• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 600,641 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    Οι 19+2 εκκλησιές τη… στο Η Παναγιά της Κέρτεζης ως ΜτΒ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Μαΐου 2012
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Απρ.   Ιον. »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Η Ανάληψη του Ιησού, οι πρωτοβουλίες των πολλών και ο ρόλος του Πνεύματος

Θα προσπαθήσουμε σήμερα να κάνουμε μερικές «πολιτικές» θεολογικές νύξεις στη μεγάλη γιορτή της Ανάληψης του αναστημένου Ιησού.

Στην ιστορική συνείδηση των Ισραηλιτών, αλλά και όλων σχεδόν των ανθρώπων  Μεσσίας σημαίνει ένα είδος πολιτικού Αρχηγού που ηγείται των πολλών, αφήνοντας τους χωρίς πρωτοβουλίες, για την επανάκτηση μιας συλλογικής πολιτικού, ταξικού ή εθνικού τύπου ελευθερίας. Πρόκειται για το είδος του Ηγέτη που κυρίως αυτός παίρνει τις αποφάσεις και ίσως τις επιβάλλει στους πολλούς. Η χειρότερη εκδοχή είναι η ναζιστική άποψη, σαν αυτή του Χίτλερ ή της Χρυσής Αυγής: Ο Μεσσίας – Ηγέτης αυτού του προτύπου «κατανοεί τη βούληση του λαού» (των πολλών) και  με σπαρτιατική πειθαρχία την επιβάλλει. Ο Ιησούς όμως είναι άλλου τύπου ηγέτης.

Στη σύγχρονη όμως εποχή γενικά τα πράγματα σε ένα βαθμό έχουν αλλάξει. Το πιο συντηρητικό κομμάτι επιθυμεί ένα σκληρό αυταρχικό ηγέτη, ενώ ένα άλλο πιο δημοκρατικό. Σε ρεύματα της «αριστεράς» αυτός είναι συλλογικός: άλλοτε ηγέτης ενός σκληρού πολιτικού γραφείου και άλλοτε μιας πιο χαλαρής πολιτικής επιτροπής. Σε άλλα ρεύματα επιζητείται η άμεση δημοκρατία με συντονιστικά με πιο ακραία μορφή τα πιο «αντιεξουσιαστικά» συλλογικά υποκείμενα. Τι συμβαίνει όμως στον πυρήνα της ορθόδοξης θεολογίας και Χριστολογίας; Η σημερινή γιορτή της Ανάληψης του Ιησού δείχνει πολύ καθαρά το νέο τοπίο που προωθείται.

Στον Εσπερινό της Αναλήψεως όμως στο 4ο «Στιχηρό Ιδιόμελο» τονίζεται καθαρά: «Κύριε, οι Απόστολοι ως είδον σε, εν νεφέλαις επαιρόμενον, οδυρμοίς δακρύων ζωοδότα Χριστέ, κατηφείας πληρούμενοι, θρηνούντες έλεγον…».

Συνειδητοποιούσαν ένα είδος ορφάνιας για 3η φορά μεσα σε λίγες δεκάδες μέρες, απ’ αυτόν που πάνω Του στήριξαν όλες τις μεσσιανικές προσδοκίες. Η πρώτη το βράδυ της σύλληψης στη Γεσθημανή που ο Ιησούς αφέθηκε στη σύλληψη χωρίς καμιά προσωπική και βιαστική αντίσταση. Οι μαθητές έμεινα έρμαιοι, μόνοι και απογοητευμένοι, με κορύφωση την προδοσία του πιο ατίθασου (Ιούδα). Η 2η με τον ατιμωτικό  θάνατο στο Σταυρό και η τρίτη τώρα, πάνω που χάρηκαν για 40 μέρες την Ανάσταση.

Ο αναστημένος Ιησούς όμως απομακρύνεται βιολογικά από την ιστορία των ανθρώπων. Φεύγει ο ηγέτης και αφήνει συλλογικό υποκείμενο. Αφήνει την Εκκλησία που συμβολίζουν «οι δώδεκα». Και κάθε ένας απ’ αυτούς «εις τύπον και τόπον» απλά θα Τον συμβολίζει. Οσάκις θα λειτουργεί «δεσποτικά», απλά θα Τον προδίδει. Δυο χιλιάδες χρόνια μετά έχουμε ζήσει και τις δύο εκδοχές από τους συνεχιστές των Αποστόλων. Και συχνά οι τοπικές εκκλησίες αισθάνονται ορφανές από προδοσίες Επισκόπων. Και οι δυσκολίες αυτού του νέου υποκειμένου συνεχίζονται, πέρα από τις προσωπικές δυσκολίες του κάθε ένα. Έτσι καθυστερεί και το πέρασμα του προτύπου στις εκδοχές της όλης κοινωνικής και πολιτικής ζωής.

Ο Ιησούς αποστέλλει  συχνά «μυστικά» και λίγες φορές «ορατά» και «χειροπιαστά το Πνεύμα. Αυτό αποτελεί την συνεχιζόμενη Πεντηκοστή. Με υλικά στοιχεία στην Ευχαριστιακή κοινότητα, με προσωπικά ή συλλογικά υποκείμενα στις «έξω» κοινότητες και μορφές κοινωνικής ή πολιτικής πραγματικότητας. Έτσι προστέθηκε μια διαφορετικού τύπου πολιτισμική ταυτότητα. Αυτή του «έθνους των χριστιανών» που ξεπερνά λαούς, φυλές, στρώματα και συχνά τάξεις. Έτσι έχουμε μια άρρηκτη σχέση Χριστολογίας και Πνευματολογίας…

Στο βαθμό που συμβαίνει Πεντηκοστή, ο Ιησούς της Αναλήψεως γίνεται ιστορικά παρών μέσα από τους κατά τόπους «δώδεκα» που απλώνονται στη γή… Το αν τελικά θα υπάρξει πλήρης εφαρμογή ή όχι σε όλη την Οικουμένη, δηλ. το «ελθέτω η Βασιλεία σου», κάτι σαν αυτό που περιγράψαμε συνοπτικά και σήμερα και διαισθάνονται τα ανήσυχα πνεύματα ως Ουτοπία, δεν το γνωρίζουμε. Εκείνο που γνωρίζουμε είναι ότι όσο υπάρχουν «δώδεκα» θα γεννιούνται άγιοι, δηλαδή μέλη της και το αντίστροφο. Και σε όσες χώρες οι λαοί έχουν μπολιαστεί με αυτά τα Χαρίσματα, οι Φύρερ δεν μπορούν να επικρατήσουν για πολύ. Η ανάληψη του Ιησού δεν είναι «κοπάνα», είναι άλλου είδους ηγεσία. «Η Βασιλεία η εμή ουκ έστιν εκ του κόσμου τούτου».

Ταυτόχρονα αξίζει να σημειωθεί και η αντίστροφη διάσταση της Χριστολογίας της Αναλήψεως. Η αναστημένη ανθρώπινη φύση στο πρόσωπο του Λόγου ενώνεται πάγια με τη θεϊκή, όχι μόνο στο επίπεδο του προσώπου του Χριστού, αλλά και του Τριαδικού Θεού εις τον 7ο (κατά Παύλο) ουρανό. Έτσι ο Ιησούς είναι ταυτόχρονα «καταβάς και αναβάς»: «και ουδείς αναβέβηκεν εις τον ουρανόν ει μη ο εκ του ουρανού καταβάς, ο υιός του ανθρώπου ο ών εν τω ουρανώ» (Ιω. γ΄, 13).

Γι’ αυτό φίλες και φίλοι, πιστοί και άπιστοι, συνειδητοποιημένοι και μη προχωράμε στην Οδό. Με εισόδους και εξόδους από τις ευχαριστιακές κοινότητες. «Ο καιρός γαρ εγγύς»… Και με αυτό το είδος «πολιτικής» ας δράσουμε στις δύσκολες μέρες που διερχόμαστε στη χώρα μας, στη Μεσόγειο και όλη την Ευρώπη…

Advertisements

2 Σχόλια

  1. » όσο υπάρχουν «δώδεκα» θα γεννιούνται άγιοι »

    ἂν καὶ καταλαβαίνω τὸ πῶς τὸ λὲς, παραμένει μιὰ ἐπικίνδυνη (γιὰ παρερμηνεῖες) διατύπωση γιὰ τὶς πολλὲς συνειδήσεις.
    ἄλλωστε μὴν ξεχνᾶμε ὅτι τὸ χρησιμοποίησαν καὶ ἀκόμη τὸ χρησιμοποιοῦν ἀκόμη ὅσοι κληρικαλιστὲς & «κοινοτιστὲς» ἐνοχλοῦνται ἀπὸ τὴν (παράλληλη? συμπληρωματική?) νηπτικὴ παράδοση (ἤδη ἀπὸ τὰ χρόνια τοῦ Μ. Ἀντωνίου κατηγορουμένη σὰν ἰδιωτεία, καὶ στὶς μέρες μας σὰν Μονοφυσιτισμὸς ἢ Προτεσταντισμός).

    πιστεύω ὅτι αὐτὸ τὸ «δίλλημα» (καρδιακὴ ζωή – εὐχαριστιακὴ ζωὴ) δὲν πρόκειται νὰ λυθῆ ἔως νὰ ἔλθη τὸ πλήρωμα τοῦ χρόνου, γιατὶ:
    (α) δὲν μπορεῖ νὰ λυθῆ ἐντὸς τοῦ χρόνου, καὶ
    (β) δὲν πρέπει νὰ λυθῆ (χάριν τῆς ἐλευθερίας μας).

    αὐτὸ ἀκριβὼς τὸ ἀπορούμενο (ὅπως πλέον πιστεύω) βρίσκεται στὴν καρδιὰ τῆς πολιτικῆς θεολογίας, πιὸ πολὺ καὶ ἀπὸ τὴν ὅποια «καταφατικὴ» (κοινοτιστικὴ ἤ ἄλλη) ἀνάγνωση τῆς Ἀποκάλυψης τοῦ Χριστοῦ. ἄλλωστε εἶναι ἴσως αὐτὸ ποὺ πιὸ πολὺ μαρτυρᾶ τὸν μυστηριακὸ χαρακτῆρα τοῦ μυστηρίου τῆς Ἐνσάρκωσης (τὰ Πνευματολογικὰ τῶν ρώσων έγελειανῶν θεολόγων τὰ ἐχει ἐπαρκῶς, πιστεύω, ἀποδομήσει ὁ Φλωρόφσκυ καὶ δὲν χρειάζεται νὰ ἐπανέλθουμε ἐδῶ).

    καλὴ συνέχεια!

    /βψ

  2. @ vassilip

    Γενικά συμφωνώ με τις παρατηρήσεις σου, οι οποίες είναι και χρειαζούμενες.

    Θα ήθελα όμως να σημειώσω:
    1) Συνέδεσα τους «δώδεκα» με την Πεντηκοστή. Δεν άφησα «ξέμπαρκο» κληρικαλιστικό … ασκέρι.
    2) Μιλησα για δεσποτισμό, άρα πρόβλεψα αυτό που υπενύσσεσαι.
    3) Εγραψα και το αντιστροφο για να το «δεσω».

    Τωρα λόγω συνοπτικότητας του κειμενου ισως να παιρνει παρεμνηνειες. Αλλά όποιος θέλει να παρερμηνευσει το κανει και με την Αγ. Γραφη, τους Πατέρες, τους αγίους, με τους πάντες.

    Ενδυναμούσθε!!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: