• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 600,824 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    Οι 19+2 εκκλησιές τη… στο Η Παναγιά της Κέρτεζης ως ΜτΒ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Οκτώβριος 2009
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Σεπτ.   Νοέ. »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Φθόνος + αφθονία

Έλαβα από ένα φίλο από τα παλιά σήμερα το παρακάτω λιτό μήνυμα στο κινητό μου: «Φθόνος+αφθονία». Βεβαίως κάποιο σημαντικό ερέθισμα θα τον οδήγησε σε παρόμοια σκέψη και σύζευξη. Και κάποια σύνδεση με μένα θα τον οδήγησε να το κοινωνήσει μαζί μου.

kalyba_gerPaisiou_1Σκέφτηκα λοιπόν να ανοίξω μια μικρή συζήτηση με το ζήτημα. Και κάνω μια μικρή αρχή με λίγες υπογραμμίσεις;

1) Ο φθόνος στη κυριολεξία αποτελεί, νομίζω, ένα ειδικό συναίσθημα λύπης λόγω πνευματικής, ψυχικής ή φυσικής υπεροχής ή και λόγω κατοχής υλικών αγαθών.

2) Η αφθονία είναι φυσικά το αντίθετο του φθόνου, δηλαδή η έλλειψή του. Είναι όμως ότι σε δεύτερο επίπεδο η έννοια παίρνει τα χαρακτηριστικά  της υπερεπάρκειας και της περίσσειας;

3) Νομίζω επομένως ότι  τέτοια συναισθήματα έχουν τεράστια σχέση ταυτόχρονα, τόσο με τον εσωτερικό μας κόσμο, όσο και με τον κοινωνικό κόσμο. Μήπως τελικά το φαινόμενο της αφθονίας σε επίπεδο σχέσεων, γνώσης,  εργασίας, παιδείας, πολιτισμού και απαραίτητων υλικών αγαθών επηρεάζει σημαντικά από έξω προς τα μέσα τη συνείδηση γύρω από το φθόνο-αφθονία;

Μήπως τελικά και ανάλογη κίνηση του πλούσιου εσωτερικού κόσμου και των «καρδιακών σχέσεων οδηγεί σε ισότητα, δικαιοσύνη, ελευθερία και το αντίστροφο σε κάστες εξουσίας και κατοχής;

Φθόνος +αφθονία, το μήνυμα του Άρη Π. με νόημα βαθύ. Άρη εσύ τι θα έλεγες; Εσείς φίλοι τι θα σημειώνατε;

Advertisements

9 Σχόλια

  1. Η λέξη Φθόνος προέρχεται από το ρήμα Φθίνω=μειώνομαι, εξασθενώ.
    Ίδια ρίζα έχει και η λέξη Φθίση , συνώνυμο της φυματίωσης σε παλιότερους χρόνους.Την φθίση την λέγανε και ζηλιάρα αρρώστια.
    Ίδια ρίζα και η λέξη Φθορά.

    Έτσι ο φθόνος ορίζεται ως αρρώστια και η αφθονία ως η έλλειψη αυτής της καταραμένης αρρώστιας, (κάτι ως η α-νοσία) δηλαδή η διατήρηση της υγείας .

    Ωραία λογοπλοκή.Θένκς ΜτΒ! 🙂

  2. @ Μisha

    Φθόνος<<<>>α-φθαρσία>>>αιωνιότητα

    και εγώ ευχαριστώ Μ.

  3. Ο φθόνος μπορεί να προκληθεί από την αφθονία του άλλου ? Αυτό όμως συμβαίνει μόνο φαινομενικά.
    Ο φθόνος προέρχεται από την ασθένεια του έσω και ερεθίζεται απο την εικόνα του άλλου (είτε έχει αφθονία είτε όχι).

    Εχει να κάνει , νομίζω, με το δικαίωμα να «έχω», με τη απαίτηση να «έχω», με την αγωνία να «έχω» και ενώ στην πραγματικότητα αφορά στο τι δεν «ειμαι».

    Ο φθόνος τελικά δεν προκαλείται στην πραγματικότητα από το τι «έχει» ο άλλος, αλλα από το τι «είναι» ο άλλος. Το «έχει» αμφισβητείται ή αφαιρείται. Το «είναι» όμως δεν αφαιρείται, όσο κι αν αμφισβητείται.

  4. @ Ελενη Β.

    Όντως προσθέτετεις και εσύ νέες όψεις σημαντικές. Και μάλιστα προσωπικά μου θύμισες το (γνωστό ίσως) βιβλίο του Έριχ Φρόμ: «Να έχεις ή να είσαι«

  5. ΜτΒ, ήθελα να ακούσω από σένα την γνώμη σου για τη λογοπλοκή, γι΄ αυτό στην έστειλα. Ο κουμπάρος μου υποψιάσθηκε μια σχέση μεταξύ των λέξεων και στην ανέφερα. Ψάχνοντας στη συνέχεια, βρήκα δύο αποσπάσματα που φωτίζουν το θέμα,

    1. Του Ν. Μπερδιάγιεφ, «στις κυριαρχούσες του μορφές ο σοσιαλισμός τείνει στην απόκτηση αφθονίας αγαθών, θεμελιώνεται στον φθόνο και στην ζηλοτυπία των αποκλήρων προς τους πλουσίους. Και όταν νικήση, οι παλαιοί πτωχοί γίνονται νέοι πλούσιοι και δοκιμάζουν μία κακεντρεχή ευχαρίστηση να κάνουν φτωχούς τους παλαιούς πλουσίους. Ο ασκητισμός είναι ξένος προς τον σοσιαλισμό». , και
    2. Του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου,»Διότι τά μεν κοσμικά έχουν πολλούς πού τά φθονούν, τά δε πνευματικά εις όσον πιο πολ­λούς έλθουν, τόσον περισσότερον φανερώνουν την ιδικήν των αφθονία.»
    «Διότι τον λόγον τον οποίον εις όλους μεταδίδω, εάν κρατήσω εις την οικία πλησίον μου, γίνομαι πτωχότερος, αν όμως τον μεταδώσω εις όλους, όπως ακριβώς σπέρνω εις εύφορο αγρόν, επαυξάνω την αφθονία των αγαθών, κάμνω περισσότερον τον πλούτο μου καί εσάς καθιστώ πλουσιωτέρους χωρίς ό ίδιος να γίνω πτω­χότερος εξ αιτίας της ευπορίας σας, αλλά μάλλον περισσό­τερον πλούσιος, διότι δεν συμβαίνει το ίδιον όπως με τά χρή­ματα, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Εάν είχα αποταμι­ευμένα χρήματα, καί ήθελα να τά διανείμω εις όλους, δεν θα ημπο­ρούσα να έχω την προηγουμένην αφθο­νία, διότι θα ελατ­τωθούν εξ αιτίας της διανομής.

  6. @ Αρης Π.

    1) Ως γνωστόν ο Νικ. Μπερδιάγιεφ κάνει κριτική στο στείρο μπολσεβικισμό, που απλά πάει να αντικαταστήσει τη κυρίαρχη κάστα με μια καινούρια. Όλο του το εργο διαπνέεται για μια τέτοια ταξική αγωνιστικότητα που να οδηγεί τόσο κάθετα σε ένα είδος φτώχευσης των πλουσίων προς τη μερια της δικαιοσύνης και όχι στην εναλλαγη των καστων. Παράλληλα θέτει οριζόντια το ζήτημα του πολιτισμού στα υποκείμενα, ώστε αυτό να είναι επιτευκταίο. Δυστυχώς στην ρώσικη επανασταση αυτα ήταν ψιλα γραμματα στοςυ πολλούς. Σήμερα όμως δεν είναι σε αρκετούς.

    2) Ο Ιω. Χρυσόστομος έχει μεγαλη προσφορά στην κοινωνική διάσταση του Χριστιανισμού.
    Φυσικά απαευθυνόμενος σε χριστιανούς τους προτρέπει να μοιράσουν μόνοι τους τα πλουτη (την εποχή εκεινη κυριως κληρονομικά). Μη ξεχνάμε όμως το ρόλο της εξοπυσίας. Κατά το Απ. παύλο (Προς Ρωμαίους, κεφ. 13) η εξουσία είναι υπερέχουσα όταν είναι δίκαιη και έτσι μόνο δικιώνεται εν Χριστώ. Πως μπορεί να είναι δικαιη «προς το αγαθό» αν δεν μοιράζει τον πλούτο που παρακρατούν λόγω πτωτικών καταστασεψν (κληρονοπμια, νομιμη ή ανομη κλοπη);

    3) Εαν οι έχοντες και κατέχοντες δεν μοιράζουν μόνοι τους, συνεισφέρουν στην αυξηση του εσωτερικού φθόνου, που φυσικά η αιτία του είναι στο είναι (όπως σημειωσε και η Ελένη Β.) Και φυσικά είναι στο φυσιολογικό στόχαστρο των … φθονερών.

    4) Όπως ανέφερα στο κύριο μέρος του ποστ υπάρχει, όχι μόνο λογοπλοκή, αλλά και συνάφεια:
    (βλ. Λεξικό Δημ. Β. Δημητράκου, εκδ. Χρ. Γιοβάνη, 1970, σελ. 1402: Φοόνος, ο, κ. φτ-, συναίσθημα λύπης επί αλλοτρία υπεροχή, η ζηλοτυπία, κακεντρέχεια. 2. η εκ φθόνου άρνησις , αποποίησις, μομφή, υποβίβασις εκ φθόνου και
    σελ. 275 αφθονία η. έλλειψις φθόνου 2. περίσεια, υπερεπάρκεια.

    Αντίθετα ο Γ.. Μπαμπινιώτης γραφει (σελ. 1104): Φθόνος ο, έντονη ζήλεια(για την υπεροχή ή την επιτυχία του άλλου), συχνά με την επιθυμία να του συμβεί κακό: τα λόγια του ήταν γεμάτ φθόνο, ζηλοφθονία, ζήλια.

    και αφθονία, πολύ μεγάλη ποσότητα αγαθών, προϊόντων, χρημάτων. ΣΥΝ. πληθώρα (σελ. 171).

    Τα ίδια και το λεξίκό που μου έστειλες:

    Το λεξικό του Τριανταφυλλίδη δίνει τους παρακάτω ορισμούς για τις δύο λέξεις.

    φθόνος ο [fθónos] O18 : το αρνητικό συναίσθημα της λύπης, της στενοχώριας και της δυσαρέσκειας που αισθάνεται κάποιος για την ευτυχία, την επιτυχία ή την υπεροχή των άλλων· (πρβ. ζήλια, κακεντρέχεια): H γρήγορη άνοδός του στην υπηρεσία προκάλεσε το φθόνο των συναδέλφων του. [λόγ. < αρχ. φθόνος]

    αφθονία η [afθonía] O25 : ποσότητα πραγμάτων μεγαλύτερη από όση χρειάζεται· υπερεπάρκεια. ANT έλλειψη: ~ αγαθών / από αγαθά. ~ υλικών μέσων. Yπάρχω σε ~, αφθονώ. Tο τελευταίο καλοκαίρι είχαμε ~ από φρούτα. H κοινωνία της αφθονίας, η καταναλωτική κοινωνία. [λόγ. < αρχ.ἀφθονία]

  7. Η αφθονία προέρχεται από το α+φθίνω ή από το α+φθόνος, δηλ. όπου υπάρχει υπερεπάρκεια, δεν υπάρχει και λόγος να φθονεί κανείς;

  8. 1. Αφού ο φθόνος σχετίζεται με το είναι, τότε γιατί η αφθονία που σχετιζεται με το έχεις, να σχετίζεται με το φθόνο; Τα λεξικά, στα παραδείγματα δεν δείχνουν συσχέτιση , ή μήπως δεν τα καταλαβαίνω;
    2. Οι «φυσιολογικώς φθονούντες» τους έχοντες και κατέχοντες έχουν έλλειψη πολιτισμού!
    3. Λίγο μεσοαστική/ολιγόψυχη/επιβιωτική μου ακούγεται η παραίνεση να μοιράζονται τα πλούτη τους οι κατέχοντες για να μη τους φθονούν, ή για να μη χάσουν την εξουσία τους. Είδες που είχαν δικιο οι παλιοί αστοί και τα κρύβαν! Ας όψεται η μεταμορντενιά που τα πήρε όλα κι έφυγε …εις τα εξ ών συνετέθη.

    4. Επωδός
    Διότι τά μεν κοσμικά έχουν πολλούς πού τά φθονούν, τά δε πνευματικά εις όσον πιο πολλούς έλθουν, τόσον περισσότερον φανερώνουν την ιδικήν των αφθονία.”

    5. Ο φόβος φυλάει τα έρημα και ο φθόνος …Περιμένω την συμπλήρωση!

  9. @ Hera

    Το έγραψε πρώτα ο Misha, το γραφεις και εσύ, αλλά φερτε και πηγες… Εμείς δεν είμαστε … γλωσσολόγοι. Είναι αλήθεια πάντως (και στο μαρξισμό θεωρείται ως αλαφαβίτα) ότι μπορεί η υπερεπάρκεια από μόνη της να μη οδηγεί στο φθόνο. Να όμως που εδω και αυτο αμφισβητήθηκε…

    @ Αρης Π.

    1. Προσωπικά νομίζω σχετίζεται και με τα δύο. Όπως όλα τα πάθη.

    2. Συμφωνώ, αλλά με τον πολιτισμό θέλει πολύ συζήτηση. Πάντως αυτός δεν μπορεί ναι είναι δήθεν ή κυριλέ…

    3. Ε καλά τώρα. Οι παραιναίσεις είχαν και έχουν μόνο ποιμαντικό χαρακτήρα. Συχνά μερικό και ειδικό, Μπορεί ένας ποιμένας να μιλά σε μεγάλο ακροατήριο, αλλά μια παραίνεση να απεθύνεται σε ένα συγκεκρμένο πρόσωπο… Μη γενικεύουμε… Η γενίκευση όντως είναι μια πληγή του αστοχριστιανισμού…

    4. Πολύ όμορφη η επωδός που μα ς ανεσυρες και μοιράστηκες μαζί μας.

    5. Τι να προσθέσω; Ο φθόνος δεν φυλάει τίποτα. Ούτε την επιβίωση. πρόκειται γιοα ένα πάθος που μα ςταλανίζει. Όσο πιο γρηγορα παλαίψουμε να μας εγκαταλείψει, τόσο καλύτερα για την πνευματική μας διαύγεια και ωριμότητα…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: