• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 600,689 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    Οι 19+2 εκκλησιές τη… στο Η Παναγιά της Κέρτεζης ως ΜτΒ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Φεβρουαρίου 2009
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Ιαν.   Μαρ. »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Ελεύθερη πρόσβαση… σε τι;

του ΚΩΣΤΑ ΘΕΡΙΑΝΟΥ

Ο όρος «ελεύθερη πρόσβαση» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει «στολίσει» το φραστικό οπλοστάσιο ενός τμήματος της Αριστεράς στην Ελλάδα, τα τελευταία τριάντα περίπου χρόνια.

Παραδόξως, παρά την πλατιά διακίνηση του όρου μέσα στις τάξεις ενός τμήματος της Αριστεράς είναι δύσκολο να περιγραφεί το περιεχόμενό του, ακόμη πιο δύσκολο να συμφωνήσουν στο τι ακριβώς σημαίνει «ελεύθερη πρόσβαση» ανάμεσα σε αυτούς που χρησιμοποιούν τον όρο και τέλος, δυσκολότερο όλων, η συσπείρωση σημαντικών τμημάτων των λαϊκών στρωμάτων πίσω από ένα τέτοιο αίτημα.

Τι σημαίνει «ελεύθερη πρόσβαση» στα πανεπιστήμια; Ας προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στον όρο:

1. Καταρχάς, αυτός που θα περνά «ελεύθερα» στα πανεπιστήμια θα παίρνει απολυτήριο λυκείου; Μάλλον θα παίρνει. Πώς θα το παίρνει; Με εξετάσεις μέσα στο σχολείο ή έξω από αυτό; Στη δεύτερη περίπτωση (έξω από το σχολείο) πάμε στη μεταρρύθμιση Αρσένη (εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα του σχολείου σε πανελλαδική κλίμακα)· στη δεύτερη περίπτωση (εξετάσεις μέσα στο σχολείο) υπάρχει κίνδυνος κατάλυσης κάθε έννοιας αξιοκρατίας.

2. Ας υποθέσουμε ότι προσπερνάμε το πρώτο ερώτημα και πάμε στο δεύτερο: ο κάτοχος του απολυτηρίου (αδιάφορο πως το πήρε) εγγράφεται στη σχολή της προτίμησής του. Οπότε προκύπτουν σημαντικά ερωτήματα: τι θα γίνουν τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της επαρχίας; Δεν θα κινδυνεύσουν να κλείσουν καθώς η πλειονότητα του πληθυσμού μένει στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, οπότε εκεί λογικά θα προστρέξουν οι φοιτητές; Τι θα γίνει με τις σχολές των κοινωνικών επιστημών που ελάχιστοι θα τις προτιμήσουν;

3. Ας υποθέσουμε ότι αποφεύγουμε την απάντηση των ερωτημάτων 1 και 2 και πάμε στο 3: ας γραφτούν όλοι ελεύθερα όπου θέλουν και εκεί μέσα θα γίνει η επιλογή. Όμως, σε μια σχολή που απαιτεί εργαστήρια πώς θα χωρέσουν χιλιάδες άνθρωποι; Και με ποιους όρους θα γίνει εκεί μέσα η επιλογή; Πώς θα διασφαλιστεί το αδιάβλητο; Αλλά και σε αυτή την περίπτωση δεν μιλάμε για ελεύθερη πρόσβαση, αλλά απλώς για καθυστέρηση της επιλογής.

Νομίζω ότι πρέπει να μιλήσουμε ξεκάθαρα: όσο και να διευρύνουμε την πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, στον καπιταλισμό η ταξική ανισότητα θα υπάρχει, καθώς δεν έχει λυθεί η πραγματική αντίθεση της καπιταλιστικής κοινωνίας που είναι η αντίθεση μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας. Το ζητούμενο σήμερα είναι πώς θα φτιάξουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να μορφώνει και μια οικονομία στην οποία θα βρίσκει δουλειά η νεολαία.

Και στα δύο αυτά ζητήματα που καίνε τον κόσμο της εργασίας δεν απαντά η δήθεν «ελεύθερη πρόσβαση», την οποία βέβαια μπορεί να κάνει ο καπιταλισμός μέσα από την ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης – όπως στις ΗΠΑ -, όπου μπορεί να δημιουργήσει πανεπιστήμια δύο διαβαθμίσεων: η πρώτη βαθμίδα να αφορά τα καλά κρατικά ή ιδιωτικά με αυστηρά κριτήρια εγγραφής και αποφοίτησης· και η δεύτερη μια θάλασσα δεύτερης ποιότητας κολλεγίων, όπου ο καθένας θα κάνει «εικονικές» σπουδές σε «δήθεν» πανεπιστήμια. Φυσικά, όλοι αυτοί δεν θα έχουν κανένα μέλλον και σχεδόν κανένα δικαίωμα στην αγορά εργασίας σε αυτό που «δήθεν» σπούδασαν.

Στην πραγματικότητα, η «ελεύθερη πρόσβαση» είναι πυρήνας της νεοφιλελεύθερης σκέψης και πολιτικής. Αλλά σε αυτό θα επανέρθουμε…

1η δημοσίευση: 24/02/2009,  Monthly Review

Σημείωση: Δημοσιεύεται με την συναίνεση του συγγραφέα. Οι υπογραμμίσεις έγιναν από τΜτΒ.

Advertisements

5 Σχόλια

  1. Στην Ιταλία πως γίνεται η ελεύθερη πρόσβαση; όπου και το φόντο της φωτογραφίας, Florence;

  2. @ airgood

    ο συγγραφέας πάει κόντρα στο ρεύμα, όχι σ΄αυτό ήσυχο της φωτογραφίας, αλλά στο άλλο – το δυνατό.

  3. Εγώ νομίζω ότι η λύση θα δοθεί -όσον αφορά την εκπαίδευση όχι την παιδεία- με ένα ολοκληρωμένο κλιμακωτό δίκτυο διαρκούς εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης,προσιτό από όλους και όχι με το να ακολουθήσει κανείς έστω τις σπουδές της αρεσκείας του στα 17…
    περισότερα :
    http://tsouknida.blogspot.com/2007/11/blog-post_11.html

    http://tsouknida.blogspot.com/2006/10/blog-post_10.html

  4. για την Ελλάδα μάλλον …έπεα πτερόεντα μου ακούγονται

  5. συγγνώμη που άργησα να απαντήσω στους φίλους με τα σχόλια. Στην Ιταλία έχει περάσει πλέον η Μπολόνια και υπάρχουν εισαγωγικές εξετάσεις. Μάλιστα προσπάθησαν με αυτές δύο φορές να περάσουν και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (αξιολόγηση βάση της επίδοσης). Να ενημερώσω επίσης ότι οι περίφημες τρίχρονες σπουδές της Μπολόνια είναι τελικά πεντάχρονες καθότι κανείς δεν μπορεί να τελειώσει σε τρία χρόνια. Επίσης μετά το τρίχρονο πτυχίο αν δεν πας σε κάποιο μεταπτυχιακό την έβαψες. Εν ολίγοις σπουδάζεις 7 χρόνια και 8 για να έχεις τα επαγγελματικά δικαιώματα που είχες με τα 4.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: