέχρι και του «υποκόσμου», είτε άμεσα, είτε έμμεσα. Μιλάω για τον υφέρποντα ή φανερό αστοχριστιανισμό. Σ’ αυτό το πειρασμό βλέπουμε να πέφτουν και να δίδουν «μεγαλόσταυρους» κυρίως από το χώρο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αφού έχει χάσει εδώ και πολλές δεκαετίες την πρόσδεση με την κρατική εξουσία.

5) Οι αποκλίσεις στους οικουμενικούς διαλόγους, είτε προς την κατεύθυνση ενός θεολογικά ανεύθυνου και «μεταπατερικού» οικουμενισμού, είτε ενός ανεπίγνωστου  «ζηλωτισμού» δήθεν «πατερικής» προσκόλλησης. Οι αποκλίσεις αυτές συχνά από μερικούς υπέρμαχους φτάνουν στα όρια είτε σχισμάτων (ελλαδικός παλαιοημερολογητισμός), είτε θεολογικού συγκρητισμού (να γίνουμε πιο πολλοί με την «χριστιανική» ενότητα).

6) Το πρόβλημα της σχέσης θεολογίας και επιστήμης και του τρόπου ενσωμάτωσης των νέων επιστημονικών ανακαλύψεων, κυρίως στο τομέα των θετικών και ιατρικών επιστημών. Κορυφαία θέματα η σχέση Δημιουργίας και βιολογικής εξέλιξης και τα ζητήματα βιοηθικής.

7) Η απαρίθμηση προηγούμενης Συνόδου ως Οικουμενικής. Κάποιοι θέτουν το ζήτημα για αναγνώριση  8ης,  ίσως και 9ης . ϊδωμεν…

Δεν γνωρίζω ποια απ’ αυτά τα ζητήματα θα απασχολήσουν την αποφασισμένη προχθές Πανορθόδοξη Σύνοδο (εάν δεν μπουν νέα εμπόδια), ποια θα παραμεριστούν ή ποια άλλα θα μπούν. Θεωρώ όμως για να μην μετατραπεί μια τέτοια Σύνοδος σε ληστρική δεν είναι ανάγκη να είναι πλήρως φωτισμένοι άπαντες οι συνερχόμενοι (20 από κάθε τοπική Εκκλησία). Με τη φτωχή μου θεολογία νομίζω ότι τουλάχιστον κάποιοι εν «Φωτί» νέοι πατέρες είναι αναγκαίο να αναδειχθούν, είτε πριν, είτε μέσα στη Σύνοδο, ώστε να πάρουν την υπόθεση «εν Πνεύματι Αγίω» «στα χέρια τους». Έτσι να αποτελέσουν τον ή τους πυλώνες γύρω από τους οποίους οι πλείονες θα κάνουν το θεολογικά ώριμο, ώστε η εν λόγω Σύνοδος: «να βαδίσει επόμενη των Πατέρων, με ακρόαση των παρόντων και με όραση των επερχομένων…».

3 Σχόλια

  1. Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας το 2016 στο Φανάρι
    null

    Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι διεργασίες της Σύναξης των Ορθοδόξων στην Κωνταντινούπολη. Ιδιαίτερη αναφορά στην ανακοίνωση στην ιερότητα της ανθρώπινης ζωής από τη σύλληψη ως το θάνατο» αλλά και στην αναγνώριση του γάμου ως ένωσης άνδρα και γυναίκας.

    Η Σύναξη των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών, που ολοκληρώθηκε την Κυριακή, στην Κωνσταντινούπολη, με πανηγυρικό συλλείτουργο, συμφώνησε να συγκαλέσει το 2016, Αγία και Μεγάλην Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας,όπως αναφέρει ανακοίνωση του Πατριαρχείου.

    Η Σύναξη συνεφώνησε, προσθέτει η ανακοίνωση,ότι η Ειδική Διορθόδοξος Επιτροπή θα αρχίσει τό έργο της από τον Σεπτεμβρίο του 2014 και θα το ολοκληρώσει μέχρι το Πάσχα του 2015. «Θα ακολουθήσει Προσυνοδική Πανορθόδοξος Διάσκεψης, κατά τό πρώτον ήμισυ του έτους 2015«, αναφέρει η ανακοίνωση.

    Και σημειώνει: «Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδόξου Εκκλησίας θα συγκληθεί υπό του Οικουμενικού Πατριάρχου, εν Κωνσταντινουπόλει, τω έτει 2016, εκτός απροόπτου και οι αποφάσεις θά λαμβάνονται καθ΄ομοφωνίαν«.

    «Οι πειρασμοί καί αι προκλήσεις της ιστορίας είναι ιδιαιτέρως έντονοι εις τάς ημέρας μας και οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί δέν δυνάμεθα νά είμεθα αμέτοχοι και αδιάφοροι απέναντί των»», αναφέρει η ανακοίνωση. «Η Εκκλησία καλείται νά αρθρώσει τόν προφητικόν της λόγον» συνεχίζει η ανακοίνωση και εκφράζει: «Ανησυχίαν διά τάς τοπικάς καί παγκοσμίους τάσεις, αι οποίαι απαξιώνουν καί διαβιβρώσκουν τάς αρχάς της πίστεως, τήν αξιοπρέπειαν του ανθρωπίνου προσώπου».

    Έκκληση για κατάπαυση του πυρός στη Συρία

    Η Σύναξη απεύθυνε έκκληση για άμεση κατάπαυση των στρατιωτικών επιχειρήσεων στη Συρία και την απελευθέρωση των αιχμαλώτων.«Στηρίζομεν τό Πατριαρχείον Αντιοχείας εις τήν πνευματικήν καί ανθρωπιστικήν διακονίαν αυτού, ως επίσης καί τάς προσπαθείας αυτού διά τήν παλινόρθωσιν της περιοχής καί τήν παλιννόστησιν των προσφύγων», προσθέτει η ανακοίνωση.

    Η Σύναξη των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών ασχολήθηκε επίσης με την κρίση στην Ουκρανία, για την οποία αναφέρει ότι «ενθέρμως προσευχόμεθα υπέρ της διεξαγωγής ειρηνικών διαπραγματεύσεων καί καταλλαγής πρός έξοδον εκ της εν Ουκρανίασυνεχιζομένης κρίσεως«.

    Τέλος η ανακοίνωση υπογραμμίζει: «... την αναμφισβήτητον ιερότητα της ανθρωπίνης ζωής από της συλλήψεως μέχρι του φυσικού θανάτου. Αναγνωρίζομεν τόν γάμον ως ένωσιν ανδρός καί γυναικός, η οποία εικονίζει τήν ΄Ενωσιν του Χριστού καί της Εκκλησίας Του».

    ΠΗΓΗ: Ημ.δημοσίευσης: 9/3/2014 8:05:47 μμ Τελευταία ανανέωση: 9/3/2014 8:35:52 μμ,

  2. Στο βιβλίο του «Μια γοργόνα στον Κεράτιο», έγραφε σε ανύποπτο χρόνο ο φιλοπατριαρχικώτατος π. Δοσίθεος της Μονής Τατάρνης για αυτή τη μέλλουσα Σύνοδο (με αφορμή το προς συζήτηση θέμα της τροποποίησης των περί νηστείας διατάξεων) ότι καλύτερα να μη συνέλθει ποτέ, διότι περισσότερα προβλήματα θα δημιουργήσει παρά θα λύσει. Και συμπλήρωνε: «είναι και αυτή η sanctitas vitae των μελλόντων να συμμετάσχουν»…
    Ψάχνεις να βρεις επισκόπους εν Φωτί για να πάρουν τη Σύνοδο στα χέρια τους… Βλέποντας τα πρόσωπα που συνόδευσαν τον αρχιεπίσκοπο Αθηνών στην Πόλη και το συγκεκριμένο θεολογικό κλίμα που εκφράζουν αμφότερα, δεν πολυελπίζω. Τουλάχιστον, για την Ελλαδική Εκκλησία… Μακάρι να μην είναι έτσι.
    Μέχρι τότε κάνουμε προσευχή, με συναίσθηση του ότι ως λαϊκοί θα έχουμε την ευθύνη να πούμε «αμήν», στις αποφάσεις…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: