• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 604,993 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Ιωάννης της Κροστάνδ… στο Ιωάννης της Κροστάνδης ο άγιος…
    Ιβάν ο οχληρός στο Ιωάννης της Κροστάνδης ο άγιος…
    Chaturbate στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Βασιλικη στο Οι τελευταίες θετικές εξελίξει…
    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Νοέμβριος 2008
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Οκτ.   Δεκ. »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Πάτρα: εκδήλωση για νέο περιεχόμενο στα Θρησκευτικά

Παρακολουθείστε σε βίντεο όλη την εκδήλωση – συζήτηση που έγινε στην Πάτρα στις 19-11-08 σε τρία μέρη, με θέμα: «Θρησκευτικά: Αίτημα παιδείας ή συντεχνίας;» από  την Πρωτοβουλία Εκπαιδευτικών Θεολόγων Πάτρας.


Εισηγητές: Σταύρος Γιαγκάζογλου, Όλγα Γριζοπούλου, Πηγή Καζλάρη, Ηλίας Μαλεβίτης.

Συντονίζει: ο Χριστόφορος Παπασωτηρόπουλος.

Ενδιάμεση σημαντική παρέμβαση: Παναγ. Μπούρδαλας

Έλαβαν μέρος και αρκετοί από τους παραβρισκόμενους.

Η εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στον αείμνηστο καθηγητή Θεολογίας Νίκο Ματσούκα, πρώτο εισηγητού του νέου περιεχομένου του μαθήματος ως πολιτισμικού, προβλέποντας τα νέα δεδομένα στην περίοδο της μετανεωτερικότητας από τις αρχές της δεκαετίας του 1980!

Η προαναγγελία είχε γίνει με εισαγωγική εκπομπή για το μάθημα των θρησκευτικών.

Το αρχικό κείμενο της Πρωτοβουλίες μπορείτε να το δείτε με τίτλο Κείμενο προβληματισμού εκπαιδευτικών θεολόγων για τη διδασκαλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών* εδώ: 5ο κατά σειρά.

Ολόκληρη η εκπομπή στο http://intv.gr/site/ σε τρία μέρη:

εδώ το 1ο μέρος (00:59:21) – Χριστόφορος Παπασωτηρόπουλος, Πηγή Καζλάρη, Όλγα Γριζοπούλου ,

εδώ το 2ο μέρος (01:10:02)Σταύρος Γιαγκάζογλου, Παναγ. Μπούρδαλας ,

και εδώ το 3ο μέρος (00:46:47) – Ηλίας Μαλεβίτης, παρεμβάσεις κοινού, δευτερολογίες .

Καλή σας .. ακρόαση!

Advertisements

33 Σχόλια

  1. Ευχαριστώ για τo link

  2. Άλλα χρόνια, άλλες εποχές…

    ‘Οταν κάποιος δεν έγραφε καλά στα Θρησκευτικά, έμενε μεταξεταστέος ή και μετά κοβόταν, σε περίπτωση που δεν μπορούσε να γράψει τον Σεπτέμβρη.
    Ή
    Εάν δεν έγραφε καλά σε ένα πρωτεύον μάθημαμα και στα Θρησκευτικά, έμενε στην ίδια τάξη.

    Σ΄αυτούς ποιός θα απολογηθεί;

    Την (πολύ και ηλιόλουστη) καλημέρα μου.

    vloutis.wordpress.com
    vloutis.blogspot.com

  3. @ intv,

    και εμείς οι ακροατές να ευχαριστήσουμε για τη δική σας προσφορά.

    @ vloutis,

    τα χρόνια αλλάζουν και οι συγκυρίες, άρα και οι τρόποι…

    Καλό απόγευμα διαδικτυακέ φίλε.

  4. Aγαπητό μανιτάρι,

    Ο αγώνας σου για τα Θρησκευτικά είναι αξιέπαινος.
    Και σ’ ευχαριστώ προσωπικά.
    Δεν μιλάμε για την κατοχύρωση της θέσης μας στην εκπαίδευση, αλλά για το τι μπορούμε να συνεισφέρουμε ως θεολόγοι στην εκπαίδευση.
    Χρειαζόμαστε ανοιχτοσύνη, επίγνωση της σημερινής πραγματικότητας, να είμαστε διαρκώς έτοιμοι για έναν διάλογο χωρίς τελειωμό.
    Τα αυτονόητα έχουν καταρρεύσει και ο επαναπροσδιορισμός είναι πάντα προ οφθαλμών.
    Η επικαιροποίηση της θεολογίας είναι το αεί ζητούμενον και δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση.
    Αλλά και η γνώση, όσο είναι δυνατόν, του χριστιανικού κόσμου σήμερα, επίσης προϋποθέτει συνεχή επαγρύπνηση και διά βίου μάθηση.
    Πρέπει να αντιμετωπίζουμε ως δημιουργική πρόκληση τους καιρούς, όχι αφοριστικά, και να μπορούμε να σταθούμε όρθιοι απέναντί τους.

  5. Να σε ευχαριστήσω και εγώ από την πλευρά μου, Μανιτάρι για την προβολή του θέματος.
    Με ένα παράπονο, που ήταν αυτοί όλοι τόσα χρόνια..

  6. @ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΣ,

    Ευχαριστώντα ς σε για τα καλά σου λόγια να προσθέσω ότι,

    στους δύσκολους καιρούς μεταξύ νεωτερικότητας και μετα-νεωτερικότητας, νεοφιλελευθερισμού και μετα- νεοφιλελευθερισμού τα ανθρωπιστικά μαθήματα ως γνωστικά πεδία οφείλουν να παραμείνουν ενιαία και να παίξου ρόλο συνεκτικό στο σχολείο, ενάντια σε καιρούς μετατροπής των σχολείων σε σχολεία δεξιοτήτων και αποσπασματικής γνώσης και διασπέσμων πολιτισμών…

    @ Τσουκνίδα,

    πολλά κοπλιμέντα πέφτουν και αρχίζω να φοβάμαι…

    Λοιπόν οι φίλοι μας ήταν εκεί που δεν ήσουν εσύ…

  7. Αγαπητό Μανιτάρι,
    τελικά έκανες φάουλ στη χτεσινή συζήτηση στο Tele time. Ο λόγος σου επαναστατικός, αλλά για πριν τριάντα χρόνια. Χτες ο επαναστάτης ήταν ο πάτερ Χρύσανθος, ο οποίος είχε το θάρρος να μιλήσει για μεθοδεύσεις στο μάθημα των θρησκευτικών ανάλογες μ’ αυτές που είδαμε στο βιβλίο ιστορίας της κ. Ρεπούση. Διέσωσες την ιστορική σου πορεία όταν ψέλλισες κουβέντες από το άρθρο του Βερέμη. Όμως γιατί τέτοιος εκσυγχρονιστικός φόβος;

  8. @ Βαλάντης,

    είμαι εναντίον ταυτόχρονα του εκσυγχρονισμού και του φονταμενταλισμού. Ο έχων νουν «ψηφισάτω» ….

    Είμαι δε πολύ ικανοποιημένος από τον εαυτό μου χθες…

    Ευχαριστώ για το θάρρος σου και το σχόλιό σου. Καλό σου απόγευμα.

    ΥΓ. Ελπίζω να καταφέρω να ανεβάσω την εκπομπή και εδώ σύντομα…

  9. Δεν συμφωνείς πως το πρόβλημα για το μάθημα των θρησκευτικών δεν βρίσκεται στον τρόπο εισαγωγής του στο σχολείο και στον τρόπο διδασκαλίας του, αλλά σε απόψεις φωταδιστών πανεπιστημιακών δασκάλων . Αυτοί είναι που συμφωνούν με το γενικότερο εκσυγχρονιστικό πνεύμα και μεθοδεύουν επιστημονικά της κατάργηση στοιχείων πολιτιστικής ταυτότητας των λαών. Γιατί νομίζεις πως προσπαθούσε να συμφωνήσει μαζί σου ο βουλευτής του πάνελ;

  10. Μανιτάρι,
    εντάξει «πνιχτά» μίλησα, πνιχτά και μάλλον αυστηρά απάντησες
    Δεν αμφισβητώ την κραταιά επιστημοσύνη των ομιλητών.
    Ωστόσο, το παράπονο είναι ότι δεν μπόρεσε να υπάρξει ένα ξεκάθαρο και μαχητικό πεδίο αποσαφήνισης του χώρου σπουδών και του μαθήματος ως τομέα ανθρωπιστικών σπουδών.. απέναντι σε εκατέρωθεν βαριές μυλόπτρες
    Και βέβαια για αυτή την καθυστέρηση όλοι φέρνουμε ευθύνη. Όσον αφορά εμένα, εσύ προσωπικά ξέρεις ότι έχω μιλήσει ορισμένες φορές αιχμηρά και με επώνυμα κείμενα, όχι μόνο ως Μπλόγκερ.
    Επιδίωξα να ανοιχτώ για πολλά λιμάνια, αλλά πάντα γυρνάω στον τόπο του εγκλήματος..

  11. @ Βαλάντης,

    η πραγματική και βασική μάχη για το μάθημα δεν γίνεται τώρα, αλλά όταν θα αρχίζουν να μπαίνουν τα ζητήματα για το πως θα αποτελεί ο ορθόδοξος πολιτισμός τον κεντρικό πυλώνα του και οι άλλοι πυλώνες τα περιφερειακά κλαδιά του μαθήματος. Και η άποψη του Νίκου Ματσούκα (1981) που έδειξα χθες δημόσια θα είναι η βάση της συζήτησης. Εκεί θα φανούν οι πραγματικοί επαναστάτες, και όχι αυτοί που με δυο μισθούς παίρνουν τα μόρια της Γ΄ Αχαΐας και δεν προσφέρουν τίποτα παραπάνω… και ελπίζω να με εννοείς…

    Τώρα γίνεται η μάχη εάν και κατά πόσο αυτού του πολιτισμού (και αυτών των πολιτισμών) θα είναι δέκτες όλοι οι μαθητές και όχι οι μισοί π.χ. Σ΄ αυτή τη μάχη λοιπόν οι «Χρύσανθοι» παίζουν χωρίς «επίγνωση», γιατί δεν κατανοούν την εποχή καθόλου. Λογικές «ταυτοτήτων» είναι χαμένες από χέρι, γιατί αφορούν μόνο τη μορφή, την βιτρίνα. Επαναστάτης που δεν κατανοεί είναι κούφιος.

    Η δε μάχη για την ιστορία ήταν για το περιεχόμενο και όχι για τη μορφή για αυτό αγκάλιασε ανθρώπους, παρόλη την διαφορετική οπτική, απ’ όλους τους χώρους.

    Ελπίζω να έγινα κατανοητός. Εξάλλου είμαι ο πρώτος στη χώρα που άνοιξε το θέμα μετά τη πρώτη εγκύκλιο (10-07-08) και κατά σύμπτωση μαζί με τη 2η (04-08-08), χωρίς να το γνωρίζω όταν έγραφα το θέμα:

    Θρησκευτικά και σύνταγμα…
    Δημοσιεύθηκε την Αύγουστος 4, 2008

    https://manitaritoubounou.wordpress.com/2008/08/04/8rhskeytika-syntagma-1/

    Ο δε τέως βουλευτής φάνηκε καθαρά ότι δεν είχε άποψη για το σήμερα. Προσπαθούσε να με «ακολουθήσει», αλλά δεν μπορούσε…

    @ tsouknida,

    ήταν διφορούμενο αυτό που έγραψα και λιτό γιατί δεν είχα χρόνο…

    Ας απαντήσουν αυτοί, όχι εγώ φυσικά…

  12. To άρθρο του Νίκου Ματσούκα, στο περιοδικό «διαβάζω», είναι και σήμερα επίκαιρο. Με βάση την λογική εκείνου του άρθρου, δεν θα ήταν καθόλου δύσκολο επιστημολογικά(… αλλά και εκκλησιαστικά…) να ενταχτούν τα θεολογικά τμήματα σε ευρύτερες σχολές ανθρωπιστικών σπουδών, π.χ. φιλοσοφικές. Αν είχε γίνει αυτό σήμερα θα ήταν ακόμα πιο απλά τα πράγματα

  13. δυστυχώς, απέναντι στις φωνές της «καθαρότητας», σπάνιες ήταν οι ξεκάθαρες και μαχητικές φωνές, έστω και με ένα άρθρο, καλή ώρα σαν τον αξέχαστο δάσκαλο τον Νίκο τον Ματσούκα.

    Δυστυχώς ακόμα και ο Θεολογικός σύνδεσμος Θεσσαλονίκης, επικεντρώθηκε στο ακαδημαϊκό του χαρακτήρα και δεν φρόντισε να αποκτήσει συνδέσμους με αποφοίτους των σχολών σε όλη την ελλάδα (άνεργοι και ετεροαπασχολούμενοι οι περισσότεροι) και θεολόγους της Μ.Ε.

  14. Συγκεντρώθηκαν στην Πάτρα μια ομάδα θεολόγων για να μιλήσουν για το μάθημα των θρησκευτικών. Κάλεσαν και επίσημα πρόσωπα για να τους δώσουν τα φώτα τους, τον Σύμβουλο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και τις δύο κυρίες συγγραφείς του βιβλίου θρησκευτικών της Α΄ γυμνασίου. Τέλειωσε η εκδήλωση. Και μετά «ανέβασαν» στο διαδίκτυο τα βιντεάκια με την εκδήλωση, γέμισαν με εγκώμια τα blog τους και μας κάλεσαν να ακούσουμε και εμείς όσα σοφά ειπώθηκαν εκεί.

    Και εγώ ο ταλαίπωρος, που να ήξερα τι με περίμενε. Άνοιξα τον υπολογιστή, οπλίστηκα με υπομονή και άκουγα, άκουγα, άκουγα. Αλλά τι αλήθεια έλεγαν οι επίσημοι ομιλητές; Αυτοί υπερασπίζονταν το μάθημα; Και πως εγώ καταλάβαινα ότι αυτοί το γκρέμιζαν με τρόπο δεξιότεχνο; Τους έφταιγε ο Υπουργός και οι εγκύκλιοι. Σύμφωνοι. Και εμένα μου φταίνε. Αλλά και αυτοί τι πρότειναν; Να μην είναι, μα ήδη δεν είναι σου λέω, ναι δεν είναι το μάθημα ομολογιακό. Μην ακούω κατηχητικό και συγχύζομαι. Και μετά; Αμάν αυτοί οι παπάδες. Δεν είναι το σχολείο εκκλησία να κάνουμε κατηχητικό. Και εκείνοι οι θεολόγοι από τον Πύργο να μην καταλαβαίνουν ότι πολυπολιτισμικότητα δεν σημαίνει να κάνεις ιεραποστολή και να μιλάς για το Χριστό στους αλλόθρησκους. Αλλά να ακούς, να ανοίγεσαι, να είσαι δεκτικός, να βλέπεις τι έχεις κοινό με τον άλλο. Όπα. Κλείσε την πολλή ανοιχτότητα γιατί είναι και χειμώνας και μπάζει σου λέω. Αμάν πια με αυτή την Ορθοδοξία. Τώρα είπαμε. Όλα ανοιχτά, διαλογικά. Πρέπει να μάθουν τα παιδιά να κάνουν διάλογο, να ακούσουν για το διαθρησκειακό διάλογο, να μην είναι επιθετικά προς τους αλλόθρησκους. Είμαστε πολυπολιτισμική κοινωνία, σου λέω. Τι κόπος, τι μόχθος, τι ιδρώτας να αποδείξουμε την ανοησία της ανάγκης να κάνουμε ένα μάθημα θρησκευτικό όχι κατηχητικό, όχι ομολογιακό, αλλά γνωσιολογικό, ανοιχτό, διαθρησκειακό, πως στο καλό το λένε. Πάντως να μη μυρίζει εκκλησία και παπάδες. Αυτοί φταίνε για όλα. Καλά τους διώξαμε από τα σχολεία. Τώρα να τους διώξουμε και από τα θρησκευτικά. Και σεις οι παλιοσυντηρητικοί θεολόγοι. Αμάν πια με τους Πατέρες και την παράδοση. Τώρα σας λέμε είμαστε στην μετα-πατερική θεολογία, στη μετανεωτερικότητα, στη θεολογία της ετερότητας, στη βλακεία της θεολογικής αφασίας… ωχ, παρεξετράπην. Συγγνώμη. Επανέρχομαι. Καλά δεν βλέπετε την πολυπολιτισμικότητα; Περνώντας από το λιμάνι της Πάτρας είναι εμφανής! Την είδα σας λέω με το ΚΤΕΛ που ερχόμουν στην Πάτρα! Όλοι εκείνοι οι ταλαίπωροι μετανάστες που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα φωνάζουν και βοούν πως είναι ανάγκη το μάθημα των θρησκευτικών να γίνει ανοιχτό, να έχει γνωσιολογικό μόνο χαρακτήρα, να περιλαμβάνει όλες τις θρησκείες. Άκουγα, ακουγα… κουράστηκα. Και μόλις κόντευα να αυτοκτονήσω από τις θεολογικές ανακρίβειες και ανοησίες που άκουγα, τότε ξαφνικά η εκδήλωση τέλειωσε. Τι χαρά! Επιτέλους. Ο Σύμβουλος σε λίγο θα γύριζε στην έδρα του στο γνωστό Ινστιτούτο και οι κυρίες θα σχεδίαζαν τη συγγραφή κάποιου νέου οικουμενιστικού σχολικού εγχειριδίου. Και εγώ την άλλη μέρα θα πήγαινα να διδάξω στα παιδάκια του σχολείου μου. Είμαι πολύ πιο τυχερός από αυτούς, σκέφτηκα και ήσυχος σε λίγο κοιμήθηκα.

  15. @ Περασττικός,

    πολλά λόγια χωρίς διαταύτα!

    Δεν «λαμβάνεις υπόψη» σου ότι:

    1) Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι καρπός της προτεσταντικής νωτερικότητας.

    2) Η ομολογιακότητα και ο στείρος κατηχητισμός δεν έχουν σχέση με την ορθόδοξη παράδοση ήδη από την εποχή της χιλιόχρονης ρωμιοσύνης. Εκεί η αναφορά ήταν μέσω των πολιτισμικών μνημείων σε μαθήματα τρίτα (ρητορική, γραμματική, κλπ).

    3) Ο αείμνηστος καθηγητής δογματικής Νικ. Ματσούκας είχε θέσει το ζήτημα του πολιτισμικού μαθήματος από το 1981, πριν καταρρεύσει ο υπαρκτός σοσιαλισμός και πριν αρχίσουν τα κύματα μεταναστών και προσφύγων στη χώρα μας.
    Την άποψη αυτή συζητούν εκατοντάδες θεολόγοι που πονούν για το μάθημα και κληρικοί και Ιεράρχες που βλέπουν μακρυά.

    4) Η επαφή, διάλογος, γνώση και τα τοιαύτα με τα μνημεία ΚΑΙ (κυρίως) του ορθόδοξου πολιτισμού οφείλουν να γίνουν κτήμα όλων των μαθητών και όχι μόνο των μη απαλλασσόμενων.

    5) Η πραγματική λοιπόν μάχη θα γίνει – επαναλαμβάνω – για το περιεχόμενο του μαθήματος ως γνωστικού κυρίως αντικειμένου και όχι στη μορφή. Διαφορετικά οι εκσυγχρονιστές τύπου Βερέμη καιροφυλακτούν να το πετάξουν ως περιττό τουλάχιστον σε ΕΠΑλ – ΓΕΛ…

    Επισυνάπτω επίσης την πρόταση στις ΕΛΜΕ -ΟΛΜΕ που δεν κατανοούν αυτοί που ομιλούν για υποχρεωτικό – ομολογιακό, αλλά προτείνουν απαλλαγές και θρησκευτική ομοσπονδοποίηση στην.. Ελλάδα και λένε τα ίδια με σένα (ΔΑΚΕ). Είναι η πρόταση που οι σου και αρνήθηκαν να κουβεντιάσουν οι του ΣΥΝ ( π.χ. Α ΕΛΜΕ Αχαΐας)… ενώ δίσταζε η ΠΑΣΚ σε δυο σημεία…, ενώ ήδη το ΠΑΜΕ -ΚΚΕ πιέζει για πλήρη κατάργηση…

    Ορίστε (εισήγησή μου):

    “… Το ΔΣ της Α΄ ΕΛΜΕ Αχαΐας μετά από δυο συζητήσεις για το θέμα, κατέληξε ότι, εφόσον το μάθημα συνεχίζει να είναι σε μεγάλο βαθμό μονοφωνικό – παρά τις προσπάθειες τα τελευταία χρόνια – και με πολλά ομολογιακά, μέχρι και κατηχητικά, χαρακτηριστικά, ήταν επόμενο να υφίστανται απαλλαγές για λόγους «θρησκευτική συνείδησης» (και όχι απλά «συνείδησης»).

    Μελετώντας κανείς προσεκτικότερα τις πρόσφατες εγκυκλίους (10-07-2008, 04-08-2008 και 26-08-2008) και αναλύοντας τις συνέπειές τους στη λειτουργία του σχολείου, μπορεί να αντιληφθεί τον αποσπασματικό και προσχηματικό τους χαρακτήρα. Οι εγκύκλιοι όμως είναι και οι τρεις παρούσες, αλληλοσυμπληρούμενες και δημιουργούν μαζί τοπίο σύγχυσης, το οποίο σύντομα μπορεί να εξελιχθεί σε εκρηκτικό, αν στο μεταξύ δεν υπάρξει άμεση στρατηγική για ένα ενιαίο μάθημα θρησκευτικών (α) και οι απαιτούμενες προσωρινές διορθώσεις (β).

    Στα πλαίσια της πρόσφατης απόφασης του ΔΣ της ΟΛΜΕ (ώστε όλοι οι μαθητές να παρακολουθούν ένα μάθημα που σχετίζεται με τη θρησκεία), θεωρούμε ότι συμπληρωματικά οφείλουμε να ορίσουμε τις αρχές που οφείλουν να διέπουν το θρησκευτικό μάθημα, ώστε να μη νομιμοποιείται το δικαίωμα της απαλλαγής και ταυτόχρονα να μην εμφανιστεί στα σχολεία ένα πρωτόγνωρο για την Ελλάδα Ευρωπαϊκό φαινόμενο, αυτό της «θρησκευτικής ομοσπονδοποίησης» του σχολείου.

    1. Το μάθημα ως υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές, δεν μπορεί να είναι μονοφωνικό με ομολογιακό χαρακτήρα, αλλά πολιτιστικό, γνωσιολογικό, επιστημονικό, θρησκειολογικό και βιβλικό σε σημαντικό βαθμό, όσο αφορά τις δυο μεγάλες θρησκείες της περιοχής.

    2. Σύμφωνα και με τη σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις τοπικές θρησκευτικές παραδόσεις. Προτείνουμε να λαμβάνει κεντρικά υπόψη την ηλικία των μαθητών, το θρησκευτικό πολιτισμό της ευρύτερης περιοχής της ανατολικής Μεσογείου με επίκεντρο την ορθόδοξη χριστιανική παράδοση, της Ευρώπης, την ιστορική εξέλιξη του φαινομένου, την ύπαρξη μεταναστών, προσφύγων, μειονοτήτων, κλπ.

    3. Συνταγματικά οφείλει να ανήκει στην αρμοδιότητα του κράτους, η οποία εκφράζεται μέσω των υπεύθυνων εκπαιδευτικών φορέων του και ρυθμίζεται με βάση εκπαιδευτικά κριτήρια. Στην υπόθεση μπορούν να έχουν λόγο οι θρησκευτικές κοινότητες μόνο στο βαθμό που προσβάλλονται οι θρησκευτικές τους αντιλήψεις.

    4. Ως προς το περιεχόμενο οφείλει να μην έχει σχέση με τον ηθικισμό, τον πουριτανισμό, την «εθνοκεντρική αιχμαλωσία»,αλλά και τον «αστιγματικό κοσμοπολίτικο πολτό». Να συνδεθεί με τα σύγχρονα υπαρξιακά και κοινωνικά προβλήματα και δεν πρέπει να είναι εφαλτήριο ποδηγέτησης συνειδήσεων, αλλά να συντελεί, τόσο στη γνώση της ελληνικής και οικουμενικής ορθόδοξης παράδοσης, όσο και να εμπλουτισθεί αρκετά με θρησκειολογικά στοιχεία, χωρίς διάθεση αντιπαράθεσης, αλλά με κριτικά, παιδαγωγικά και επιστημονικά χαρακτηριστικά. Ως βάση του δηλαδή μπορεί να χρησιμοποιηθεί το θρησκευτικό φαινόμενο γενικά, οι μεγάλες θρησκείες του κόσμου, ο Χριστιανισμός και η Ορθοδοξία ειδικότερα, με έμφαση στην ιστορία και στον πολιτισμό.

    5. Η πλήρης διασάφηση έχει σχέση και με το ζήτημα του ριζικού διοικητικού διαχωρισμού του αστικού καπιταλιστικού κράτους από τη θεσμική εκκλησία.

    6. Λόγω των προβλημάτων που δημιουργούν σε βάθος χρόνου οι τρεις εγκύκλιοι για τους μαθητές που απαλλάσσονται, τους εκπαιδευτικούς των άλλων ειδικοτήτων και το σχολείο, για φέτος προσωρινά και μέχρι να πάμε σε νέο αναλυτικό πρόγραμμα, να υπάρξει 4η εφ’ όλης της ύλης εγκύκλιος, όπου:

    α) Οι όποιες απαλλαγές θα γίνονται για λόγους «θρησκευτικής συνείδησης», ώστε να μην αναπτυχθεί η όποια απαίτηση στο δικαίωμα της απαλλαγής και από άλλα ανθρωπιστικά μαθήματα, όπως Ιστορία, Γλώσσα, Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή, Αρχαία Ελληνικά, κλπ.

    β) Οι απαλλαχθέντες να παρακολουθούν προσωρινό μάθημα πολιτισμικής θρησκειολογίας με ειδικό αναλυτικό πρόγραμμα.”

    Αυτά προς το παρόν….

  16. στον περαστικό φίλο, θα ήθελα να επισημάνω, ότι όποιος από τον φόβο του «οικουμενισμού» έκλεισε τα αυτιά του στον Άλλον, όχι για να τον αντιγράψει, αλλά για τον κατανοήσει, να διαλεχθεί μαζί του, να συμβιώσει, τελικά ξέμεινε από ανθρώπους, έμεινε «καθαρός» αλλά μόνος του.
    Ξέρω, ξέρω πολλοί υπερηφανεύονται ότι είναι το ιερόν κατάλοιπον. Μόνο που έτσι ερμηνεύουν φαρισαϊκά την έννοια…

  17. @τσουκνίδα
    Ποιος είπε ότι είναι ιερόν κατάλοιπον. Μην βάζεις στο στόμα μου λόγια που δεν είπα. Όσο για τον οικουμενισμό, δεν είμαι εγώ μόνο αυτός που τον ονομάζω παναίρεση. Ο άγιος Γέροντας Ιουστίνος Πόποβιτς, ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, αλλά και οι σύγχρονοι Μητροπολίτες Πειραιώς Σεραφείμ, Κονίτσης Ανδρέας, Γλυφάδος Παύλος και τόσοι άλλοι αναρίθμητοι μιλάνε για τους κινδύνους του οικουμενισμού. Η αυριανή π.χ. φιέστα στο Πατριαρχείο που ατιμάζει τον Άγιο Απόστολο Ανδρέα με τις συμπροσευχές με τον Βάλτερ Κάσπερ, αλλά και όλες οι κινήσεις του Πατριάρχη δεν είναι πάνω στην οδό που χάραξαν οι άγιοι Πατέρες. Αφού δεν έχουμε την αγιότητα και τη διάκριση των Αγίων Πατέρων, τουλάχιστον ας ακολουθούμε όσα μας δίδαξαν.

    Όλα αυτά δεν είναι άσχετα με το ΜτΘ. Υπάρχει μία σπείρα θεολόγων, που μπήκαν και σε καίρεις θέσεις (Παιδ. Ινστιτούτο, συγγραφείς βιβλίων κ.α.) οι οποίοι ανέλαβαν το έργο να σπείρουν τον οικουμενισμό στις καρδιές και το νου των μικρών παιδιών για να ανθίσει μια γενιά που θα αποδεχθεί τα παραστρατήματα τύπου Βαρθολομαίου. Όλα δε αυτά δεν είναι παρά σχέδια της πανθρησκείας και της Νέας Τάξης. Αλλά όλοι αυτοί, Σύμβουλοι και συγγραφείς βιβλίων, εκτός από την απόρριψή τους από εμάς τους θεολόγους, θα πρέπει να δώσουν και λόγο εν ημέρα κρίσεως. » Ος δ’ αν λύση μία των εντόλων μου και διδάξη ούτω τους ανθρώπους ελάχιστος κληθήσεται εν τη βασιλεία των ουρανών» .

  18. @μανιτάρι
    το δια ταύτα είναι ότι πρέπει να αγωνιστούμε για ένα μάθημα ορθόδοξο χριστιανικό που θα οδηγεί τους μαθητές στο ασφαλές λιμάνι της Εκκλησίας (στη μυστηριακή ζωή και την ασκητική πράξη: προσευχή, νηστεία, μελέτη, εξομολόγηση κλπ)
    Αρνούμαι τις προτάσεις και της άθεης ΟΛΜΕ και των ανόητων ΕΛΜΕ. Δεν θα γκρεμίσουμε το ΜτΘ για να κάνουμε το χατίρι των αθέων. Αν είναι να μην κάνουμε ορθόδοξα θρησκευτικά, τότε καλύτερα ΝΑ ΤΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΟΥΜΕ ΤΕΛΕΙΩΣ. Κι ας μείνω χωρίς δουλειά. Αν είναι να μιλάω στα παιδιά και για την Αλήθεια του Χριστού και για την πλάνη του Πάπα ή του Αλλάχ με τα ίδια μέτρα, τότε ΟΧΙ ΣΕ ΤΕΤΟΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ.
    Καλύτερα άνεργοι, παρά υπηρέτες της Νέας Τάξης και της πανθρησκείας.
    Όσο για τον αείμνηστο καθηγητή Ματσούκα έχω να πω τα εξής. Θεός συγχωρέσοι τον, αλλά επειδή τον είχα και καθηγητή, σε πολλά η διδασκαλία του έχανε λάδια. Το ίδιο λάδια χάνει και η πρότασή του από τότε γα το ΜτΘ.

  19. άλαλα τα μπάλαλα, τι να πω;
    ο βαρθολομαίος, η νέα τάξη, η πανθρησκεία ..
    ορθοδοξία και ξερό ψωμί
    εδώ φίλε μου έχουμε ένα συγκεκριμένο θέμα:
    που αφορά ένα μάθημα στο σχολείο.
    Εσύ πιστεύεις ότι με το ομολογιακό μάθημα οι μαθητές γίνονται μαχητές της ορθοδοξίας, ειδικά όπως την ορίζεις εσύ;
    και άσε τους σημερινούς πατέρες τύπου Πειραιώς με τους… σωλήνες
    και του Γλυφάδος Παύλου που παέι να αρπάξει χώρο που θα γινόταν σχολείο για να στήσει μετροπόλιταν πάλας

  20. όσο αυτό που λες στο μαντιτάρι περαστικέ «να τα καταργήσουμε τελείως», αυτός είναι ο απώτερος στόχος όλων τουν φουνταμενταλιστών. Να μην υπάρχει άλλη φωνή στο όνομα του Θεού, παρά μόνο η δική τους..

  21. @ περαστικός

    δεν επιθυμώ να σε πείσω. Και εμένα ήταν καθηγητής μου. Στην ορθοδοξία δεν υπάρχουν πάπες και αλάθητοι. Άρα και ο αείμνηστος δεν είναι τέτοιος.

    Οφείλεις όμως να κατανοήσεις ότι ούτε εσύ είσαι…

    @ Τσουκνίδα

    σήμερα πείστηκα ακόμα πιο πολύ ότι οι φονταμενταλλιστές είναι το ίδιο επικίνδυνοι, όσο και οι προοδευτικάριοι. Ευτυχώς που ο «περαστικός» με βοήθησε. Τον ευχαριστώ ιδιαίτερα!

    Ξέρεις, όταν κάνεις την ορθοδοξία ιδεολογία, τυφλώνεσαι…

  22. Περαστικέ μου, καλά τους τα λες παρόλο που δεν συμφωνώ απολύτως μαζί σου. Εδώ, όμως, έχεις να κάνεις με θεολόγους της διανόησης,νεωτερικούς. Δεν τους ενδιαφέρουν ούτε τα μυστήρια ούτε η εκκλησιαστική ζωή, αυτοί σώζονται με τη λογική τους, την πατερική γνώση και τα υψηλά θεολογικά νοήματα. Αυτά τα περί υπακοής και ταπείνωσης τους τρομάζουν, άλλωστε θα διαχειριστούν τις πνευματικές μας τύχες στη νέα εποχή. Και να μη μιλάμε γι’ αυτή γιατί οι αθώοι συναγωνιστές τους της εκσυγχρονιστικής αριστεράς θα τους μαλώσουν, θα τους πουν συντηρητικούς και παπαδάκια.

  23. @ Βαλάντης,

    είσαι μεγάλος «προβοκάτορας» και θλιβερός «ιεροεξεταστής»!!!

    Ντροπή σου άθλιε «ανώνυμε» συκοφάντη, που «γνωρίζεις» … «νεφρούς και καρδίες», την προσωπική ζωή και πολύ δε περισσότερο τη πνευματική ζωή συνανθρώπων σου.

    Άθλιε θρησκευόμενε τύπου Φαρισαίου ακραίου «ισλαμικού τύπου» φονταμενταλιστή.

    Άντε κρύψου στο συνειδητό ψεύδος σου της καρδίας σου. Ή μήπως έχεις καμμιά αντίρρηση;

  24. και μέσα σ’ αυτά ξέχασα να πω βοήθειά μας ο Άγιος Ανδρέας, που είδες τι έπαθε επειδή ήταν ομολογιακός και δε δίδασκε διπλωματικά τη νέα πίστη, ώστε να μην ενοχλεί την παγκοσμιοποίηση της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Επιπρόσθετα, να σκεφτείς πως ο Απόστολος δρούσε χωρίς να είναι καθηγητής σε κάποιο σχολείο της πολιτείας. Σκέψου τι θα πάθαινε άν ήταν έμισθος τη Ρωμαίκής αυτοκρατορίας!

  25. @ Βαλάντης,

    ..είσαι συν τοις άλλοις και «χοντρόπετσος». Άσε τον άγιο να ευλογεί όσους θέλει και κοίτα το ψεύδος που σκορπάς…

  26. Σου ζητώ συγγνώμη, αλλά θα ήθελα να γνωρίζεις πως κάπως έτσι αισθανόμαστε κάποιοι άνθρωποι όταν αφήνονται υπονοούμενα για φονταμενταλισμό και θρησκευτικές παρωπίδες.

  27. @ Βαλάντης,

    αυτή είναι η μοίρα των φανατικών (θρησκευτικής, πολιτικής κλπ διάστασης) συντηρητικών ή προοδευτικάριων:

    Δεν μπορούν να κατανοήσουν τον «πλησίον», υβρίζουν, συκοφαντούν, και μετά ζητάνε ένα λεκτικό «συγγνώμη» χωρίς να μετανοιώσουν δράμι…

    Ειλικρινά σας λυπάμαι…

  28. @ Βαλάντης
    Αγαπητέ, δεν κατανοώ πώς συγχέεις τα πράγματα. Προ του π. Ι. Ρωμανίδη και το «Προπατορικόν αμάρτημα», τα πράγματα στην ακαδημαϊκή θεολογία και αλλαχού ήσαν ακριβώς όπως μας τα περιγράφεις για τους «διανοητές θεολόγους»: σχολαστικισμός και ρασιοναλισμός («ορθολογισμός»). Και από εκεί, βεβαίως, μας προέκυψε και ο …. Ύμνος στην Junta (21η Απριλίου) του κατά τα άλλα υψηλόφρονος και θαυμασίου χριστιανικού (…) περιοδικού «Προς την νίκην».

    Και, δεύτερον, υπάρχει καλή και άγια υπακοή και υπάρχει η καθ’ όλα επάρατη δουλοφροσύνη, δουλοπρέπεια, και κακομοιριά, και η λεγόμενη «αγία ανυπακοή». Εδώ μας χρειάζεται η διάκριση.

    Όταν, π.χ., αδικήται αδελφός ή βιάζεται η αλήθεια κ.ο.κ., και εσύ (ο τάδε) δεν ανοίγεις το στόμα σου κτλ., κτλ., τότε βεβαίως τυγχάνεις «βολεμένος» και όχι Ορθόδοξος Χριστιανός… Και γνωρίζουμε πολύ καλά αμφότεροι, ότι ο τύπος αυτός τυγχάνει ενδημικός, για να μην πω …..επιδημικός.
    Χαίρε!

  29. Δεν ήταν στις προθέσεις μου να προσβάλω κανέναν. Απλά θεωρώ πως πρέπει να καταλάβαιτε κι εσείς πως κάποιοι άνθρωποι πληγώνονται όσο κι εσείς, όταν τους αντιμετωπίζετε ως θρησκόληπτους και ανόητους και φυσικά χάνουν τον έλεγχο και τα λόγια τους. Καταθέτω λοιπόν ξανά και ξανά…σε όσους προσβλήθηκαν αίτηση για συγχώρηση!

  30. @ Βαλάντης,

    διάβασε όλα τα ποστ για το ΜΘ, και θα καταλάβεις ότι η άποψη για μάθημα (όχι στείρο θρησκειολογικό) που κάνουν όλοι οι μαθητές σε μια αποχριστιανισμένη και εκκοσμικευμένη κοινωνία δεν είναι άρνηση, αλλά θέση και μάλιστα τεράστιας αξίας.

    Αν αυτό κάποιοι δεν το κατανοείτε και απλά μένετε στείρα κολλημένοι στο άσπρο- μαύρο (μανιαχαϊσμό) δεν σας φταίνε οι άνθρωποι που ανοίγουν δρόμους εναλλακτικά δημιουργικούς…

    Ε, λοιπόν να μη χάνετε τον έλεγχο και τα λόγια σας. Να κατανοείτε το πλησίον και όχι μνα πετάτε το λίθο… ή να λέτε «ως ούτος ο τελώνης»…

    Την συγχώρεση από μένα την έχεις ανώνυμε (;) αδελφέ. Πρόσεξε όμως πως θα την λειτουργήσεις από δω και πέρα…

  31. Ο φουνταμενταλισμός οπουδήποτε τυφλώνει μανιτάρι.
    Αν με τον όρο «προοδευτικάριοι» εννοείς τους ακόλουθους του φουνταμενταλιστικού αθεϊσμού, του φουνταμενταλιστικού μοντερνισμού, τους νεοδιαφωτιστές (τόσα χρόνια μετά τον διαφωτισμό και μετά τον Νίτσε, τον Φουκώ κλπ κλπ), όσους εξακοντίζουν μεταμοντέρνες γλαφυρότητες, τους δογματικούς μαρξιστές και αντιμαρξιστές, δέχομαι την άποψή σου.
    «Προοδευτικός» για μένα είναι όποιος ακολουθεί τον στίχο:
    «ως και σε μένα, σε μένα ακόμα που σας ιστορώ
    αντισταθείτε.»
    και άν το ψάξεις σε βάθος το ίδιο λέει και ο Χριστός..

  32. @ tsouknida,

    εννοώ ότι έγραψες… Με πιάνεις καλά τώρα τελευταία!!!

    Καληνύχτα αδελφέ.

  33. http://tsouknida.blogspot.com/2008/12/blog-post.html
    με γέμισες σκέψεις, εσύ και οι σχολιαστές σου.

    Εννοείεται ότι περιμένω κι εγώ σχόλια στις νέες παραμέτρους που νομίζω ότι θέτω..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: