• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 600,689 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    Οι 19+2 εκκλησιές τη… στο Η Παναγιά της Κέρτεζης ως ΜτΒ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Ιανουαρίου 2009
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Δεκ.   Φεβ. »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Για το Πρόταγμα της Περιεκτικής Δημοκρατίας – 3 βίντεο

Δυο συνεντεύξεις του Τάκη Φωτόπουλου, η πρώτη με ελληνικό υπομνηματισμό και η δεύτερη στα ελληνικά (εκπομπή ανιχνεύσεις).

Η συζήτηση στα σχόλια στο πρόσφατο ποστ «Παλαιστίνη – Filistinim!», που δημοσιεύθηκε στις 2 Ιανουαρίου  2009, με  οδήγησε στη σημερινή ανάρτηση. Το θέμα θα έχει πολύ βάθος, ειδικά για το ΜτΒ. Οφείλω σε επόμενα ποστ σιγά-σιγά να αναδείξω κάποιες παρεξηγήσεις, που αφορούν δύο όψεις του προτάγματος σε αναλογία με την αυθεντική ορθόδοξη παράδοση:

synergia-monaxwn-1α) Το ζήτημα του «ανορθολογισμού» σε σχέση με την ορθόδοξη πίστη.

β) Το ζήτημα των σχέσεων αυτονομίας – ετερονομίας του προτάγματος της Π.Δ. σε  αναλογία με τις  σχέσεις αυτεξούσιου-υποταγής.

symeon_stylitis-1Πριν απ’ όλα όμως οφείλουμε να έχουμε κάποια «επαφή» με το πρόταγμα έτσι όπως το εκφράζει, ο κατ’ εξοχήν εισηγητής του, Τάκης Φωτόπουλος. Βεβαίως οφείλουμε να δώσουμε, για άλλη μια φορά, την κεντρική ιστοσελίδα του  «Δικτύου για το πρόταγμα της Περιεκτικής Δημοκρατίας σε δυο γλώσσες» (en) (gr)

Ακούστε λοιπόν και αν επιθυμείτε σχολιάστε:

1). Συνέντευξη του Τάκη Φωτόπουλου στον Oliver Ressler για τη βίντεο – εγκατάσταση του «Alternative Economics, Alternative Societies» που έλαβε χώρα στις 19 Ιουλίου 2003, σχετικά με το πρόταγμα της Περιεκτικής Δημοκρατίας.

Για ελληνικούς υπότιτλους πιέστε το βελάκι και επιλέξτε Greek Subtitles στο κουμπί με την ένδειξη «CC». Διαρκεί 38 λεπτά.

Σ’ αυτό το βίντεο, ο Φωτόπουλος συζητά για τις  θεμελιώδεις συνιστώσες μιας περιεκτικής δημοκρατίας: Πολιτική, Οικονομική, δημοκρατία στο Κοινωνικό επίπεδο και Οικολογική δημοκρατία. Κάνει επίσης μια εισαγωγική ανάλυση στο προτεινόμενο μοντέλο της ΠΔ για μια α-κρατική, α-χρήματη και χωρίς αγορά οικονομία.

Τέλος, αναφέρεται στη μεταβατική στρατηγική για το μετασχηματισμό της κοινωνίας σε μια αυτόνομη (ατομικά και συλλογικά) κοινωνία, σε μια περιεκτική δημοκρατία.

2). Συνέντευξη του Τάκη Φωτόπουλου στην εκπομπή «anixneuseis» με τον Παντελή Σαββίδη της ΕΤ3. Η  συνέντευξη  προβλήθηκε από την ΕΤ3 στις 29 Μαΐου 2004.

Απομαγνητοφωνημένη, σε κείμενο, ολόκληρη η συνέντευξη εδώ!

α) Μέρος α΄:


β) Μέρος β΄:


ΠΗΓΗ: http://www.inclusivedemocracy.org/id_videos_gr.htm

Advertisements

6 Σχόλια

  1. πολύ ενδιαφερουσα αναρτηση

  2. @ Νοσφεράτος

    χεχεχχεχεχε, ναι ναι!
    Αλλά και να αρχίσουμε να σχολιάζουμε με αυτές τις αφορμές ακόμη πιο ενδιαφέρον αδελφέ.

  3. το β’ βίδεο δεν βλέπεται.

    ο φωτόπουλος όπως πάντα είναι καλός. έχω προσέξει τα εξής.

    α. για το πότε ήταν καλλίτερα, πριν ή μετά τον καπιταλισμό. ο φ. έχει την αντίληψη ότι ήταν καλλίτερα πριν, με κριτήριο την ανισοκατανομή πλούτου. είναι αυτό το ανώτερο κριτήριο; αξίζει να έχεις ρεύμα και ψυγείο σήμερα, αλλά να είσαι άνεργος, ή να πέθαινες στα 32 σου από πονόδοντο και η διαφορά πλούτου με τον φεουδάρχη ή το βασιλιά να ήταν η μικρότερη; δεν είναι εξίσου ισχυρό κριτήριο η ανυπέρβλητη μεταφυσική-πολιτική ισότητα της προνεωτερικότητας;

    β. εκεί που λέει ο φ. ότι στον υπαρκτό σοσιαλισμό υπήρχε καλλίτερη ικανοποίηση των βασικών αναγκών σε σχέση με τον καπιταλισμό. αυτό αληθεύει. από την άλλη ο φ. διαπιστώνει τις ανεπάρκειες του υπ. σοσ.. το θέμα είναι, τι θα απαντούσε αν ρωτιόταν αν το ότι ο υπ.σοσ. μπορούσε μόνο τις βασικές ανάγκες να ικανοποιήσει καλλίτερα σχετικά προς τον καπιταλισμό.

    γ. σωστά αυτά που λέει για το ότι οι ανισότητες δεν είναι αναγκαστικές συνέπειες μιας μεταβατικής φάσης, φέροντας ως παράδειγμα την αγγλία.

    δ. το αναπόφευκτο της παγκοσμιοποίησης κατά τον φ. δε με βρίσκει σύμφωνο. η τεχνολογία φυσικά αυτονομείται και έχει αυτήν την τάση, αλλά η απελευθέρωση των αγορών (λέει: «η σημερινή παγκοσμιοποίηση, η νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση, είναι πράγματι μονόδρομος ―σ΄αυτό έχουν δίκιο οι φιλελεύθεροι. Μονόδρομος όμως με ποια έννοια; Eίναι μονόδρομος, στο βαθμό που έχουμε ανοικτές και ελεύθερες αγορές, δηλαδή δεν υπάρχει καμία κυβέρνηση σήμερα, η οποία μπορεί να εφαρμόσει κάποια σοσιαλδημοκρατική πολιτική, όπως πριν 30 χρόνια ―έγιναν άλλωστε απόπειρες και από τον Μιτεράν και από τον Λαφοντέν κ.λπ. και είδαμε τα αποτελέσματα. Ο λόγος βέβαια δεν είναι ότι είναι κακοί οι σοσιαλδημοκράτες. Αυτό που φταίει είναι ότι, επειδή σήμερα οι αγορές είναι ανοικτές και απελευθερωμένες, οποιοσδήποτε σοσιαλδημοκράτης ηγέτης αποπειραθεί να εφαρμόσει πολιτικές αντίθετες με αυτές που επιβάλλουν οι ανοικτές και ελεύθερες αγορές, θα εκφραστεί αυτό αμέσως στις αγορές. ….το ίδιο το σύστημα δημιούργησε αυτήν την δυναμική, δηλαδή, η νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση δεν είναι τυχαία, δεν είναι απλώς μια πολιτική, όπως υποστηρίζουν μερικοί, ούτε μια συνομωσία. Eίναι ότι, μέσα στη δυναμική του, το σύστημα της οικονομίας της αγοράς έπρεπε να ανοίξει αυτές τις αγορές. Όταν δηλαδή αναπτύχθηκαν οι πολυεθνικές ―δεκαετία του 70― χρειαζόντουσαν τις ανοιχτές και ελεύθερες αγορές. Τότε, είχε αρχίσει, από τα κάτω, η παγκοσμιοποίηση και, μετά, οι Ρέιγκαν, Θάτσερ κλπ. απλώς θεσμοποίησαν αυτές τις αλλαγές. «)
    αυτά με φαίνονται σαν αποδοχή της άποψης ότι ο καπιταλισμός ή η ανάπτυξη των πολυεθνικών είναι ένα φυσικό φαινόμενο. δεν θα το πιστεύει ο φ., αφού επιδιώκει αλλαγή, αλλά αυτή την εντύπωση δίνει.

    ε. η άποψη του φ. για τη δυνατότητα ενός κινήματος διεθνούς το οποίο δε θα περιοριζόταν σε ένα δήμο («σοσιαλισμός σε ένα δήμο ή χώρα»), οπότε θα εξαπλωνόταν και θα επικρατούσε. δεν το εξηγεί καλά εδώ. παλιά θυμάμαι έλεγε κάτι για εκκίνηση μέσω των τοπικών εκλογών για την αυτοδιοίκηση. επιπλέον το θέμα της αμεσοδημοκρατίας σε τεράστιες κλίμακες δεν έχω διαβάσει (όχι ότι έχω διαβάσει τα πάντα) να επιλύεται θεωρητικά με ικανοποιητικό τρόπο, τόσο από τον φ. όσο από τον καστοριάδη. πολύ σωστά αναφέρει πάντως ότι «άμεση δημοκρατία χωρίς πρόσωπο-με-πρόσωπο συνέλευση δεν νοείται. «, άρα τα περί διαδίκτυου είναι λανθασμένα.

    στ. έχει ο φ. σκεφτεί για τη δυνατότητα επηρεασμού και την δημοκρατική συνειδητοποίηση πριν την ανατροπή, ώστε να μην δημιουργηθούν ξανά ελίτ πρωτοπόρων; ή για το ότι πάντα μέσα από θεσμικές ή μη διαδικασίες προκύπτουν οι ταλαντούχοι, οι προικισμένοι ηγέτες ή εκπρόσωποι; και για πότε προβλέπει την δημοκρατική συνειδητοποίηση ενός πλειοψηφικού κοινωνικού τμήματος;

    ζ. μοιάζει πολύ αισιόδοξος για το ότι οι άνθρωποι δεν γεννηθήκανε κακοί (λες και γεννηθήκανε καλοί) και εν τέλει αρχίζει τα ίδια, ότι φταίει στο τέλος το σύστημα. αλλά έχει τέτοιες ρωγμές το παρόν σύστημα, ώστε να γίνει ό,τι ο φ. επαγγέλεται;

    η. από όσο έχω καταλάβει καλά, ο φ. θέλει την μετατροπή από χρηματική σε ανταλλακτική ή μέσω κουπονιών οικονομία («εγώ ήμουνα υδραυλικός, εσύ ήσουνα ηλεκτρολόγος, κάνουμε ανταλλαγή υπηρεσιών και έτσι υπερβαίνουμε την χρηματική οικονομία, και υπερβαίνουμε και την ανεργία την ίδια κατά κάποιο τρόπο»). κάτι τέτοιο δεν είχε γίνει και στις οικονομίες πριν την εφεύρεση του χρήματος, στις οποίες οι προσφερόμενες υπηρεσίες ήταν πολύ λιγότερες, άρα η δυνατότητα ανταλλαγής πολύ ευκολότερη;

    ο φ. έχει πολύ ενδιαφέροντα πράγματα να πει. νομίζω ότι διαφωνώ στο θέμα των αξιών (βλ. page 1 kai 2 στη σελίδα μου, για τις αξίες καθώς και για την αυτονομία αντίστοιχα), αλλά είναι από τους πιο ενδιαφέροντες.

    μανιτάρι,
    δες και αυτό http://www.inclusivedemocracy.org/pd/is17/issue_17_takis_castoriadis.htm
    όπου ο φ. κάνει κριτική στον καστοριάδη.

  4. εννοώ στο
    ζ. ότι αν οι τοτεινές (του 800 πΧ) οικονομίες παράτησαν την ανταλλακτική οικονομία παρ’ όλο που είχαν ελάχιστες συγκριτικά με τις σημερινές ανταλλαγές υπηρεσιών, πώς θα γίνει αυτό σήμερα όπου οι υπηρεσίες είναι άπειρες; δηλ. με το κουπόνι που θα μου δώσεις, θα πρέπει να αγοράσω κρέας, παπούτσια, να πάρω το λεωφορείο, να αγοράσω ένα σδ κοκ

  5. @ Γιάννης

    Πριν απ’ όλα, τις ευχές μου για ένα καρποφόρο και ελπιδοφόρο 2009, παρ’ όλες τις αντίξοες συνθήκες…

    Λοιπόν μερικές απλές παρατηρήσεις:

    1. το β΄βίδεο για να το δεις θέλει μια κάποια προσπάθεια… Με μια ή και 2η ανανέωση βλέπεται. Μου το έκανε και μένα όταν έκανα δοκιμή.

    2. Στο πρόβλημα μιας «καλής» παγκοσμιοποίησης πιθανά ο Τάκης Φωτόπουλος τρέχει πολύ. Ίσως η πιο ορθή άποψη να είναι μιας περιορισμένης συνομοσπονδίας χωρών που θα έχουν κοινό πολιτισμικό υπόβαθρο με όρους βέβαια Περ. Δημοκρατίας. Αυτό το ψάχνω ακόμα στο νου μου, αλλά δεν είναι και πρώτης προτεραιότητας. Δεν αναφέρομαι στην τεχνολογική ή επιστημονική παγκοσμιοποίηση.

    3. Είδα ότι έχεις ένα αρθράκι για το δίπολο αυτονομία-ετερονομία στη σελίδα σου. Μπορώ να την ανεβάσω και στο ΜτΒ με κάποια ακόμη δικά μου σχόλια;

    4. Το «αγκάθι» με τον Τ. Φωτόπουλο είναι το ζήτημα, που για χάρη του διπόλου «ορθολογισμού» – «ανορθολογισμού», παίρνει σβάρνα και άλλα πράγματα…
    Θα έλεγα πάντως ότι, ό, τι δεν αντιφάσκει με τον ορθό λόγο δεν απορρίπτεται ασυζητητί.
    Πόσο μάλλον οι φυσικές επιστήμες μας έχουν διασύρει πολλές φορές με τέτοιες βεβαιότητες.
    Αυτό το θέμα όμως θέλει μια πιο εκτενή αναφορά.

    Καλό θείο φωτισμό!

  6. μτβ,
    το διάβασα το κείμενο πριν δω ότι ανοίγει το β’ βίδεο.

    η συνομοσπονδία χωρών θα είχε να αντιμετωπίσει, χειρότερα, τα προβλήματα που θα είχε μια μή αυτάρκης εσσδ στις συναλλαγές τις με μη σοσιαλιστικά κράτη.

    το άρθρο όπως και τα υπόλοιπα άρθρα, είναι γενικά ελεύθερα για ανέβασμα, εφόσον αναφέρεται η πηγή τους. το είχα γράψει παλιά και στο τέλος το κλείνω κάπως λιγότερο επεξεργασμένα από ό,τι τις παραγράφους πριν το τέλος, αλλά εντάξει.

    με τον ορθολογισμό όντως έχει πρόβλημα ο φ.

    εύχομαι και σε σένα καλή χρονιά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: