• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 605,085 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Ιωάννης της Κροστάνδ… στο Ιωάννης της Κροστάνδης ο άγιος…
    Ιβάν ο οχληρός στο Ιωάννης της Κροστάνδης ο άγιος…
    Chaturbate στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Βασιλικη στο Οι τελευταίες θετικές εξελίξει…
    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Φεβρουαρίου 2010
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Ιαν.   Μαρ. »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Γρηγόριος Παλαμάς ως οδοδείκτης του σήμερα

Με αφορμή τη σημερινή πανηγυρική εορτή του μεγαλύτερου μάλλον θεολόγου της 2ης χιλιετηρίδας μ. Χ., δεύτερη Κυριακή της Ορθοδοξίας ουσιαστικά, θάθελα λίγες σκέψεις να απλώσω σε πέντε επίπεδα. Ως εργαλείο στο τέλος του αρθριδίου θα έχω παραπομπές σε δυο άρθρα για τον άγιό μας,  δημοσιεύσεις κειμένων του και ένα βίντεο περίπου 50 λεπτών.

1) Ως νέος σπούδασε αρκετές από τις επιστήμες της εποχής του, παρά το γεγονός ότι αποτελεί κορυφαίο μύστη και θεολόγο του Ησυχασμού, Η θεοτικές εμπειρίες του αργότερα ως περιεχόμενο και η γνώση του τρόπου σκέπτεσθαι των άλλων (κυρίως αντιησυχαστών) τον έφερε σε πλεονεκτική θέση στις αντιπαραθέσεις και νικητή τελικά στη «Μεγάλη Σύνοδο» του 1341 (και 1351 μ.Χ.) που θεωρείται ως οικουμενική. Ταυτόχρονα επήλθε η γρήρορη αγιοποίησή του:  Ο Παλαμάς πέθανε στις 27 Νοεμβρίου 1359 στην πόλη της επισκοπής του. Στα 1368 ανακηρύχθηκε άγιος επί πατριαρχίας Φιλόθεου, τον παλιού του μαθητή και φίλου.

2) Αποδέχτηκε τις προκλήσεις για διαχριστιανικούς διαλόγους με τους αντιησυχαστές της εποχής του και δεν αντιδρούσε εκ των προτέρων. Υπάρχει όμως μια ουσιώδης διαφορά με τους σημερινούς και τα φόρουμ: Το κύριο προτέρημά του δεν ήταν τα διανοητικά ή φιλοσοφικά επιχειρήματά του, αλλά οι ίδιες οι προσωπικές θοτικές του εμπειρίες. Δεν ήταν απλά ένας διαβασμένος (όπως π. χ. οι σημερινοί πανεπιστημιακοί θεολόγοι ή ιεράρχες) αλλά κύρια αυτός που έπασχε τα θεία.

3) Αποδέχτηκε τον επισκοπικό θρόνο της Θεσσαλονίκης, μπήκε μέσα στη φωτιά του πρωτόγνωρου ζηλωτικού κινήματος (μιλάμε για την μεγάλη εξέγερση στη Θεσσαλονίκη) και οδήγησε ως ποιμένας – ηγέτης την τοπική Εκκλησία στο δρόμο της αληθούς πίστης και πράξης. Φυσικά δεν επεδίωξε με ίντριγκες, διαπλοκές την επισκοποίηση, αλλά ούτε κρύφτηκε στο Άγιο Όρος για μια ατομική απόλαυση των θείων Δωρεών.

4) Θεολογούσε και στα κοινωνικά και πολιτικά πράγματα υπό το πρίσμα βεβαίως αυτής της θεολογίας και δεν εστίαζε – παρά τον ησυχασμό του – τη θεολογία σε μια ατομική διάσταση και σε μια δήθεν «ατομική σωτηρία». Ειδικά σε μια εποχή που η χώρα μας γίνεται πείραμα για αλλαγές σε όλες της χώρες του μεσογειακού νότου και όχι μόνο τέτοιες στάσεις είναι αναγκαίες από όσους – λίγους έστω – επισκόπους μπορούν να το κάνουν.

Έτσι «…Το κήρυγμα του γίνεται συχνά βίαιο εναντίον των κοινωνικών αδικιών, αληθινές πληγές της Θεσσαλονικιώτικης αναταραχής. Μολαταύτα, παρά την πάντοτε δραστήρια ανάμειξη του ησυχαστή πατέρα στα πο­λιτικά γεγονότα της εποχής του οι λόγοι του αξιοπρόσε­κτοι στην απλότητα τους, δεν χάνουν ποτέ το θεολογικό τους περιεχόμενο, συγκεντρωμένο πάνω στο Μυστήριο του Χριστού…». Έπαιξε θαυμαστό ρόλο στη διέξοδο της εξέγερσης.

5) Υπήρξε σημαντικός συγγραφέας, ομιλητής και καθοδηγητής μοναχών και λαϊκών, όχι μόνο σε προσωπικό καθοδηγητικό επίπεδο, αλλά και σε θεολογική βάση. Έτσι με κέντρο την Θεσσαλονίκη που τον τιμά ως Πολιούχο και όλη την Εκκλησία που μετέφερε συνειδητά τη μνήμη του στην 2η Κυριακή των Νηστειών από τις 14 Νοέμβρη που απλά αναφέρεται η κοίμησή του, απλώνεται στην εποχή μας όλο το συγγραφικό του έργο ως βασικός οδοδείκτης μας.

Παράρτημα ζεύξεων:

Ια) Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο θεολόγος του Ησυχασμού – Jean Meyendorff.

Ιβ) Γρηγόριος Παλαμάς: Δυο παράλληλες εποχές – Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος.

IIα) Επιστολή προς την σεμνοτάτην εν μοναζούσαις Ξένην.

ΙΙβ) Ομιλία εις την Θείαν Μεταμόρφωσιν.

ΙΙγ) Δέκα Ομιλίες Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά.

Βίντεο:

ΙΙΙ) Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς – St. Gregory Palamas (TV100) 48:14 του 2008.

Αποσπάσματα από την εκπομπή του δημοσιογράφου Χρήστου Κούρτη «Ορθοδοξία και Σύγχρονος Κόσμος» που προβλήθηκε επανειλημμένα από τον τηλεοπτικό σταθμό TV100 της Θεσ/νίκης, σχετικά με εκδήλωση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Science-Religion Interaction in the 21st Century»

(http://sr21.physics.auth.gr) που έλαβε χώρα στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στις 24-2-2007

http://video.google.com/videoplay?docid=-2798498878451065112#

Advertisements

5 Σχόλια

  1. Αδελφέ, πολύ καλή περιήγηση και θέτεις πολύ σημαντικές πτυχές του βίου και της πολιτείας του Αγίου και συμπολιούχου -μαζί με τον Άι-Δημήτρη- της Θεσσαλονίκης.
    Ήθελα να ρωτήσω κάτι ειδικότερο, επειδή με έχει απασχολήσει αρκετά και έχω προσπαθήσει να το ερευνήσω. Είναι το θέμα του συσχετισμού του Αγίου με την εξέγερση των Ζηλωτών. Γνωρίζω, ότι δέχθηκε την μη-αποδοχή του ως τοπικού Επισκόπου αδιαμαρτύρητα. Υπάρχει, επίσης, η άποψη, ότι έβλεπε με συμπάθεια το κίνημα, το οποίο, βέβαια, δυστυχώς, έφτασε στον φανατισμό και την εκδικητική βία έναντι των πλουσίων, κάτι που μπορεί να αποδοθεί και σε ένα ορισμένο «καλογηρικό φανατισμό».
    Εννοείται, ότι καταδίκασε -το λέει και ο Μεγιενντόρφ- βιαίως την κοινωνική αδικία. Αλλά έχουμε περισσότερα στοιχεία για αυτή του την στάση έναντι του καθεστώτος 1342-1349; Μήπως πρέπει να ανατρέξουμε στις σχετικές του πάμπολλες ομιλίες στην Πατρολογία;
    Αυτά και ευχαριστώ! 🙂

  2. @ philalethe00

    Εκτός από την περιδιάβαση των έργων του ιδίου σου προτείνω να διαβάσεις το σχετικό βιβλίο του αείμνηστου Νικ. Ματσούκα (υπό μυθιστοριματική μρφή) τα Ζηλωτικά, Θεσσαλονίκη 1993. Δυστυχώς πριν τρεις μέρες το δάνεισα σε φίλο και δεν θυμάμαι τις εκδόσεις.

  3. @manitaritoubounou
    Μάλιστα, ευχαριστώ πολύ! Θυμάμαι, ότι παληότερα που ερευνούσα για βιβλία για τον Άγιο, το είχα βρει, κάπου αλλά ανακαλώ, ότι ήταν σε μυθιστορηματική μορφή. Είναι κάτι σαν «ιστορικό μυθιστόρημα», όπως, ας πούμε, αυτό του Μήτσου Αλεξανδρόπουλου για τον Αγ Μάξιμο τον Γραικό, έτσι; 🙂

  4. @ philalethe00

    Ακριβώς!!! Πρόκειται για “ιστορικό μυθιστόρημα” και όχι μόνο….

  5. Από τις εκδόσεις Βάνιας (Θεσσαλονίκη), είναι τα Ζηλωτικά του Ματσούκα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: