• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 602,155 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Βασιλικη στο Οι τελευταίες θετικές εξελίξει…
    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Μαρτίου 2010
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Φεβ.   Απρ. »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Γιατί ο σύνδεσμος του Καιρού είναι επίκαιρος

Η χώρα μας βρίσκεται σε μια τεράστια δίνη εδώ και χρόνια. Απλά η οικονομική κρίση ήταν το «κερασάκι στην τούρτα». Θα ήθελα σήμερα, όχι αναλυτικά βεβαίως, να θίξω μια πλευρά του ζητήματος που είναι η σχέση της ελλαδικής θεσμικής εκκλησίας με τους κρατικούς θεσμούς με επίκεντρο το ελληνικό σχολείο.

Βεβαίως η θεσμική Εκκλησία και στο βαθμό που πέρα από τη λατρεία βρίσκεται σε διαδικασίες ωσμώσεων με το λαό (πιστό, πολιτισμικά ορθόδοξο, αδιάφορο ή ενάντιο) βρίσκεται και σε διαδικασίες σχέσεων με τις κρατικές δομές. Ούτε η Εκκλησία ζει έξω από το κοσμικό κράτος, ούτε το κράτος μπορεί να εξοβελίσει μια (μεγάλη στην περίπτωσή μας) μερίδα του λαού, ούτε φυσικά μπορεί η Εκκλησία να αποτελεί «κράτος εν κράτει».

Η περίοδος της χουντικής επταετίας σήμανε για την ελλαδική εκκλησία σε επίπεδο Ιεραρχίας μια τεραστίων διαστάσεων εμπλοκή, ανεξάρτητα από τις εξαιρέσεις, που την έφερε σε μειονεκτική σχέση στην μεταπολίτευση. Δεν φάνηκε πλήρως το πρόβλημα γιατί ο ορθόδοξος λαός ήταν πλειοψηφία.

Μια μερική όψη αυτού του προβλήματος  φαίνεται στο χώρο της εκπαίδευσης, τόσο γιατί η νέα γενιά έχει πολύ πιο ελεύθερη στάση και σχέση με το «θρησκεύειν», όσο γιατί η ίδια η (ανοικτή και στην ΕΕ και γενικότερα) κοινωνία έδωσε στους εκπαιδευτικούς τους όρους να θέτουν δημόσια, ελεύθερα και θαρρετά όλα τα παιδαγωγικά ζητήματα στα ζητήματα πίστης.

Επομένως τόσο το μάθημα των θρησκευτικών, όσο και άλλες πλευρές των σχέσεων εκκλησίας καις σχολείου βρέθηκαν στο επίκεντρο διενέξεων (εκκλησιασμοί, πρωινή προσευχή, εκκλησιαστικά σύμβολα και εικόνες, εθνικές εορτές, κλπ).

Δυστυχώς η Πανελλήνια Ένωση θεολόγων δεν κατάφερε να ηγηθεί τόσα χρόνια μιας πανελλήνιας προσπάθειας για ανατροφοδότηση, επανατοποθέτηση και διεύρυνση των οριζόντων ώστε να υπάρχουν σταθερές μορφές ισορροπίας. Μετά μάλιστα το 1990 άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου σε όλα τα θέματα. Η ήττα του μακ. Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου στο χειρισμό των «ταυτοτήτων» σήμανε μια πιο μειονεκτική θέση και του μαθήματος των θρησκευτικών στο σχολείο.

Με καθυστέρηση βεβαίως, αλλά όχι άκαιρα, γιατί ακολούθησαν οι αποφάσεις «του συνήγορου του πολίτη» και οι σπασμωδικές αποφάσεις του ΥΠΕΠΘ επί ΝΔ (για τις οποίες έχουμε γράψει στο ΜτΒ πλήθος άρθρων) άρχισε να εκδηλώνεται συλλογικά η μουρμούρα δεκάδων θεολόγων, είτε δίδασκαν τα μάθημα, είτε όχι,  μέσα και έξω από τα σχολεία και φτάσαμε στη δημιουργία του συνδέσμου «ο Καιρός». Πάνω από 370 θεολόγοι ήδη έχουν γίνει μέλη και εκτιμώ ότι η δυναμική, εάν δεν γίνουν θανάσιμα λάθη στρατηγικής, θα τον ενδυναμώσει σημαντικά.

Η άκρως συντηρητική ΠΕΘ και ο ιδεολογικός χώρος (π. χ. Ορθόδοξος τύπος 19-03-2010, σελ. 5) που εκφράζει ήδη έχουν θορυβηθεί και το εκφράζουν ανοικτά με πολλούς τρόπους. Δυστυχώς αντί να έλθουν σε επαφή με αυτό το δυναμικό συνεχίζουν να πετροβολούν. Θα επιφέρουν όμως το αντίθετο αποτέλεσμα απ’ αυτό που επιδιώκουν και θα μειώσουν και τη δική τους δυναμική.

Να ελπίσουμε όμως ότι η προσωρινή ηγεσία του καιρού και το υπόλοιπο δυναμικό δεν θα παίζουν πονηρά πολιτικά ή ακαδημαϊκά ή εκκλησιαστικά παιχνίδια και ξαναδώσουν την δυναμική στη συντηρητική ΠΕΘ.

Αντίθετα οφείλουν να προσηλωθούν στις αρχές της «Διακήρυξης Αρχών» και να εργαστούν για ένα θρησκευτικό μάθημα που παράλληλα θα είναι για όλα τα σημερινά παιδιά, πράγμα που δείχνουν να μη κατανοούν όσοι παραμένουν σε παλαιές αγκυλώσεις από τη μια και δεν θα είναι στείρο από τον ορθόδοξο πολιτισμό και ζωή, που επιδιώκουν οι άγευστοι της ζώσας θεολογίας από την άλλη.

Advertisements

4 Σχόλια

  1. Στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις.
    Βλέπω την υπογραφή του ένθερμου δασκάλου μας, του Γιώργη του Τσανανά.
    Θυμάμαι που μίλαγε για ένα μάθημα που ενώνει, κινητοποιεί και υπαρξιακά στηρίζει..

  2. όπως και πολλές άλλες υπογραφές δασκάλων και φίλων.

  3. Λες να… Βρε μπας και… Αλλά μήπως όμως… Για να δούμε… μπορεί τον 21ο αιώνα να φτιάξουμε θεολογική παιδεία στην βασική εκπαίδευση (και όχι μόνον); Το ξαναλέω: η μόνη ελπίδα μας πλέον σε οτιδήποτε γύρω μας είναι οι πρωτοβουλίες συνειδητοποιημένων ομάδων ανθρώπων. Τελεία και παύλα…

  4. @ tsouknida

    Μου αρέσει η επιλογή σου:

    «… για ένα μάθημα που ενώνει, κινητοποιεί και υπαρξιακά στηρίζει…»

    Απλά να μη ξεχάσουμε ότι αυτό θα είναι το υπόβαθρο του μαθήματος.

    @ δρακουμέλ

    Ναι οι πρωτοβουλίες των όσο και όποιων συνηδοτοποιημένων. Να βάλουμε πλάτη λοιπόν, με τη δημιουργική μας κριτικά πάντα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: