• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 599,061 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    Οι 19+2 εκκλησιές τη… στο Η Παναγιά της Κέρτεζης ως ΜτΒ…
    Γιώργος Κομοτηνή στο + Γεώργιος Μακρής: Εις Μνήμην……
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Οκτώβριος 2008
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Σεπτ.   Νοέ. »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Νεοβατοπεδινές μανιχαϊστικές ακροβασίες και επτά πρώτες παρατηρήσεις

Κάτι σαν ανοικτή επιστολή, φαινομενικά εμπαθής…

Με μια ανακοίνωση με πάνω από 1200 λέξεις, προσπαθεί για πολλαπλή φορά (4η ;), η ηγεσία των νεοβατοπεδινών να μας πείσει ότι ακολουθεί πιστά την Ορθόδοξη παράδοση.

Όμως:

α) Δεν έχει κάνει κανένα βήμα προς τα πίσω, ούτε πολιτικό, ούτε νομικό, ούτε ηθικό, ούτε θεολογικό: Σημειώνει στην πρώτη παράγραφο: «…λόγω της άδικης επίθεσης…». Μάλιστα. Η φωνή λαού, επισκόπων, μοναχών και λαϊκών (ορθοδόξων και μη ) είναι πλανεμένη apriori για σας…

β) Πολύ έξυπνα στην επόμενη (2η) λένε μια αυτονόητη έκφραση: «…Η Εκκλησία δικαιούται να έχει περιουσία…». Η σκέψη μου πήγε στο ταμείο των μαθητών του Ιησού (που κρατούσε ο Ιούδας Ισκαριώτης), αλλά δυστυχώς στη συνέχεια διάβασα για «…αλλά και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου του Συμβουλίου της Ευρώπης, στην οποία προσέφυγαν Μονές της χώρας μας κατά του νόμου 1700/87…».

Δηλαδή το πρώτο επιχείρημα δεν είναι θεολογικό, εκκλησιολογικό, αλλά νομικό! Γιατί τόσος φόβος στα θεολογικά – εκκλησιολογικά επιχειρήματα; Θεωρούν ότι έχουν πείσει τους Ορθοδόξους χριστιανούς και απομένουν μόνο οι νομικοί και οι πολιτικοί; Πόσο έξω έχετε πέσει…

γ) Θα περίμενε κανείς να μιλήσει, μετά για το «δικαίωμα περιουσίας» για τους τρόπους κτήσης και αύξησης (π.χ. να μιλήσει για  κληρονομιά διαχρονική, δωρεές, προσωπικές ή πολιτικές,  τόκους, μετοχές, ντύλ, αλλά και διαπλοκές) και να κάνει κάποιες μεν θεολογικά και ηθικά δεκτές (υπό τους τάδε όρους) και τις άλλες όχι. Καμιά τέτοια αναφορά σ’ αυτή την ανακοίνωση, λες και το ζήτημα αυτό έχει λυθεί οριστικά από τις προηγούμενες!!

Μας πετάτε όμως ένα χαπάκι θεολογικό σε μεθεπόμενη πρόταση, που όμως δίνει συνειρμούς γι’ αυτή που λείπει: «…Η Μονή Βατοπαιδίου όπως φαίνεται ιστορικά ήταν ευλογημένη από την θεία Πρόνοια…». Ώστε λοιπόν καθίσταται έμμεσα … «συνένοχος» η Θεία Πρόνοια για όλα…. Ξεπερνιούνται  θεολογικά ακόμη και ο Αυγουστίνος και οι Μονοφυσίτες….

δ) Η συνέχεια μας εξηγεί τη διαχείριση του φυσικού και άυλου πλούτου (ρευστό): «…Κάθε Μονή με την κινητή και ακίνητη περιουσία της εξασφαλίζει τα τρέχοντα έξοδα σίτισης, φιλοξενίας, κτιριακών αναστηλώσεων, συντηρήσεων κειμηλίων, αλλά και μπορεί να επιτελεί ιεραποστολικό και φιλανθρωπικό έργο…».

Ναι, και; Οι γενικά υπαρκτές αυτές ανάγκες, για κάθε «συλλογικό υποκείμενο», άρα και για τις Ι. Μονές, γίνονται «δικαιολογία» για θεμιτό και αθέμιτο πλουτισμό, αλλά και για οποιαδήποτε σοφή ή μη, φτωχική, επαρκή ή φιλάργυρη διαχείριση χωρίς πολλές – πολλές εξηγήσεις, μιας και προσπαθήσατε να γίνετε κάτι σαν …  «επάνω όρους κειμένη … Μονή» με πολιτικές επαφές από Αγγλία,

Ρωσία (Πούτιν), Αμερική – Μπους, κλπ, χώρια τις ντόπιες πολιτικές ή οικονομικές; Πρόκειται για το Βατοπέδι των ισχυρών «πιστών»….

ε) Πριν περάσει η ανακοίνωση στο τι κάνει η νεοβατοπεδινή ηγεσία στο «εδώ και τώρα» θεώρησε καλό να μας μιλήσει για τους αγίους της Μονής. Ανάμεσά τους ο τεραστίων διαστάσεων Γρηγόριος ο Παλαμάς και ο Μάξιμος ο Γραικός που φυλακίστηκε 23 χρόνια γιατί στήριζε το φτωχό μοναχισμό και στηλίτευε τον πολυτελή στη Ρωσία! Περισσότερα  στο πρόσφατο ποστ: Το φτωχό Βατοπέδι του Μαξίμου του Γραικού (του και αγίου).

Για δείτε όμως και τη θεολογική γραμμή του Μεγίστου Γρηγορίου του Παλαμά: «… και ο γεωργός και ο ράπτης και ο υφαντής, και απλώς πας ο δι’ οικείων πόνων και από των χειρών εργασίας ποριζόμενος το ζην, εάν επιθυμίαν πλούτου και της δόξης και της τρυφής από της οικείας εκβάλωσι ψυχής, όντως μακάριοι» (Ομιλία 15, PG 151, 180 BC).

Εντύπωση μου κάνει η μη αναφορά στον σύγχρονο σχετικά άγιο Ιωακείμ το βατοπεδινό, τον επονομαζόμενο Παπουλάκη (της Ιθάκης). Ο ησυχαστής που επέστρεψε στην Ιθάκη που μοίραζε τα πάντα, μέχρι και ακτιβίστικο «κόλπο» έκανε σε καράβι εμπορικό, για να φάνε οι πεινασμένοι κάτοικοι!!!

στ) Μου φαίνεστε αρκετά διαβασμένοι οι της νεοβατοπεδινής ηγεσίας, γι’ αυτό προσπαθείτε να διαχωρίσετε «μανιχαϊστικά» κάπως, αλλά ατελέσφορα, τον ατομικό πλούτο από το συλλογικό της μονής, λες και δεν κάνατε ποτέ απ’ αυτόν προσωπική και συλλογική χρήση, ως αμέτοχοι πειρασμών και αμαρτιών!!! «…Πρέπει να διαχωρίσουμε σαφώς μεταξύ της ακτημοσύνης του κοινοβιάτου μοναχού και της περιουσίας της Μονής του..».

Δεν υπάρχουν δηλαδή τζιπ, ελικόπτερα, αεροπλάνα, πλούσια διαμονή, ακόμη, και κοτεράκια, αρώματα, ταξίδια, συνεχείς ένδοξες επαφές με την ντόπια και παγκόσμια ηγεσία; Γράφετε για να το πιστέψετε και οι ίδιοι:

«…Είναι αυτονόητο αλλά πρέπει συνεχώς πλέον να το επισημαίνουμε ότι τόσο οι κοινοβιάτες μοναχοί, όσο και οι ηγούμενοι καμμία ιδιωτική περιουσία δεν διαθέτουν, οπότε σχετικοί ισχυρισμοί περί προσωπικών λογαριασμών είναι παντελώς αστήρικτοι και αδικαιολόγητοι…».

ζ) Ενώ θα αφήσω όλα τα ζητήματα τα νομικά για άλλο ποστ ή για τα σχόλια, θα ήθελα να επισημάνω άλλο ένα ζήτημα: Πουθενά δεν φαίνεται ένα ίχνος ότι περνάτε πειρασμό και με δική σας ευθύνη (πράγμα που αποτελεί το σταθερό πυρήνα της νηπτικής θεολογίας). Θα αφήσω ακόμα τις πολυτελείς ημερίδες και διημερίδες, όπου το ποσόν μόνο των διαφημιστικών φυλλαδίων, μπορεί να θρέψει για εβδομάδες τους αφγανούς πρόσφυγες μετανάστες της Πάτρας…

Αντίθετα διαφαίνεται, στα δικά μου αμαρτωλά μάτια, μια «υψηλόφρων» στάση ότι τώρα από τις «άδικες επιθέσεις», «…Αυτό όμως πού ίσως κυριαρχεί είναι η προσευχή. Αυτή την περίοδο η προσευχή έχει αυξηθεί…». Φυσικά εγώ ο ταλαίπωρος λαϊκός δεν μπορώ να συγκριθώ με  τις μεγάλες ποσότητες προσευχής σας. Η όντως προσευχή έτσι όμως μετριέται και έτσι μπαίνει στο «χρηματιστήριο» των νομικίστικων απαντήσεων στον φοβερό σκανδαλισμό των παιδιών μας; Ποιόν θυμίζει αυτή η απάντηση, τον τελώνη ή τον Φαρισαίο στο ευαγγελικό ναό;

Υστερόγραφο: πριν αφήσω στα μάτια, τη σκέψη και την καρδιά σας ολόκληρη την ανακοίνωση της νεοβατοπεδινής ηγεσίας, με ημερομηνία 7-10-2008, αφήνω πρώτα σε σας, τις απλές σκέψεις ενός αδελφού, όπως ήλθαν αυθόρμητα σε ηλεκτρονικό του γράμμα:

«Πρώτη φορά στο όρος πήγα το 79 μόλις είχα πάρει τότε την ταυτότητα μου. Τότε λοιπόν τα περισσότερα ήταν ιδιόρρυθμα, ακόμα και το Βατοπαίδι. Σε λίγα κοινόβια Σταυρονικίτα, Κουτλουμούση, Διονυσίου, στην τράπεζα ήταν λίγοι μοναχοί και λαϊκοί μετρημένοι 2 με 3 περίπου. Κτίρια μισοκαταστραμένα εγκατελιμενα, δρόμοι δεν υπήρχαν, εκτος από Δάφνη προς Καριές και Ιβήρων. Δρόμοι ήταν μονοπάτια μέσα σε φυσικό περιβάλλον, τελευταία φορά που πήγα μετά το 2000, είδα ένα μονοπάτι εγκατελιμένο και θυμήθηκα νεαρός όταν ήμουν την ομορφιά να περπατάς σ αυτά τα καλντερίμια τα του Αθω. Θυμάμαι λοιπόν όταν είχα πρωτόπαει τις ρεβιθάδες, τα ντοματόριζα το λιγοστό φαΐ και τα λίγα Γεροντάκια.

Τα τότε με τα τώρα μεγάλη διαφορά,  τώρα εκατοντάδες μοναχοί και λαϊκοί, καινούργια Κτίρια, φαΐ, αυτοκίνητα, φασαρία και δρόμοι. Και τότε δεν ηταν καταξιωμένο στο κόσμο το Όρος όπως τώρα.

ε να μην έρθει και ο κοσμικός πειρασμός;

ε να μην γίνει το ξεσκόνισμα που λέει και ο Χριστός στους μαθητές Του πριν το πάθος;

ε να μην υπάρξει και η πτώση σε όσους ζητούν την σωτηρία τους;

ε να μην υπάρξουν και έριδες;

Η πνευματική ζωή  είναι εργοστασιακό καλούπι που σε μαρκάρει και παραμένεις αναλλοίωτος σαν βιομηχανική κονσέρβα στο χρόνο;»

Ενημέρωση από την Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου

7/10/2008

«Η Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, συναισθανόμενη την ευθύνη της έναντι τού ελληνικού λαού, τής ιστορίας της, της πνευματικής της παράδοσης και του πνευματικού και ηθικού κύρους της στην Ορθοδοξία και την ελληνική κοινωνία και λόγω της άδικης επίθεσης και του δημόσιου διασυρμού πού δέχεται από διάφορους παράγοντες, αναγκάζεται να ενημερώσει το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας.

Η Εκκλησία δικαιούται να έχει περιουσία, όπως δέχθηκαν με πληθώρα αποφάσεών τους όχι μόνο ελληνικά δικαστήρια, αλλά και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου του Συμβουλίου της Ευρώπης, στην οποία προσέφυγαν Μονές της χώρας μας κατά του νόμου 1700/87.

Κάθε Μονή με την κινητή και ακίνητη περιουσία της εξασφαλίζει τα τρέχοντα έξοδα σίτισης, φιλοξενίας, κτιριακών αναστηλώσεων, συντηρήσεων κειμηλίων, αλλά και μπορεί να επιτελεί ιεραποστολικό και φιλανθρωπικό έργο.

Η Μονή Βατοπαιδίου όπως φαίνεται ιστορικά ήταν ευλογημένη από την θεία Πρόνοια να επιτελεί διπλό ρόλο, να βιώνει τον ησυχασμό και να προσφέρει ιεραποστολικό έργο όχι μόνο εντός της ελληνικής επικράτειας, αλλά και εκτός αυτής.

Μέσα στο διάβα των αιώνων αναδείχθηκε σε ορθόδοξο προμαχώνα, σε κάστρο της Ορθοδοξίας, του ασκητισμού, της θεολογίας, της ιεραποστολής, της ομολογίας και του μαρτυρίου, σε λαμπρό κοινόβιο του αγιότεκνου, πολύτεκνου και καλλίτεκνου Αγίου Όρους.

Στην Μονή έζησαν την ησυχαστική ζωή πολλοί άγιοι της Εκκλησίας μας, όπως ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, ο όσιος Νικόδημος ο Ησυχαστής, ο άγιος Φιλόθεος ο Κόκκινος μετέπειτα πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, ο άγιος Σάββας ο διά Χριστόν Σαλός, αλλά και κάποιοι άλλοι πού ανέλαβαν σύμφωνα με το θέλημα του Θεού να μεταφέρουν την ακραιφνή Ορθόδοξη Παράδοση και εκτός Αγίου Όρους σε άλλα ορθόδοξα έθνη, όπως ο άγιος Σάββας Νεμάνια ο πρώτος αρχιεπίσκοπος των Σέρβων, ο άγιος Μάξιμος ο Γραικός ο φωτιστής των Ρώσων.

Κατά την Τουρκοκρατία η Μονή ιδρύει το 1749 την Αθωνιάδα Ακαδημία, από την οποία προήλθαν άγιες προσωπικότητες, όπως ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός ο ιεραπόστολος, ο άγιος Αθανάσιος ο Πάριος, ο ιερομάρτυς Αγάπιος, ο νεομάρτυς Αθανάσιος Κουλακιώτης και πολλοί διδάσκαλοι του Γένους.

Η Μονή συμβάλλει στην επανίδρυση της Μεγάλης του Γένους Σχολής (στόν κατάλογο των ευεργετών-δωρητών αναγράφεται δεύτερη κατά σειρά μετά τον Πατριάρχη Ιωακείμ τον Β΄).

Δίνει μεγάλες χορηγίες στο Εθνικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στην Θεολογική Σχολή της Χάλκης, στην Εκκλησιαστική Σχολή της Λευκωσίας (τό σημερινό Παγκύπριο Γυμνάσιο), στην Γεωργική Σχολή της Δράμας, αναλαμβάνει την ανέγερση στην Κωνσταντινούπολη της Σχολής των Γλωσσών, ενώ ενισχύει οικονομικά όλα τα Εκπαιδευτήρια του Ελληνικού Βασιλείου.

Αναγκαζόμαστε κάτω από τις παρούσες συνθήκες δυσφήμισης να μιλήσουμε για την ιεραποστολική και φιλανθρωπική δραστηριότητα της νέας αδελφότητας, παρόλο πού θα έπρεπε να αποκρυβεί, διότι έτσι ταιριάζει στο μοναχικό σχήμα, και θα έπρεπε οι επόμενες γενεές να αξιολογήσουν το έργο της. Κάθε χρόνο περίπου δύο εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για υποτροφίες, βοήθεια σε φτωχές οικογένειες, αρρώστους και φυλακισμένους, κατασκηνώσεις και Ιδρύματα, εκκλησιαστικούς οργανισμούς στην Ελλάδα, Κύπρο, Ρωσία, Ρουμανία, Σερβία, Αφρική και σε μοναστήρια και εκκλησιαστικούς οργανισμούς στην Αμερική και σε πολλές επαρχίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Το πρώτο μεγάλο έργο είναι σε εξέλιξη: γηροκομείο προϋπολογισμού πέντε εκατομμυρίων ευρώ. Εκτός από την προσπάθεια αυτή, πρέπει να τονισθεί ότι το Βατοπαίδι έγινε κοινόβιο το 1990 και κλήθηκε να αναστηλώσει τα 35.000 τετρ. μέτρα του κτηριακού συγκροτήματος της Ιεράς Μονής πού χρονολογείται από τον 10ο αιώνα, έχει την ευθύνη για την αναστήλωση Ιερών Σκητών και Κελλιών πού ανήκουν στην Μονή τα οποία ανέρχονται σε άλλα 30.000 τετρ. μέτρα. Επίσης ανέλαβε να συντηρήσει και να διασώσει τα ανεκτίμητης πολιτιστικής και ιστορικής αξίας κειμήλια, την συντήρηση και ανάδειξη του ιστορικού περιβάλλοντος χώρου της Μονής, την παροχή δωρεάν φιλοξενίας και σίτισης 25.000 επισκεπτών κατ΄ έτος και των 150 εργατών της. Τα καθημερινά έξοδα σίτισης κυμαίνονται μεταξύ 4.000 και 5.000 ευρώ.

Επίσης έναν άλλο τομέα προσφοράς της Μονής αποτελούν οι εκδόσεις ψυχωφελών κειμένων, θεολογικών και επιστημονικών συγγραμμάτων, η διοργάνωση διορθοδόξων θεολογικών Συνεδρίων για την προβολή της ορθοδόξου παραδόσεως και η έκδοση των πρακτικών τους.

Σχετικά τώρα με την ανταλλαγή της λίμνης Βιστωνίδας και των παραλιμνίων εκτάσεών της η Μονή διά των εκπροσώπων της επιδίωξε και επιδιώκει, όπως έχει ευθύνη και καθήκον από τους κοινοβιακούς κανόνες, την προστασία των νομίμων δικαιωμάτων της, με νόμιμους τρόπους και διαφανείς διαδικασίες ενώπιον των θεσμοθετημένων οργάνων του Ελληνικού Δημοσίου.

Η Ιερά Μονή δεν έχει συμμετοχή σε καμμία παράνομη συναλλαγή ή παράνομη πράξη.

Η κυριότητα της Μονής επί της λίμνης Βιστωνίδας και των παραλίμνιων εκτάσεων και νησίδων αυτής είναι αδιαμφισβήτητη και νομικά πλήρως τεκμηριωμένη. Όλοι οι τίτλοι της Μονής στην λίμνη Βιστωνίδα αναγνωρίζονται παγίως από τα ελληνικά δικαστήρια ως τίτλοι κυριότητος. Οι τίτλοι έχουν επικυρωθεί στα χρυσόβουλλα των βυζαντινών αυτοκρατόρων Νικηφόρου Βοτανειάτη το 1080, Ανδρόνικου Παλαιολόγου του Γ’ το 1329, Ιωάννου Παλαιολόγου το 1357 και του Ηγεμόνος Ιωάννου Ούγγλεση το 1371.

Στην συνέχεια οι Οθωμανοί κατακτητές σεβάστηκαν τα προνόμια της Εκκλησίας και των Ιερών Μονών. Με σειρά φιρμανίων των Σουλτάνων και τον «Αχτιναμέ», με τον οποίο ο Μωάμεθ ο Πορθητής χορήγησε στον Οικουμενικό Πατριάρχη Γεννάδιο Σχολάριο τα γνωστά σε όλους «Προνόμια» και διασφάλισε το αναπαλλοτρίωτο της εκκλησιαστικής περιουσίας, αναγνωρίστηκαν στις Μονές του Αγίου Όρους όλα τα προνόμια πού είχαν επί Βυζαντίου.

Η κυριότητα της Ιεράς Μονής επί της λίμνης και της εν γένει περιοχής της, επιβεβαιώνεται και με συνοδικά έγγραφα και σιγίλλια των Πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως κατά τα έτη 1731, 1808, 1835, 1839, 1919. Τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα της Μονής στην λίμνη Βιστωνίδα δεν ήταν ποτέ αντικείμενο της πολεμικής λείας πού περιήλθε στο Ελληνικό Δημόσιο.

Αναγνωρίστηκαν και από το Οθωμανικό Δημόσιο και ουδέποτε περιήλθαν σε αυτό, όπως δεν περιήλθαν και στο Βουλγαρικό Δημόσιο. Ως εκ τούτου τα δικαιώματα αυτά παρέμειναν στην Μονή έως την απελευθέρωση του τόπου από τους κατακτητές.

Τα δικαιώματα της Μονής επιβεβαιώνονται και από δυο γνωμοδοτήσεις των Καθηγητών της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1922 πού ήταν οι επιφανέστεροι εκπρόσωποι της νομικής επιστήμης στην Ελλάδα την εποχή εκείνη.

Οι ανωτέρω τίτλοι, οι οποίοι εφαρμόστηκαν επί του εδάφους από τις αρμόδιες Κτηματικές Υπηρεσίες Ξάνθης και Ροδόπης, οδήγησαν απολύτως νόμιμα το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Δημοσίων Κτημάτων και Ανταλλάξιμης Περιουσίας να γνωμοδοτήσει ομοφώνως, με τέσσερις (4) γνωμοδοτήσεις του σε διαφορετικά χρονικά σημεία από το 1998 ώς το 2004, με διαφορετικές συνθέσεις και επί διαφορετικών Κυβερνήσεων, υπέρ της κυριότητος της Ιεράς Μονής.

Θεωρούμε ότι οι δεκάδες Ανώτατοι Κρατικοί Λειτουργοί υψηλού κύρους, ήθους και γνώσεων (Υπουργοί προερχόμενοι και από τα δύο μεγάλα κόμματα, μέλη του Ανωτάτου Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, μέλη Ειδικών Γνωμοδοτικών Συμβουλίων, ειδήμονες Καθηγητές Πανεπιστημίων, Εισαγγελείς αλλά ακόμη και απλοί Δημόσιοι Υπάλληλοι) πού υπέγραψαν Γνωμοδοτήσεις και αντίστοιχες Υπουργικές Αποφάσεις δεν παραπλανήθησαν.

Η ανταλλαγή της λίμνης και της εν γένει περί αυτήν έκτασης με άλλα ακίνητα του Ελληνικού Δημοσίου ήταν επιλογή του Ελληνικού Δημοσίου και όχι της Ιεράς Μονής. Η εκτίμηση της αξίας των προς ανταλλαγή εκτάσεων και της λίμνης ανατέθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο στο αρμόδιο θεσμοθετημένο όργανο, το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, πού είναι ανεξάρτητο και δεν ανήκει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, και έγινε με βάση τα διεθνή και ευρωπαϊκά εκτιμητικά πρότυπα, χωρίς συμμετοχή, επέμβαση ή δυνατότητα επέμβασης από την Ιερά Μονή.

Η Μονή Βατοπαιδίου, με επιστολή της στο αρμόδιο Υπουργείο έχει δηλώσει ότι, όχι μόνο δεν έχει οποιαδήποτε αντίρρηση, αλλά είναι έτοιμη, εφόσον αυτό επιθυμεί το Ελληνικό Δημόσιο, να επιστρέψει στο Δημόσιο όσα εκ των ακινήτων περιήλθαν σε αυτήν στο πλαίσιο των ανταλλαγών και δεν έχουν μεταβιβαστεί σε τρίτους, ανταλλασσόμενα με άλλα ισάξια ακίνητα πού το Ελληνικό Δημόσιο θα επιλέξει. Αν το Δημόσιο δεν επιθυμεί την ανταλλαγή, και πάλι η Ιερά Μονή δεν έχει αντίρρηση στην ανατροπή των ανωτέρω ανταλλαγών και την επιστροφή στην προτέρα, προ της ανταλλαγής κατάσταση, δηλαδή την επιστροφή στην Ιερά Μονή των ποσοστών της λιμνιαίας έκτασης Βιστωνίδας.

Η αμφισβήτηση των τίτλων της Ιεράς Μονής πλήττει ιδιοκτησιακά δικαιώματα πού εμπίπτουν στο πεδίο της συνταγματικής προστασίας της ιδιοκτησίας και των προστατευτικών της ιδιωτικής περιουσίας ρυθμίσεων του Πρώτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ. Επιπλέον θέτει σε επικίνδυνη αμφισβήτηση το στηριζόμενο σε τίτλους από το Βυζάντιο και την Οθωμανική Περίοδο δικαιϊκό καθεστώς, πού ισχύει για την κυριότητα και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα σε αρκετές περιοχές της Ελλάδος, όπως τα Δωδεκάνησα και οι Κυκλάδες, δημιουργεί μεγάλη αναταραχή για τα ίδια δικαιώματα στις λεγόμενες «Νέες Χώρες», πού απελευθερώθηκαν με τους αγώνες του 1912 – 1913 και ύστερα, και θέτει εν αμφιβόλω την δυνατότητα διεκδίκησης της εκκλησιαστικής περιουσίας εκτός της ελληνικής επικράτειας (π.χ. διεκδικήσεις Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως κ.λ.π.).

Η αναζήτηση ευθυνών κατά των οργάνων του Δημοσίου για τις διαδικασίες πού ακολουθήθηκαν πλήττει επίσης σοβαρά την αρχή της προστασίας της εμπιστοσύνης των διοικουμένων και τα συμφέροντα των καλοπίστως συναλλασσομένων με το Ελληνικό Δημόσιο, όπως είναι η Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου και όσοι απέκτησαν στην συνέχεια δικαιώματα, εμπιστευόμενοι τις πράξεις του Ελληνικού Δημοσίου.

Οι μοναχοί ούτε ίδια συμφέροντα έχουν, ούτε συμφέροντα άλλων εξυπηρετούν. Είναι αυτονόητο αλλά πρέπει συνεχώς πλέον να το επισημαίνουμε ότι τόσο οι κοινοβιάτες μοναχοί, όσο και οι ηγούμενοι καμμία ιδιωτική περιουσία δεν διαθέτουν, οπότε σχετικοί ισχυρισμοί περί προσωπικών λογαριασμών είναι παντελώς αστήρικτοι και αδικαιολόγητοι.

Η αποστολή του μοναχού είναι πνευματική και όλες οι σχέσεις του με τους ανθρώπους διέπονται από τις ορθόδοξες πατερικές αρχές της ανιδιοτέλειας και της ειλικρινούς αγάπης. Κάθε προσκυνητής του Αγίου Όρους το αισθάνεται αυτό, γι’ αυτό καί, όπως οι ίδιοι μάς ομολογούν, αισθάνονται να είναι ενωμένοι με τους μοναχούς πιο πολύ από τους εξ αίματος συγγενείς τους, αισθάνονται το μοναστήρι σάν το σπίτι τους.

Από το μοναστήρι παίρνουν εκείνη την πνευματική ζύμη και την μεταφέρουν στις οικογένειές τους και έτσι ευλογείται και αγιάζεται η οικογένεια, η κοινωνία, ο κόσμος. Το πρότυπο του μοναχού είναι ο άγιος. Στο Άγιον Όρος βιώνεται η αγιότητα.

Το Άγιον Όρος είναι ο κατεξοχήν τόπος αγιότητος, πού δεν διέκοψε, από την στιγμή της ιδρύσεώς του ώς και σήμερα, την αποστολή του μέσα στην Εκκλησία και τον κόσμο. Η αποστολή αυτή είναι να δημιουργεί αγίους, να μεταλαμπαδεύει την ζώσα παράδοση της Ορθοδοξίας και την εμπειρία της θεώσεως στον άνθρωπο.

Το Άγιον Όρος δίνει το πρότυπο αγιότητος για την κοινωνία, τον κόσμο, όσο και αν προσπαθούν μερικοί να υποβιβάσουν τον ρόλο του. Και είναι ποτέ δυνατόν αυτός πού έχει ως μοναδικό στόχο και σκοπό την απόκτηση του αγιασμού να βλάψει την κοινωνία; Το πρότυπο πού προσφέρει ο ορθόδοξος μοναχισμός και κατ’ επέκταση η Εκκλησία στην ανθρωπότητα είναι πολύ υψηλότερο από αυτό πού μπορεί να προσφέρει η πολιτεία.

Δεν ομιλούμε απλά για έναν σωστό πολίτη, αλλά για έναν θεούμενο άνθρωπο, για έναν άγιο, ένα ολοκληρωμένο αιώνιο πρόσωπο κατά εικόνα του απολύτου αιωνίου προσώπου του Χριστού.

Οι υποσχέσεις των μοναχών ενώπιον του Θεού για ακτημοσύνη δεν αναιρούνται με τις οποιεσδήποτε συναλλαγές, γιατί δεν αποβλέπουν στην προσωπική τους ανάπαυση αλλά με θυσιαστική διάθεση επιτελούν το διακόνημα πού τους έταξε η θεία Πρόνοια. Πρέπει να διαχωρίσουμε σαφώς μεταξύ της ακτημοσύνης του κοινοβιάτου μοναχού και της περιουσίας της Μονής του.

Και φυσικά πρέπει να διακρίνουμε μεταξύ των αναγκών πού έχει ένα αγιορείτικο κελλί, ένα ησυχαστήριο και της Μονής Βατοπαιδίου πού είναι σάν ένα μικρό χωριό 300 περίπου κατοίκων με τα ανάλογα οικήματα και τις καθημερινές δαπάνες. Οι Αγιορείτες μοναχοί είναι άμισθοι φρουροί και διάκονοι των ιερών αυτών χώρων, οι οποίοι δεν είναι μόνο πανορθόδοξα προσκυνήματα αλλά και μοναδικά ταμεία πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η προσπάθεια στέρησης της περιουσίας της Ιεράς Μονής αποβαίνει αποκλειστικά σε βάρος του κοινωφελούς, ιεραποστολικού και φιλανθρωπικού της έργου, καθώς επίσης και της προσπάθειάς της να διατηρήσει την πνευματική και πολιτιστική κληρονομιά και αυτονομία της.

Πολλοί φιλόχριστοι προσκυνητές αναρωτιούνται αν όλος αυτός ο σάλος εναντίον της Μονής έχει επηρεάσει τους ρυθμούς της ζωής των πατέρων και έχει προκαλέσει αναστάτωση στην Μονή. Όταν επισκέπτονται το μοναστήρι όμως, διαπιστώνουν «ιδίοις όμμασιν» ότι τίποτε δεν έχει αλλάξει, δεν διακρίνουν καμμία ανησυχία στους πατέρες και στον Ηγούμενο της Μονής για τις μελλοντικές εξελίξεις της υπόθεσης των ανταλλαγών.

Οι ακολουθίες τελούνται, όπως συνήθως, κατανυκτικά, τα διακονήματα με υπακοή και προσευχή και στο κελλί η ευχή και η ανάγνωση, όλα εν ειρήνη και με την ενότητα της πίστεως. Αυτό όμως πού ίσως κυριαρχεί είναι η προσευχή. Αυτή την περίοδο η προσευχή έχει αυξηθεί· έχει πάρει μία μορφή «κραυγής ισχυράς» (Εβρ. 5,7). Η «παθητική» αυτή αντίδραση -μέ προσευχή και ανάθεση των πάντων στα χέρια του Θεού- στα όσα λέγονται και γράφονται δεν κατανοείται εύκολα από αυτούς πού δεν γνωρίζουν το πνεύμα της ορθόδοξης πνευματικής ζωής και δή της μοναστικής.

Αναπαύει όμως και ενθαρρύνει τους αγωνιζόμενους χριστιανούς, οι οποίοι καταλαβαίνουν περισσότερα από την σιωπή της Μονής σε αντίθεση με την ψευδολόγο και συκοφαντική φλυαρία πού επικρατεί.

Ο λόγος της στάσης αυτής, η οποία αποτελεί στάση ζωής, είναι από τη μια η απόλυτη εμπιστοσύνη των πατέρων της Μονής στην πατρική Πρόνοια του Θεού και από την άλλη η ανάπαυση πού πρόερχεται από την ακατάκριτη συνείδηση. Ανάπαυση πού προέρχεται από την βεβαιότητα ότι όλες οι διαδικασίες των ανταλλαγών, αλλά και οποιαδήποτε άλλη διαδικασία μέχρι σήμερα, έγιναν με διαφάνεια και πλήρη νομιμότητα.

Ο Ηγούμενος και οι πατέρες της Μονής επιμένουν να βλέπουν το όλο θέμα υπό πνευματικό πρίσμα, παρότι εμπλέκονται στην υπόθεση πολλά και ποικίλα συμφέροντα.

Η αδελφότητα της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου είναι πεπεισμένη εν Χριστώ για τα δίκαιά της. Τώρα αν κάποιοι θέλουν να πλήξουν τις αξίες της Ορθοδοξίας, του μοναχισμού και του Αγίου Όρους, την αξία των πολιτικών του τόπου μας, των Ανωτάτων Κρατικών Λειτουργών, καθώς και την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στην Δημόσια Διοίκηση και στους θεσμούς της χώρας μας, αυτό θα το κρίνει η ιστορία και ο χρόνος.

Εκ της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου»

ΠΗΓΗ: Ρομφαία,  http://www.romfea.gr

Advertisements

68 Σχόλια

  1. Προφάσεις εν αμαρτίαις…

    Εάν σεβόμασταν (εν προκειμένω οι Βατοπαιδιαρίζοντες) το Αυτονόητο, δεν θα πέφταμε σε τόσο ανοίκειες συμπεριφορές. Θα διασώζαμε τουλάχιστον, λεκιασμένο έστω, το Πρόσωπο…

    Αλλά φαίνεται, ότι το Προσωπείο είναι τελικά προτιμότερο…

    Κρίμα…

  2. 50 εκατομμύρια ευρώ καταθέσεις και υποβολή αιτήματος δανειοδότησης επιχειρηματικών δράσεων ύψους 134 εκατομμυρίων ευρω, ήτοιι 46 δις δραχμών.!!! (Πρώτο Θεμα)

    ετήσια έσοδα από ενοίκια 4 εκατ.ευρώ. (Εθνος)

    μεγέθη αντάξια των μεγαλύτερων ελληνικών επιχειρήσεων.
    και αυτά από μια δράκα ανθρώπων ενδεδυμένων το ιερό μοναχικό τριβώνιο.

    τι να πω στη φίλη Ι. που κάνει παρακλήσεις για να βρεθεί εργασία ώστε να μπορεί να πληρώσει το ενοίκιο και τους λογαριασμούς στο τέλος του μήνα και δεν εχει χρήματα ν αγοράσει ένα ζευγάρι παπούτσια;

    ΥΓ. (επιβεβαιώνεται ότι οι παγκαρομπίζνες είναι αθάνατες, παρά τα φραγγέλια και την του Ιούδα αυτοχειρία)

  3. Από πού να ξεκινήσει κάποιος και πού να σταματήσει!

    Το κείμενο από μόνο του αποτελεί αυτοκαθαίρεση! Ως ομολογία όχι ολιγοπιστίας, αλλά απιστίας!
    Αποδεικνύουν, δυστυχώς, οι έρημοι πως πήγαν στο Άγιο Όρος όχι για να δέσουν τα πάθη τους, αλλά για να τα καλλιεργούν εν κρυπτώ, καλυμμένοι πίσω απ’ το ευλογημένο ράσο!

    Κι αντί με τη βιωτή τους να καθαγιάσουν με τη σειρά τους το Βατοπαίδι, όπως έκαναν οι προκάτοχοί τους, εκμεταλλεύονται το καθαγιασμένο όνομα του μοναστηριού και του Αγίου Όρους γενικότερα, προκειμένου να παρουσιάσουν τα αμαρτωλά έργα τους σαν καθαγιασμένα!
    Και η Ιερά Κοινότης περί άλλα μεριμνά και τυρβάζει, στον ίδιο κατήφορο κινούμενη!
    Και να ήταν μόνο το Βατοπαίδι ή μόνο τα μοναστήρια, καλά θα ήταν! Τα ίδια δεν γίνονται και με την πλειοψηφία των κληρικών στον κόσμο;

    Αλίμονο, για τους ίδιους και για μας, γιατί αποδεικνύουν τη διαχρονικότητα των «ουαί» του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.
    Τα οποία διαβάζουν κάθε μέρα!
    Τα οποία ξέρουν απ’ έξω κι ανακατωτά!
    Τόσο δε ανακατωτά που, χρησιμοποιώντας τα αποσπασματικά, παραποιούν το Ευαγγέλιο και την Ιερή Παράδοση!
    Αμαυρώνουν την Ορθοδοξία!
    Πλήττουν το σκάφος της του Χριστού Εκκλησίας!

    Απορώ: Δεν φοβούνται τον Θεό; Είναι τόσο πια τυφλοί ή μήπως δεν πιστεύουν καν;
    «Ουαί υμίν, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, ότι κλείετε την βασιλείαν των ουρανών έμπροσθεν των ανθρώπων: υμείς γαρ ουκ εισέρχεσθε, ουδέ τους εισερχομένους αφίετε εισελθείν. Ουαί υμίν, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, ότι περιάγετε την θάλασσαν και την ξηράν ποιήσαι ένα προσήλυτον, και όταν γένηται, ποιείτε αυτόν υιόν γεέννης διπλότερον υμών. Ουαί υμίν, οδηγοί τυφλοί, οι λέγοντες: ος αν ομόση εν τω ναώ, ουδέν εστιν, ος δ’ αν ομόση εν τω χρυσώ του ναού, οφείλει. Μωροί και τυφλοί! Τις γαρ μείζων εστίν, ο χρυσός ή ο ναός ο αγιάζων τον χρυσόν;» (Ματθ. κγ΄ 14-17).

    Μήπως, αδελφές και αδελφοί μου εν Χριστώ, ήλθε το πλήρωμα του χρόνου για μετάνοια, νηστεία και πολλή προσευχή;..

  4. Φίλε ΜτΒ
    Χαίρομαι που, αν και είσαι χριστιανός, δε φοράς παρωπίδες και διαθέτεις κριτική σκέψη. Πολλά «ορθόδοξα» ιστολόγια δημοσιεύουν το ένα post μετά το άλλο για την υπεράσπιση του Βατοπεδίου (με επιχειρήματα του τύπου «επίθεση σκοτεινών δυνάμεων κατά της ορθοδοξίας μας και της πνευματικότητας του αγίου όρους», κτλ). Η αλήθεια πρέπει να λέγεται!

  5. @ Ανορθόδοξος

    Θα ήθελα, φίλε μου, να διευκρινίσω κάτι το οποίο, προφανώς, δεν γνωρίζεις -δυστυχώς, δεν το γνωρίζουν ακόμη και συνειδητοί χριστιανοί, με αποτέλεσμα την άγνοια αυτή να εκμεταλλεύονται κάποιοι άλλοι, προκειμένου να παραμένουν στο απυρόβλητο: Ποιος σου είπε ότι ο χριστιανός δεν έχει κριτικό πνεύμα; Πρώτα, όμως, απέναντι στον εαυτό του και μετά στους άλλους -τουλάχιστον έτσι πρέπει να γίνεται.
    Η φράση του Ευαγγελίου «μη κρίνετε ίνα μη κριθήτε» ουδόλως εννοεί το να μην έχουμε άποψη. Εκείνο που συμβουλεύει είναι να μην κατακρίνουμε πρόχειρα και αβασάνιστα, άρα χωρίς αγάπη, το συνάνθρωπο, ακόμη και τον κατά συρροή δολοφόνο ή παιδεραστή, καταδικάζοντάς τον ελαφρά τη καρδία και θεωρώντας τον εαυτό μας καλύτερο!
    Ποτέ δεν ξέρουμε ποιες συνθήκες διαμόρφωσαν το χαρακτήρα του άλλου κι έγινε εντελώς ασυνείδητος ή μισάνθρωπος.
    Τίποτα δεν είναι άσπρο ή μαύρο σ’ αυτήν τη ζωή…

  6. @ Προς Ορθοδόξους

    Και, ειδικά για μας που τολμάμε να αυτοαποκαλούμαστε Ορθόδοξοι Χριστιανοί, υπενθυμίζω πως στο ίδιο κεφάλαιο του Ευαγγελίου, έναν αμέσως στίχο μετά τους 5 περί κατάκρισης, ο Χριστός είπε, επιχειρώντας να προλάβει την αδιακρισία: «Μη δώτε το άγιον τοις κυσί μηδέ βάλητε τους μαργαρίτας υμών έμπροσθεν των χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αυτούς εν τοις ποσίν αυτών και στραφέντες ρήξωσιν υμάς».
    Με απλά λόγια, η αποφυγή της κατάκρισης δεν πρέπει να φτάνει μέχρι του βαθμού να παραδίδουμε τη διαχείριση της πίστης μας σε ανθρώπους που θα την πατήσουν και θα τη λερώσουν, που θα μας χωρίσουν απ’ το Θεό μας!
    Δεν θα κρίνουμε, αδελφοί, τον πνευματικό πατέρα που μας οδηγεί κατευθείαν στη γέεννα;
    Γιατί μη μου πείτε ότι είναι πνευματικός πατέρας εκείνος που διαστρεβλώνει και προσαρμόζει στα προσωπικά του συμφέροντα, αντί να ορθοτομεί, τον Λόγον της Αληθείας!..
    Σε πολεμική -πνευματικά- περίοδο έχουμε εισέλθει!
    Ας προετοιμαζόμαστε, όσο καλύτερα ο καθένας μπορεί!
    «Γρηγορείτε και προσεύχεσθε, ίνα μη εισέλθητε εις πειρασμόν. το μεν πνεύμα πρόθυμον, η δε σαρξ ασθενής.»
    Κι ας μην χάνουμε την ελπίδα μας στο Θεό!
    Επειδή, όπως θα έλεγε κι ο Άγιος Σεραφείμ του Σαρώφ, που αυτόν τον καιρό επισκέπτεται την Ελλάδα: «Χαρά μου, Χριστός Ανέστη!»
    Ας έχουμε την ευχή του!

  7. @ Π.Κ.,

    προσωπείο αντί για πρόσωπο, υποκρισία αντί για ειλικρίνεια η πιο βαριά μας αμαρτία… Σ΄ ευχαριστούμε που με πέντε λέξεις ζωγράφισες…

    @ Misha,

    για άλλη μια φορά η εργασία απέναντι στο επιχειρηματικό (μαυροφορεμένο στη περίπτωσή μας) κεφάλαιο…

    @ Ανορθόδοξος,

    μα τι είναι αυτό το «..αν και χριστιανός..»;;;

    Καλά εκεί καταντήσαμε οι «χριστιανοί»; Αλλοίμονό μας…

    @ Evagelos,

    αδελφέ μου, αυτή τη φορά δεν έχω να προσθέσω ή να αφαιρέσω κάτι από τα λεγόμενά σου!!!

  8. Ψυχραιμία αδελφοί…

    Όταν, πριν από 25 χρόνια περίπου, πρωτοπήγα στο Όρος, σε εποχή που το καλύτερο μεταφορικό μέσον ήταν η ψαρόβαρκα και το βράδυ διαβάζαμε στα κελλιά με λαδολύχναρο (ακόμη), απάντησα με το καλημέρα στις Καρυές έναν γέροντα (πραγματικά οσιακή μορφή στην όψη…) που αφού κάθησε σε έναν καφενέ, παρήγγειλε ένα …νεροπότηρο κονιάκ το οποίο έπινε κάνοντας και το άφιλτρο τσιγαράκι του… Σοκαρίστηκα βεβαίως, γιατί άλλα περίμενα ο δυστυχής να δω εκεί πάνω. Περίμενα να δω οσίους γέροντες, αγιασμένες μορφές, πνευματικές κορυφές και αντί όλων αυτών, έβλεπα τον παπούλη τύφλα με το τσιγάρο να τα τσούζει!

    Όταν απαίτησα από τον (γνωστό μου) γέροντα εκεί να δώσει μια εξήγηση στο φαινόμενο, με …γείωσε κανονικά: «τι σε ενδιαφέρει εσένα;» μου είπε. Μου έδωσε να καταλάβω (μια και καλή) ότι όπως ο καθένας μας μπορεί ΜΕΣΑ στο σπίτι του να κάνει ότι γουστάρει, έτσι και ο παπούλης εκεί, ευρισκόμενος ΜΕΣΑ στο σπίτι του έκανε ότι ήθελε. Εγώ ήμουνα ο «ξένος» εκεί και όφειλα να σεβαστώ την κατάστασή του, κατάσταση που με τα χρόνια κατάλαβα ότι δεν είναι αυτή που είχαν πλάσει στο κεφάλι μου οι κάθε λογής «εξυπνάκηδες». Κατάλαβα ότι όσοι είναι εκεί (οι πάρα πολύ περισσότεροι τουλάχιστον) είναι επειδή δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα στον κόσμο και το παλεύουν μήπως και σώσουν την ψυχή τους εκεί.

    Όπως παλεύουμε δηλαδή και εμείς μέσα στον κόσμο ΜΑΣ να την σώσουμε. Με τις κομπίνες μας, τις απάτες μας, τις αρπαχτές μας, τις καταπατήσεις μας, τα ψέματά μας, την παρα-ζωή μας, παρόλα αυτά παλεύουμε να σωθούμε. Και με συνοπτικές διαδικασίες σταυρώνουμε οποιονδήποτε μας χαλάει την καθωσπρεπική «σούπα» μας. Για πείτε μου αδελφοί, ποιός από εσάς πέρασε ποτέ μπροστά από το βάζο με το μέλι, το είδε αφύλαχτο και δεν βούτηξε την χερούκλα του να γλύψει; όποιο και να ήταν το βάζο και ότι είδους «μέλι» και να είχε…

    Δεν μπορώ να δώσω συγχωροχάρτι στον Εφραίμ ή τον κάθε Εφραίμ, όχι γιατί δεν το αξίζει, αλλά επειδή δεν είμαι εγώ άξιος να κρίνω όχι τον Εφραίμ, αλλά ούτε το ελάχιστο γυφτάκι της Αχαγιάς… Ο κάθε ένας είναι υπεύθυνος για τον εαυτό του και γι’ αυτό θα απολογηθεί. Κάποτε ένας άξιος γέροντας μου είπε: «πρόσεξε κακομοίρη, μήπως την ώρα που προσπαθείς να σώσεις τον υπόλοιπο κόσμο, ξε-χάσεις την ψυχή σου, γιατί την έβαψες!» Και από ότι αισθάνομαι, κατά εκεί πάμε… Περισσότερα κάποια άλλη φορά…

    Και μια …»ασεβής» ερώτηση: οι κατά τα άλλα «δυστυχισμένοι» προσφυγομετανάστες της Πάτρας, πόσες χιλιάδες δολλάρια άραγε να πλήρωσαν ο καθένας τους νταβατζήδες σωματέμπορους για την μεταφορά; Και που τα βρήκαν τα χιλιοδόλλαρα αυτά; Στις φάμπρικες του Αφγανιστάν ή στις κοκαϊνοφυτείες;

    Για να μην δουλευόμαστε και μεταξύ μας δηλαδή…

  9. ανορθόδοξε, με αφορμή το υπαρκτό ζήτημα με το Βατοπαίδι πραγματοποιείται και πόλεμος εναντίον του μοναχισμού. Το τι υπερβολές λέγονται δεν περιγράφεται. Μόνος τυφλός δεν καταλαβαίνει τι συμβαίνει γύρω του…

  10. @ Drakoumel,

    ψυχραιμία ναι, «ομερτά» όχι,

    συγχωροχάρτια όχι, κατανόηση ναι.

    ΥΓ1: Ας παλέψουμε ΚΑΙ με τους νταβαντζίδες εντός της θεσμικής ορθόδοξης Εκκλησίας, για να έχουμε κοινωνική και ηθική νομιμοποίηση να μιλάμε για τους νταβαντζίδες στο κίνημα των πολιτικών προσφύγων (όπου η Χώρα μας συμμετέχει και με στρατό για να το …. ενισχύσει…)

    ΥΓ2:Παρέμβαση του πρωθυπουργού
    Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση του Βατοπαιδίου μετά τις παραιτήσεις των εισαγγελέων

    Ποιοί φοβούνται την κόπρο;

    ΥΓ 3: «13.10.2008, Ένα εκατομμύριο ευρώ από τόκους έβγαλε η Μονή Βατοπεδίου

    Νέα στοιχεία-«φωτιά» για τις «ιερές business» του Βατοπεδίου αποκάλυψε την Κυριακή ο ALPHA, φέρνοντας στο φως της δημοσιότητας την κίνηση του λογαριασμού όψεως της Μονής με τα 41 εκατομμύρια ευρώ που εισέπραξε από την πώληση του Ολυμπιακού ακινήτου και ένα ακόμη χρηματικό ποσό ύψους 9 εκατομμυρίων ευρώ που κατατέθηκε στον λογαριασμό την ίδια μέρα από άγνωστο καταθέτη. Όπως προκύπτει δε, μόνο από τους τόκους η Μονή κέρδισε μέσα σε 4 μήνες περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ….»

    @ nostros,

    βεβαίως συμφωνώ σ΄αυτό. Γι αυτό και η επιχειρηματολογία σ΄αυτό το ζήτημα γίνεται από φιλομοναχική σκοπιά αδελφέ. Όμως χρειάζεται διάκριση, τι είναι αντιμοναχικό και τι δίκαιο.

  11. […] Μονή Βατοπαιδίου, Σκάνδαλα Απο το γνωστό blog “Μανιτάρι του Βουνού” , μας άρεσε ένα σχόλιο για το θέμα του Βατοπαιδίου […]

  12. ΑΝΤΙ ΑΛΛΟΥ ΣΧΟΛΙΟΥ,

    κατατέθηκε ως σχόλιο στο γνωστό ιστολόγιο http://oode.wordpress.com με θέμα:

    Ψυχραιμία αδελφοί…(Αγιον Ορος και σκάνδαλα)

    το εξής:

    ……………………….
    Η Αγία Ζώνη δεν θα έρθει στην Πάτρα από το Βατοπαίδι, στο πλαίσιο των Πρωτοκλητείων, λόγω των γνωστών και μη εξαιρετέων γεγονότων.

    Άραγε ο Σεβασμιώτατος θα πει μια λέξη για την ματαίωση ή θα αφήσει το θέμα στον κ. Στελλάτο. ο οποίος θα μας διαβεβαιώνει μέχρι την τελευταία στιγμή ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και ο ηγούμενος Εφραίμ θα έρθει;
    ……………………………………………………………..

    ΠΗΓΗ: http://panagiotisandriopoulos.blogspot.com/2008/10/blog-post_9414.html

  13. αγαπητέ Δρακουμέλ

    υποθέτω ότι ο γεροντας με το στριφτό και το κονιακάκι δεν έκανε σε κανέναν κηρυγματα για τις βλαβερές συνέπειες του ποτού και του καπνίσματος, ούτε μιλούσε με στόμφο για τον αγώνα ενάντια στα πάθη.

    «ουαί δι ού το σκάνδαλο έρχεται» και
    «εάν το άλας μωρανθή εν τινι αλισθήσεται;»

    οι νεοβατοπεδινοί δεν άκουγαν κανέναν από τους πολλούς οι οποίοι τους προειδοποιούσαν κι έκαναν του κεφαλιού τους, δημιουργώντας τερατογενέσεις στο Άγιον Όρος.

    αν ακολουθήσουμε το σκεπτικό σου θα πρέπει να μείνουμε αδιάφοροι και μοιρολάτρες σε όλα τα παρόμοια φαινόμενα οθενδήποτε και αν προέρχονται: πολιτικούς, επιχειρηματίες, αιρετικούς,κλπ

    η μήπως οι ρασοφόροι,επειδή είναι του «μαγαζιού μας» απολαμβάνουν ιδιότυπη ασυλία;
    είμαστε κάποιο είδος μασωνίας, εμείς ο ορθόδοξοι και δεν το έχω καταλάβει;

  14. @ Misha,

    Υπάρχει ένα περίεργο κλίμα «μασωνίας» σε ένα μεγάλο μερίδιο σύγχρονων ορθοδόξων και ορθοδοξούντων μέσα στο οποίο βράζουμε όλοι μαζί («ζιζάνια και σίτος»).

    Το τραγικό είναι ότι η διαστροφή και η υποκρισία συχνά ξεπερνά φανερά ακόμα και το στρατευμένο ήθος και πολιτεία των αθέων, παγανιστών, αιρετικών, αλλοδόξων, κλπ.

    Η διαστροφή για την οποία ομιλώ δεν αναφέρεται στα πάθη, πράγμα που αφορά όλους μας – και πρώτα εμένα τον ίδιο – αλλά στη «θεολογία» που διανοητικά χρησιμοποιούμε και τα «κόλπα» της.

    Έχουμε χάσει τα κριτήρια. π.χ. τι είναι φιλομοναχικό ή μή. Παρακολουθείστε ακόμα τι πάει να γίνει στην «Παναγία Τρυπητή» στο Αίγιο και θα καταλάβετε σύντομα…

    Το «μη κρίνετε ίνα μη κριθήτε» έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο αποδοχής συχνά, ώστε οποιαδήποτε ρεμούλα, αυταρχισμός, πλουτισμός, κλπ να συναντά μια περίεργη «ομερτά» και όχι μόνο…

    Πρόσεξε τι έγινε με το σχόλιο του αγαπητού μου, εν πολλοίς, Δρακουμέλ:

    Πέρα από την αντίφαση που περικλείει, πάρθηκε από την ηγεσία της οοδε, έγινε κύριο ποστ, και τελικά «λογόκρινε» και το σχόλιο που τοποθέτησα, ενώ το σχόλιο πάρθηκε από το ΜτΒ!!!

    Ορίστε:

    Οκτώβριος 16, 2008 στο 10:28 π.μ., oode
    Σημείωση ΟΟΔΕ: Σε αυτό το άρθρο δεν θα δεχτούμε καθολου σχολια. Μπορείτε να σχολιάσετε στην αρχική σελίδα στην οποία βρίσκεται το παραπάνω κείμενο.
    Ευχαριστούμε για την κατανόηση

    Είθε ο άγιος Σεραφείμ του Σάροφ να ευχηθεί ώστε τουλάχιστον να φύγει η υποκρισία από το βίο και πολιτεία μας.

  15. Αγαπητέ, καλή μετάνοια μας εύχομαι. Σχόλια δεν βάζουμε τις περισσότερες φορές. Εχουμε βάλει δεσμό προς την συζήτηση εδώ και μπορούσες άνετα να βάλεις οποιοδήποτε σχόλιο. Αυτή είναι η πολιτική μας γενικότερα με τα σχόλια , όχι μόνο με το δικό σου. Πρώτος πρώτος έχει μπει ο δεσμός προς το μανιτάρι. Νομίζαμε πως θα χαρείς κιολας. Εμάς μας άρεσε το σχόλιο και το βάλαμε. Αλλο κάτι δεν έχουμε να πούμε . Μάλλον έχεις πάρει φόρα και παρεξηγείς – δικάζεις – καταδικάζεις , χωρίς ΚΑΝ να μας ρωτήσεις. Ας είναι. Εμείς δεν επιτεθήκαμε. Εσύ επιτίθεσαι. Βάζουμε ότι νομίζουμε και δεν δίνουμε λογαριασμό όπως κ’εσύ βάζεις και δεν δίνεις σ’εμάς. Μπορούσες άνετα να μας ρωτήσεις. Δεν το έκανες. Δικό σου πρόβλημα…

    Απο εκεί και πέρα σου εύχομαι καλή συνέχεια, πάντα φιλικά.

  16. Αγαπητέ Misha,
    πάνω στο σχόλιο του Δρακουμέλ γράφεις:
    «οι νεοβατοπεδινοί δεν άκουγαν κανέναν από τους πολλούς οι οποίοι τους προειδοποιούσαν κι έκαναν του κεφαλιού τους, δημιουργώντας τερατογενέσεις στο Άγιον Όρος.»

    Σε αυτό δεν θα διαφωνήσω.

    Γράφεις ακόμα: «αν ακολουθήσουμε το σκεπτικό σου θα πρέπει να μείνουμε αδιάφοροι και μοιρολάτρες σε όλα τα παρόμοια φαινόμενα οθενδήποτε και αν προέρχονται: πολιτικούς, επιχειρηματίες, αιρετικούς,κλπ»
    Εδώ θέλω να παρατηρήσω ότι οι μοναχοί έδωσαν υποσχέσεις στον Χριστό ότι θα κάνουν το α΄και το β΄ και όχι σ’ εμάς. Αν αυτοί δεν τηρούν τις υποσχέσεις περί παρθενίας, ακτημοσύνης κτλ. είναι κάτι που θα το κρίνει Εκείνος (που ξέρει καλύτερα τι έχει γίνει και υπό ποιες συνθήκες). Εμείς περισσεύουμε. Θυμίζω και το ευαγγελικό «ποιος είσαι εσύ που κρίνεις ξένο δούλο».

    Οι πολιτικοί όμως,έδωσαν υποσχέσεις ΣΕ ΕΜΑΣ. Γι’ αυτό άλλωστε αυτοαποκαλούνται «υπηρέτες του λαού» (τρομάρα τους). Δεν είναι το ίδιο πράγμα, όταν αυτοί δεν τηρούν τις υποσχέσεις τους προς ΕΜΑΣ και όταν οι μοναχοί δεν τηρούν τις υποσχέσεις τους προς ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ. Τους πολιτικούς έχουμε κάθε δικαίωμα να τους ψιλοκοσκονίζουμε και να τους στέλνουμε σπίτι τους. Εμείς άλλωστε τους δίνουμε εξουσία!
    Το ότι δεν το κάνουμε και κυβερνούν όλο οι ίδιοι, είναι μια άλλη πονεμένη ιστορία.
    ΄Και οι αιρετικοί είναι μια άλλη ιστορία που δεν χρειάζετ;αι να την επεκτείνουμε εδώ.

  17. @ oode,

    αποδέχομαι τη δημόσια κριτική, ίσως και ντροπή.

    Στα υπόλοιπα καλύτερα να μην απαντήσω.

    Οψόμεθα εις «Φιλίππους»

    @ expaganus,

    συγγνώμη που παρεμβαίνω,
    αλλά το πρόβλημα είναι ποιο σύνθετο. Δεν μιλάμε εδώ για την ακτημοσύνη των μοναχών, αλλά για τη θεολογία περί ακτημοσύνης, κτήσης πλούτου, διαχείρισης, σχέσεων με εξουσία, κλπ.

    Τα δυο θέματα είναι άλλης τάξης και καλό είναι να μη τα συγχέουμε.

    Αυτή αφορά όλη την εκκλησία.

  18. Νομίζω ότι η θεολογία είναι ένα θέμα πολύ βαθύ, και επειδή και ο αγ. Γρηγόριος είχε πει ότι η θεολογία «δεν είναι του καθενός» δεν το σκαλίζω ιδιαίτερα εδώ. Όχι μόνο είμαι «ο καθένας» (δηλ. ένας μη θεωμένος, ούτε καν σχετικά καθαρμένος άνθρωπος) αλλά δεν έχω ασχοληθεί ιδιαίτερα με το θέμα της ακτημοσύνης από ακαδημαϊκής απόψεως.
    Πάντως μου φαίνεται διαφορετικό το να υπόσχεται ο μοναχός στον Χριστό και ο πολιτικός στον πολίτη.

  19. «Δεν μιλάμε εδώ για την ακτημοσύνη των μοναχών, αλλά για τη θεολογία περί ακτημοσύνης, κτήσης πλούτου, διαχείρισης, σχέσεων με εξουσία, κλπ.»

    ΑΚΡΙΒΩΣ!

    κι ίσως ακόμα περισσότερο:χρήση των περί Θεού ή θεών θεωριών και αναγκών των ανθρώπων για την ικανοποίηση επίγειων επιθυμιών κάποιων ιθυνόντων.δηλαδή η «κλασσική» πανάρχαια θρησκευτική μπίζνα.

    @expaganus

    δεν κατάλαβα.
    οι μοναχοί είναι εκτός Εκκλησίας και δίνουν λόγο μόνο στους εαυτούς τους ;πόθεν προκύπτει αυτό γιατί έως τωρα νόμιζα πως τις υποσχέσεις τους τις δίνουν ενώπιον της σύνολης Εκκλησίας της οποίας και αποτελούν τα έσχατα μέλη,κατ επιλογή τους.

    είναι άλλο πράγμα εάν πχ η Σκοπιά ή η Σαηεντολογία τρώει την περιουσία κάποιου αφελούς θύματος της και άλλο εάν την τρώει κάποιος ηγούμενος ή μητροπολίτης;

    όταν καταγγέλουμε τους μεν ,οφείλουμε να καταγγείλουμε και τους δε με τα ίδια ακριβώς κριτήρια και τον ίδιο τόνο.
    για να μη πω ότι οφείλουμε να είμαστε αυστηρότεροι με τα του οίκου μας.

  20. Με το παραπάνω σχόλιο δεν εννοώ ασφαλώς ότι θα έπρεπε να κάνουμε τα στραβά μάτια στα σχετικά με τη Μονή Βατοπαιδίου, και οποιαδήποτε άλλη τέτοια περίπτωση.

  21. ΜΑζί με τον «ανορθόδοξο», παρόλο που κι εγώ δηλώνω… «ανορθόδοξος» καταθέτω το θαυμασμό μου για την ύπαρξη 100% ΥΓΙΩΝ απόψεων, μέσα σε αυτό το ιστολόγιο.
    Π.χ.
    Τάδε έφη Misha, που τα λέει όλα ΟΛΟΚΛΗΡΑ και ΟΧΙ με… μισά τα λόγια – και μπράβο του (όπως και σε σένα ΜτΒ):

    όταν καταγγέλουμε τους μεν ,οφείλουμε να καταγγείλουμε και τους δε με τα ίδια ακριβώς κριτήρια και τον ίδιο τόνο.
    για να μη πω ότι οφείλουμε να είμαστε αυστηρότεροι με τα του οίκου μας.

    ΕΥΓΕ Misha!
    Μακάρι να επικρατήσει αυτή η ΑΝΤΙ-υποκριτική τιμιότητα, ανάμεσα στους χριστιανούς.

    Τότε κι εμείς οι… αηδιασμένοι με την κατάντια της Εκκλησίας θα βάλουμε το «σπαθί» στη θήκη και θα έρθουμε κοντά σας για να συζητήσουμε εορταστικά τις κοινές αξίες και αρετές, που έχουμε όλοι, είτε άθεοι, είτε ανορθόδοξοι, είτε χριστιανοί,
    π.χ. (1) τον ανθρωπισμό και (2) την αντίθεση στην υποκρισία.

  22. Ναι, είναι προφανές, ότι η ηγεσία της Ι.Μ. έχει αποδυθή σε ένα αγώνα αυτοδικαίωσης, που τηρεί πολλά (ή όλα) από εκείνα τα χαρακτηριστικά του νομικισμού και μανιχαϊστικού «αγγελισμού» / πιετισμού. Αυτό είναι τελείως ευκρινές από όλα τα τελευταία κείμενα, δυστυχώς… Αυτά τα λέμε προσπαθώντας να κρίνουμε όχι «κατ’ όψιν», αλλά «την δικαίαν κρίσιν», όπως λέει και στο κατά Ιωάννην. Και να διορθωθούμε όλοι.

    Πολύ ωραίο δε το παράθεμα του Αγίου (Γρηγορίου του Παλαμά). : )

    Προσγράφω και εγώ ένα, του Πατροκοσμά(Διδαχή Α’):

    «Διά τούτο, αδελφοί μου, να χαίρεσθε, όσοι βγάνετε το ψωμί σας με τον κόπον σας, διότι εκείνο το ψωμί είναι ευλογημένο. Και αν θέλης, δώσε ολίγον, από εκείνο το ψωμί, του πτωχού. Με εκείνο αγοράζεις τον παράδεισον. Ομοίως πάλιν να κλαίετε και να θρηνήτε με μαύρα δάκρυα, όσοι ζήτε με αρπαγάς και αδικίας. Θέλει σας θανατώσει ο Θεός και σας βάλει εις την κόλασιν. Εδώ πώς πηγαίνετε, χριστιανοί μου; Όλοι με τον κόπον σας ζήτε, ή με αδικίας; Αν είστε χριστιανοί, με τον κόπον σας να ζήτε, εκείνο το ευλογεί ο Θεός, το δε άδικον το καταράται.»

    Ή με τον κόπο μας ή με αδικίες… Δεν είναι σαφές; …

  23. @ φιλαλήθης,

    πέστα βρε αδελφέ γιατί εδώ πέρα κάποιοι μας κατηγορούν ότι κατακρίνουμε επειδή ομιλούμε για τα αυτονόητα!!!

    Ενώ οι ίδιοι είναι λαλίστατοι, λένε δεν μπορείς να ομιλείς γιατί δεν είσαι θεωμένος!!!

    ΥΓ Οι «ρασοφορούντες παντός καιρού» ημπορούν και θα τους κρίνει ο Θεός. Βεβαίως. Τη θεολογία τους όμως και εμείς.

  24. Τελικά τα λίγα λόγια είναι φτώχεια…
    Προσπαθώντας να είναι ο λόγος σύντομος και περιεκτικός, η οικονομία αποβαίνει σε βάρος του περιεχομένου.

    Λοιπόν αδελφοί μου κατά την τελευταία 25ετία έχω επισκεφτεί το όρος πάνω από 30 φορές. Δεν πάω για τουρισμό, άλλωστε αυτό το έκανα (για γνωριμία με τον τόπο και τις μονές) όταν ήμουνα νεώτερος και ακμαιότερος (και σαφώς …ελαφρύτερος!). Επιλέγω συνειδητά ασκηταριά ή καλύβες και προσπαθώ να ΖΗΣΩ την εμπειρία του όλου βίου στα συγκεκριμένα αυτά μέρη. Έχουμε λοιπόν και λέμε…

    Όταν ιδρύθηκαν οι μονές (το χίλια τόσο δηλαδή…) οικοδομήθηκαν με την τελευταία λέξη της τότε τεχνολογίας και είχαν όλες τις ανέσεις της τότε εποχής. Αυτό πρέπει να το καταλάβουμε πια, επειδή πολύς λόγος γίνεται ντεμέκ για τον ξυπόλητο μοναχό με το τριμένο ράσο που «πρέπει» να κοιμάται στα άχυρα, να βλέπει με το λυχνάρι και να κάνει την ανάγκη του …στο δάσος!!! Και βέβαια τότε δεν τους έλειπαν οι πρόσοδοι ούτε η περιουσία μιας και είχαν προικιστεί με ουκ ολίγα από κάθε είδους κόσμο: βασιλιάδες και χωριάτες, πλούσιους και μεροκαματιάρηδες. Το γιατί έδιναν όλοι αυτοί δεν είναι δουλειά μου να εξετάσω, ελεύθεροι ήτανε να δώσουνε ή όχι. Το εαν γινόταν σωστή ή όχι διαχείριση των προσόδων ή των περιουσιών αυτών ας αποφανθούν οι ιστορικοί (ελπίζω όχι οι συγγραφείς των βιβλίων της σχολικής ιστορίας…).

    Έζησα στο Όρος και την εποχή με το λυχνάρι, το μαγείρεμα στη θράκα (χειμωνιάτικα να ντουμανιάζει από τον αέρα…), το αποχωρητήριο κάπου …εκεί έξω, την μετάβαση με μια άθλια μαούνα όπου έμπαινες όρθιος και έβγαινες πακέτο, την καλύβη που έτριζε συθέμελα όταν φύσαγε νοτιάς τον χειμώνα. Δεν ήταν άσχημη εποχή, είχε και την πλάκα της θα έλεγα, μας άρεσε τότε αυτή η αίσθηση της νεανικής εξωτικής περιπέτειας. Οι ίδιες όμως συνθήκες επικρατούσαν και στην ορεινή Ναυπακτία, στην Αργιθέα, σε χωριά της Γορτυνίας, κλπ κλπ. οπότε σε πολλούς από εμάς αυτό ήταν κάπως οικείο.
    Όμως… όμως στην ζωή όλα αλλάζουν και κάποια από τα παραπάνω έπρεπε να αλλαξουν και αυτά. Τα κτήρια έπρεπε να αναστηλωθούν (και φυσικά με την τελευταία λέξη της οικοδομικής τεχνολογίας, γιατί να εντρεπώμεθα άλλωστε…) για να αντέξουν όχι άλλα 1000 χρόνια αλλά έστω καμμιά διακοσαριά (άλλωστε τα σημερινά υλικά δεν έχουν τις αντοχές των τότε, ρωτήστε και κανέναν ειδικό…), χωρίς να τρέμει η ψυχή σου σε κάθε αέρα και χωρίς να μπάχουν από παντού.

    Ο τρόπος ζωής των ανθρώπων εκεί (μοναχών και μη) έπρεπε (όχι να προσαρμοστεί αλλά) να βρίσκεται σε μία επαφή ας το πούμε με τα εκτός του Όρους συμβαίνοντα. Μπράβο στους αγιορείτες που έχουν ηλεκτρική ενέργεια από τον ήλιο, το νερό, τον αέρα, για να μπορώ και εγώ πια να διαβάζω με την (οικονομική) λάμπα δίπλα στο κρεβάτι μου, να μαγειρέυουν πια χωρίς να πρέπει να καίνε ένα τόνο ξύλα στην καθησιά. Καλά κάνουν και έχουν τηλέφωνα και διαδίκτυο και φαξ και μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας. Καλά έκανα και έβαλαν και αξιοπρεπή πλεούμενα για να μπαινοβγαίνεις χωρίς να θέλεις γιατρο μετά…

    Για να γίνουν όλα αυτά βέβαια χρειάστηκαν και κεφάλαια… Μάλιστα… Μπορεί να μην μας «κάθεται» καλά, αλλά χρειάστηκε να γίνουν οι μοναχοί εκεί και «επιχειρηματίες» για να διαχειριστούν όλο αυτό το έργο αλλά και να το διαχειρίζονται ακόμη. Είχατε εσείς καμμιά καλύτερη ιδέα;

    Το ζήτημα που φαίνεται να μας σκοτίζει δεν είναι όλα τα παραπάνω, αλλά το είδος της «διαχείρισης» που κάποιοι από τους αγιορείτες επέλεξαν. Και βέβαια το είδος των σχέσεων τις οποίες συνήψαν με τον έξω κόσμο. Και επειδή το Βατοπαίδι (θέλοντας και μη) λειτουργεί ως παράδειγμα προς εξέταση για όλο το «σύστημα» του Όρους, αναρωτιέμαι:

    -Εγώ προσωπικά (και πιστεύω και πάρα πάρα πολλοί άλλοι) γνωρίζουμε ότι στο Βατοπαίδι και αλλού υπάρχει ένα κλίμα «κάπως» βρε παιδάκι μου, εδώ και δέκα χρόνια. Ωραία και τι έγινε; Μίλαγε κανείς; Ενοχλήθηκε κανείς από τους σήμερα «αγανακτούντες» σε ΜΜΕ, πολιτικές μερίδες και λαουτζίκο; Όχι βέβαια, σκασίλα τους. Είχαμε άλλες σκοτούρες τότε. Να πάρουμε και οργανώσουμε τις ολυμπιάδες μας (έ, ρε γλέντια…!), να «αξιοποιήσουμε» τα ευρωπαϊκά «κονδύλια» (έ, ρε μάσες…!), να τα «βρούμε» με τους «φίλους και αδελφούς» γείτονές μας (έ, ρε ξύλο…!) κλπ. Άσε το Όρος για αργότερα… Όσο για τα «θεολογικά» ζητήματα; Θα τα έυρισκαν οι Ζουραρογιανναράδες!

    -Γιατί άραγε, τώρα που το όλο πολιτικοοικονομικό σύστημα εδώ και αλλού πάει από το κακό στο χειρότερο, θυμηθήκαμε την «κάπως έτσι» κατάσταση του Βατοπαιδίου και του Όρους γενικότερα;;;

    -Γιατί πρέπει ένας από τους πυρήνες της ορθόδοξης θεώρησης, σήμερα να προσβληθεί μέχρι τέλους και μάλιστα σε ένα τομέα που δεν έχει «άλλοθι», δηλαδή την κοσμική του συμπεριφορά; Το αν έκανε λάθη ή όχι ο Εφραίμ ή ο κάθε Εφραίμ μπορεί μεν να είναι γεγονός, όμως ποιόν εξυπηρετεί στο τέλος-τέλος το «γεγονός» αυτό καθαυτό; Τον Εφραίμ (που θα φάει το κεφάλι του, είτε «εν τω κόσμω τούτω» είτε εκτός αυτού) ή κάποιους άλλους που τώρα μάλιστα κόπτονται για το «δίκαιο» και την «αλήθεια»;

    -Γιατί σκούζουν όλοι για μερικά εκατομμύρια ευρώπουλα και δεν σκούζει κανείς για τα δεκάδες δισεκατομμύρια που θα ταϊστεί το βαρυστομαχιασμένο τραπεζικό σύστημα της χώρας για να χωνέψει τα τρισεκατομμύρια ευρώ που έφαγε κατά το αίσχος του 1999; Μούγκα έγινε για το ΤΕΡΑΣΤΙΟ σκάνδαλο εκείνης της χρονιάς, όταν υφαρπάχτηκαν οι οικονομίες και αποταμιεύσεις εκατομμυρίων ανθρώπων, για να τσεπώσουν ΑΥΤΟΙ που τώρα «κλαίνε» για την χαμένη περιουσία του Δημοσίου την οποία τάχα μου δικαιούται ο «φτωχός πλην τίμιος» λαός… Ουστ απο εκεί κλεφτρόνια!

    -Γιατί λοιπόν να μην θεωρώ ότι υ υπόθεση είναι κατ’ εξοχήν ΠΟΛΙΤΙΚΗ; Σαφώς βέβαια και έχει θεολογική προέκταση (όπως και το κάθε τι άλλωστε στην ζωή μας) αλλά, αυτή τουλάχιστον εύκολα μπορεί να διατυπωθεί. Με την πολιτική και τα παρακλάδια της ποιός θα μας σώσει;

    ΥΓ1. Απαγορεύω από τούδε και στο εξής ρητά και αμετάκλητα, στον οποιοδήποτε μινάρα μπαστουνόβλαχο την αντιγραφή, αναμετάδοση και αναδημοσίευση του οποιουδήποτε σχολίου μου σε οποιοδήποτε άλλο έντυπο ή ηλεκτρονικό τόπο (πέρα από εκεί όπου το απέστειλα αρχικά), διεύθυνση, blog ή οπουδήποτε αλλού, ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΜΟΥ και μάλιστα έγγραφη άδεια.

    ΥΓ2. Όποιος δεν αντιλαμβάνεται ότι η κάθε άποψη, όταν κατατίθεται, έχει να κάνει με την συγκεκριμένη στιγμή και συνθήκη στην οποία εκφράζεται, εκτός από νεοφασίζων στην πεποίθηση, διαθέτει και αντίληψη με επίπεδο άι κιού ραδικιού. Ειδικά δε κάποιοι νεο-δογματορθόδοξοι που έχουν μπλέξει την βούρτσα με την … λούτσα…

    Σχωράτε με αν σας ξύπνησα.

  25. @manitaritoubounou
    Οι Πατέρες έχουν μιλήση για το πότε και αν μπορούμε να ελέγχουμε. Αλλά και ο Απόστολος Παύλος, π.χ., γράφει στην Α’ Επιστολή προς τον νεαρό Τιμόθεο:
    «Τους αμαρτάνοντας έλεγχε ενώπιον πάντων, δια να έχωσι φόβον και οι λοιποί».

    Εδώ αναφέρεται, μάλιστα, στους «πρεσβυτέρους»…

    Επίσης, πρέπει να αποσαφηνιστή τι σημαίνουν οι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΈΣ λέξεις που συναντώνται σε όλα τα κείμενα που θεωρούμε ως Ορθόδοξοι θεόπνευστα: έλεγχος(θετικό), (κατα)κρίση, κακολογία/καταλαλιά, εξουδένωσις(αρνητικά και τα τρία).
    Σε ένα νεοεκδοθέν «βιβλιδάριο» που έχω αναφέρονται κάποια σχετικά κείμενα…
    Ιδού η κολοσσιαίων διαστάσεων ζεύξις:
    http://www.stamoulis.gr/vivliognosia/vivliognwsia_details.cgi?id=29121&join=&title=&httpq=point%3D30%26httpq%3Dexec%253D1%2526ekdotis%253D%2525D0%2525C5%2525D0%2525D0%2525C5_%2525C3.%2525CC%2525C1%2525D1%2525C9%2525C1_%2525C5%2525CA%2525C4.%2525D6%2525D9%2525D4%2525CF%2525C4%2525CF%2525D4%2525C5%2525D3

    Να μην ξεχνάμε δε, ότι και ο ι.Χρυσόστομος ακόμη, όταν του είπαν, ότι ασχολείται με και «κρίνει» αδιάλλειπτα τους πλουσίους, αυτός απήντησε συν τοις άλλοις, ότι είναι «ντροπή του Διαβόλου» να «εντραπή», τάχα, κάποιος να ελέγξη τους άρπαγες/άδικους που τυραννούν τους φτωχούς… Από την άλλη, όμως, θυμόμαστε πόσο «θυμώδης» γινόταν ο Αγ.Ιωάννης ο Ελεήμων, όταν κάποιοι προσπαθούσαν να εξετάσουν α-φιλάνθρωπα τους βίους των φτωχών ανθρώπων που τους ζητούσαν χρήματα κλπ., κατά το «παντί τω αιτούντι σε δίδου»… Είναι περιπεπλεγμένο το ζήτημα… Και απαιτεί την αρετή της «διάκρισης», προφανέστατα…

  26. μια άλλη παράμετρος ενδεικτική του ήθους και των προθέσεων των νεοβατοπεδινών .
    δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα υποστήριξης των νεοβατοπεδινών και αφορά τον π.Βασίλειο Γοντικάκι,προηγούμενο της Μονής Ιβήρων ο οποίος τοποθετήθηκε ευθαρσώς εναντίον των νεοβατοπεδινών τακτικών.
    έχουν μάλιστα τοποθετησει υποτιτλισμένη φωτογραφία από ένα «ΠΟΝΤΙΚΑΚΙ» κάνοντας αισχρό λογοπαίγνιο με το επωνυμο του

    θαυμάστε :

    «Σεβαστέ και πολυαγαπημένε μου π. Βασίλειε,

    Με πολύ αγάπη και συγκίνηση έρχομαι να επικοινωνήσω μαζί σας δια του διαδικτύου. Προσπάθησα επανειλημμένα να σας βρω στη Μονή αλλά δυστυχώς απουσιάζατε είτε στην Αθήνα –έχοντας συναντήσεις με υψηλόβαθμο δικαστικό, με τον οποίο μένατε στο ίδιο οικοτροφείο στα φοιτητικά σας χρόνια– είτε στην Βασιλεύουσα.
    Ήθελα να σας συγχαρώ γιατί συνεχίζετε ακάθεκτος μια παράδοση που έχετε εγκαινιάσει τα τελευταία χρόνια στο Άγιο Όρος. Έχετε επιβληθεί στην συνείδηση των πιστών σαν ένας καλός αλείπτης νέων οσίων αγιορείτικων μορφών, αρχίζοντας με τον μακάριστο Γέροντα Παΐσιο. Του φερθήκατε με τόση πνευματική αρχοντιά και φιλότιμο που έφθασε σε σημείο να φύγει νύχτα από τη Μονή και να πει: «μαζί του ούτε και στον Παράδεισο».
    Την σκυτάλη πήρε ο Φιλοθεΐτης Προηγούμενος, ο οποίος για να γλυτώσει από τα Ιεροκοινοτικά αδελφικά σας μαχαιρώματα, πήρε τα μάτια του και εγκαταστάθηκε στην πέμπτη ήπειρο (αν υπήρχε και έκτη θα πήγαινε…).
    Φαίνεται όμως ότι λόγω ηλικίας έχετε κουραστεί (είναι και τα ταξίδια στη μέση…) και αφήσατε τις μεγάλες προσωπικότητες, ασχολούμενος με κάτι «λαπάδες» (κατά την έκφρασή σας) σαν τον…

    Εφραίμ, ένα φτωχό χωριατόπαιδο χωρίς την δική σας καλλιέργεια και την γαλλική λεπτότητα.
    Θα ήθελα πάντως να σας παροτρύνω, όσες δυσκολίες και αντιδράσεις και αν συναντήσετε από κάτι νερόβραστους που δεν μπορούν να συλλάβουν το πνεύμα σας, να μη σταματήσετε να εμπλουτίζετε το ορθόδοξο αγιολόγιο!
    Τελειώνοντας παρακαλώ να με ενημερώσετε αν θα βρίσκεστε στη Μονή στη γιορτή των Ιβηροσκητιωτών αγίων (1η Νοεμβρίου αν δεν θυμάστε…), γιατί θέλω να σας προσφέρω ένα μικρό δωράκι. Είναι μία κριτική έκδοση των Ασκητικών του Αββά Ισαάκ του Σύρου, η οποία μπορεί να σας φανεί χρήσιμη στην ασκητική σας ζωή.
    Με πολύ σεβασμό, ζητώντας την ευλογία της Παναγίας της Πορταΐτισσας, σας ασπάζομαι.

    Ένας συμπατριώτης σας από τη λεβεντομάνα Κρήτη»

    ίσως τωρα αντιλαμβάνεστε γιατί αυτή η νεοβατοπεδινή νοοτροπία πρέπει να υποστεί συντριπτική και ταπεινωτική ήττα.

    υγ.η ιστοσελιδα είναι κρατημένη και «φωτογραφημένη».

  27. @ Drakoumel,

    Δέχομαι ότι κάποιοι την έστησαν στους νεροβατοπεδινούς. Το ζήτημα όμως είναι ότι φαίνεται να έπεσαν στην παγίδα κατά το : «η πονηρή αλεπού πιάνεται από τα τέσσερα«!!!

    @ Φιλαλήθης,

    πως μπορώ και εγώ να «αγοράσω διάκριση«; Γι’ αυτό εξάλλου στον τίτλο έγραψα: «Κάτι σαν ανοικτή επιστολή, φαινομενικά εμπαθής…»

    @ Misha,

    η νεοβατοπεδινή ηγεσία έχει ΗΔΗ ηττηθεί ηθικά.

    Το ζήτημα είναι να επιτρέψουμε να «λάμψει» και προς τα μας το όντως Άγιο Όρος και να ηττηθούν ηθικά και αυτοί που έχουν μίσος στον όντως ορθόδοξο μοναχισμό (δεν μιλώ για τα κακέκτυπα, γιατί εκεί έχουν αρκετό δίκιο, έστω και εξ αντανακλάσεως…).

  28. @manitaritoubounou
    Κατ’αρχάς, αυτά, δυστυχώς για τους πάσης μορφής υλιστές μας, δεν …..αγοράζονται. 🙂 Αλλά, δεύτερον, εσύ δείχνεις πολύ διακριτικός, οπωσδήποτε δε σε αυτό το θέμα. Το μέγα ζήτημα, αδελφέ, και οι λοιποί, είναι να ελέγξουμε κάποια συμπεριφορά, ώστε να μην επαναληφθή, όπως και το ενάντιον… Και να μην αποτελέση ….πρότυπο, προσέτι… Αν πρόκειται για το τάδε «γεροντάκι», που πίνει και καπνίζει προσπαθώντας παράλληλα, βέβαια, να ομοιάση στους αγγέλους, ως μοναχός, τότε δεν μας απασχολεί ιδιαίτερα ως προς τον «έλεγχο». Αλλά, αν είναι κάποιος που σκανδαλίζει πολύ/παραδειγματίζει λανθασμένα με τον βίο και την Πολιτεία του, τότε τι να πούμε… Θυμάμαι τον Μ.Βασίλειο σε ανάλογη περίπτωση……

  29. Radix (ρίζα)
    Omnium (πάντων)
    Malorum (των κακών)
    Avaritia (η φιλαργυρία)

    :mgreen:

  30. @ φιλαλήθης,

    όταν δεν μπορούμε (ή επιμένουμε υποκριτικά ότι δεν συντρέχει πνευματικός λόγος) να δια-κρίνουμε ανάμεσα σε μια προσωπική «αθώα» εν πολλοίς αδυναμία και στην αλλοίωση του τι εστί ορθόδοξη ζωή εν γένει, τότε θέλουμε …»κολλύριον«» το της αποκάλυψης…

    @ ΔΙΟΝΥΣΟΣ,

    καλώς ήλθες στο χώρο των σχολίων μας.

    Η φιλαργυρία, λοιπόν, και ο «θεός» της Μαμωνάς, εκφράζονται εμφαντικά με το πειρασμό της μετατροπής των λίθων σε ψωμιά , ήτοι του χρήματος σε θεία τροφή.

    Είμαστε όμως ο λεγόμενος «λαός του Θεού» έτοιμοι να πούμε: «Ουκ επ άρτω μόνω ζήσεται άνθρωπος«;

    Αυτό φαίνεται να είναι το πρώτο και κύριο ζήτημα του Βίου και πολιτείας μας και η απάντησή του είναι θύρα για την Οδό

  31. @ Misha

    Να συμπληρώσω κάτι στα όσα λες: Είναι γνωστό πως ο Γοντικάκης δημιούργησε ΠΟΛΛΑ προβλήματα στον Παϊσιο. Αυτό είναι κάτι που το ξέρουμε όσοι έχουμε σχέσεις με το Ορος.

    Αυτό που δεν καταλαβαίνω όμως είναι πως αυτό δικαιολογεί τα όσα έχουν κάνει οι νεοβατοπαιδινοί. Ενα λάθος δεν αποτελεί δικαιολογία για ένα άλλο.

    Πάντως με αρχή τα (υπαρκτά βεβαίως) σκάνδαλα έχει αρχίσει ένα ατελείωτο «ξεκατίνιασμα» και μάλιστα μεταξύ αγιορειτών που δεν βλέπω πως θα βοηθήσει οποιονδήποτε.

  32. @Alexandros Athonitis

    μου είπε ενας γεροντότερος:
    τον άνθρωπο τον μαθαίνεις στο πιοτό,στον καβγά και στο χαρτί.

    έτσι και στον καβγά τους οι αγιορείτες και δη οι νεοβατοπεδινοί αποκαλύπτουν πολλά για το ήθος και τους λογισμούς που καλλιεργούν.

    αυτοί οι οποίοι δήθεν κόπτονται για τον γέροντα Παΐσιο ας θυμηθούν τα όσα τους έλεγε δια ζώσης ο παπούλης, αλλά και έγραφε περί της εκκοσμικέυσεως του Αγιου Όρους στην οποία πρωτοστατούν οι νεοβατοπεδινοί ελικοπτεράτοι κτηματομεσίτες.

    τα γραπτά υπάρχουν και καταδεικνύουν την αλήθεια των πραγματων.

  33. Αγαπητό ΜτΒ
    Ο Τιμόθεος ήταν ποιμένας και πνευματικά υπεύθυνος, σε αυτούς και όφειλε να ελέγχει. Η κατάργηση της πνευματικής εξουσίας και οι αυθαιρεσίες δεν είναι Ορθόδοξα.

    Δρακουμέλ
    Απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί και δη με φυλετικές αναφορές (μπαστουνοβλαχος), δεν είναι ανήθικο και φασισμός, Και από πότε σε ένα κείμενο που δημοσιεύεται στο δίκτυο μπορει να απογαρευθεί η αναδημοσίευση του; Ιδιάιτερα όταν δίνεται και η αρχική διεύθυνση-προέλευση;

  34. @ GiorgosMakris,

    δεν κατάλαβα: Ποιός μίλησε για τον ¨Τιμόθεο» και ποιός μίλησε για «κατάργηση» της πνευματικής εξουσίας;

  35. Ο Φιλαλήθης μίλησε για τον Τιμόθεο λέγοντας: <>

    Για κατάργηση της πνευματικής εξουσίας δεν μίλησε αυτολεξεί κανείς, αλλά αν μπερδεύουμε τις προτροπές προς τον Τιμόθεο με …. δικές μας υποχρεώσεις, φρονώ ότι καταργούμε.

  36. Όσα είπε ο Φιλάλήθης στο ΜτΒ:
    Οι Πατέρες έχουν μιλήση για το πότε και αν μπορούμε να ελέγχουμε. Αλλά και ο Απόστολος Παύλος, π.χ., γράφει στην Α’ Επιστολή προς τον νεαρό Τιμόθεο:
    “Τους αμαρτάνοντας έλεγχε ενώπιον πάντων, δια να έχωσι φόβον και οι λοιποί”.
    Εδώ αναφέρεται, μάλιστα, στους “πρεσβυτέρους”…

  37. @ GiorgosMakris

    Για να δούμε πώς χρησιμοποιεί ερμηνευτικά ο Αγ.Αναστάσιος ο Σιναϊτης αυτήν την προτροπή του Παύλου προς τον Τιμόθεο, που τότε όντως ήταν «ποιμένας», είχε την «ειδική ιερωσύνη», και παραπάνω ακόμη(κατά τα γνωστά):

    «Όταν ο Κύριος λέγει, άλλοτε «Μη κρίνετε για να μη κριθείτε» κι άλλοτε «Να κρίνετε δίκαια» (Ιω. 7,24), δεν μας απαγορεύει γενικά να κρίνουμε, αλλά μας διδάσκει να γνωρίζουμε την διαφορά της κρίσεως.
    Ώστε, εάν κάτι δεν είναι φανερό, να μην κατακρίνουμε τον αδελφό, όπως λέγει ο Απόστολος γι’ αυτούς «Να μη βιάζεστε να κρίνετε και να βγάζετε αποφάσεις, μέχρι να έρθει ο Κύριος που θα φωτίσει ό,τι είναι κρυμμένο στο σκοτάδι, και θα φανερώσει τις προθέσεις των καρδιών» (Α’ Κορ. 4,5)

    Είναι, όμως, απαραίτητο να υπερασπίζεσαι τις κρίσεις του Θεού, για να μην απολαύσεις μαζί μ’ αυτές την οργή Του! Γιατί λέγει: «Αυτόν που αμαρτάνει να τον ελέγχεις μπροστά σε όλους» (Α’ Τιμ. 5,20), εκτός εάν κάποιος κάνει τα ίδια με τον κατηγορούμενο και δεν έχει το θάρρος να κρίνει τον αδελφό του [σ.σ.:δεν λέει, εάν είναι λαϊκός ή κληρικός, ή μοναχός π.χ.]. Γιατί λέγει ο Κύριος: «Βγάλε πρώτα το δοκάρι από το μάτι σου, και τότε θα δεις καθαρά και θα μπορέσεις να βγάλεις το καρφί απ’ το μάτι του αδελφού σου» (Ματθ. 7,5)»

    Νομίζω, ότι είναι αρκετά σαφές και ούτε επεξηγήσεις απαιτούνται. Αλλά πρέπει να πω, ότι δεν είναι μία φράση μόνο που το «εντέλλει» αυτό (στιγματισμός του κακού, ιδιαίτερα, εδώ, της – φανερότατης – εκκοσμίκευσης κ.α.), αλλά πάρα πολλές, το αναφέρει, όπως είπα, και ο Χρυσόστομος – για τους άλλους, όχι για τον εαυτό του -, και απλώς μετήλθα της φράσης αυτής όλως ενδεικτικώς. Αν δεν ήμουν πολύ σίγουρος, δεν θα διατύπωνα αυτές τις απόψεις, όπως συνηθίζω(προσπαθώ).

    Γενικώς, (αυτή η) πνευματική εξουσία δεν υπάρχει. Υπάρχει εξ ελευθερίας υπακοή και, μάλιστα, διακριτική, καθ’ όσον δεν αναφερόμαστε σε ανθρώπους «υψηλών πνευματικών μέτρων». Και εκτός από τους πνευματικούς πατέρες, υπάρχουν και οι παιδαγωγοί, αν δεν απατώμαι, κατά Απ. Παύλο. Πόσους και πόσους λαϊκούς ρήτορες θεολόγους, π.χ., μεγάλου διαμετρήματος και μικρού δεν γνωρίσαμε στην Εκκλησία;

    Αυτά τα ολίγα εκ πολλών, αδελφέ, και λοιποί φίλοι.

  38. Και με τα μάτια μας να δούμε κάτι αρνητικό να γίνεται απο κάποιον Ιερωμένο, να μην το πιστευουμε, ούτε να το σκεπτόμαστε, ούτε να το μεταφέρουμε. Το ίδιο ισχύει και για τα λαϊκά μέλη της Εκκλησίας και για κάθε άνθρωπο. Ολοι έιμαστε Εκκλησία. Οσοι κατηγορούν την Εκκλησία , για τα λάθη των εκπροσώπων της, με σκοπό δήθεν να βοηθήσουν για τη διόρθωση, κάνουν μεγάλο λάθος. Αυτοί δεν αγαπούν την Εκκλησία. Ούτε, βέβαια, τον Χριστό. Τότε αγαπάμε την Εκκλησία, όταν με προσευχή αγκαλιάζουμε κάθε μέλος της και κάνουμε ότι κάνει ο Χριστός. Θυσιαζόμαστε, αγρυπνούμε , κάνουμε το παν, όπως Εκείνος, ο οποίος, “λοιδορούμενος ουκ αντελοιδόρει, πάσχων ουκ ηπείλει”.

    [Γεροντος Πορφυρίου, «Βιος και λόγοι», Ι.Μ. Χρυσοπηγής, Χανιά 2003]

  39. δηλαδή εδώ ο μακαριστός γέροντας μάς λέει, σύμφωνα με την ερμηνεία των υποστηρικτών της «ιεράς» ομερτά, ότι αν δούμε – συχωρέστε μου τις απρεπείς υπερβολές – έναν ιερωμένο να ουρεί επί της Αγίας Τραπέζης ή να θωπεύει ασελγώς ένα ανήλικο θα πρέπει να σιωπήσουμε.

    και αναλόγως θα πρέπει να συμπεριφερθούμε σε όλες τις παρόμοιες περιπτώσεις εφοσον ο γέροντας λέγει ότι «Το ίδιο ισχύει και για τα λαϊκά μέλη της Εκκλησίας και για κάθε άνθρωπο».

    ήταν τόσο παράλογος ο γέροντας ή μήπως εμείς δεν καταλαβαίνουμε τι λέει και όπως νομίζαμε παλιότερα, υπό την επήρεια των παπικοπροτεσταντικών απόψεων, ότι ο Θεός είναι μπαμπούλας νομίζουμε τώρα ότι επειδή είμαστε βαφτιστήκαμε χριστιανοί γίναμε μέλη κάποιας μασωνίζουσας οργάνωσης που προστατεύει με «όρκο σιωπής» τα μέλη της;

    κι αν κάτι τετοιο ισχυει μεταξύ μας γιατί διαμαρτυρόμαστε όταν κάτι ανάλογο πράττουν οι σαηεντολόγοι ή οι ιεχωβίτες;

    η δικιά μας είναι «ιερά» ομερτά κι η δική τους ανίερη;

    η γιαγιά μου λέει πως αν τα βόδια ήξεραν τη δύναμη τους δε θ άφηναν ποτέ τον άνθρωπο να τα σέρνει από τη μύτη μέχρι και στο σφαγείο… τα θέλουμε και τα παθαίνουμε, με άλλα λόγια, όντας εγκλωβισμένοι σε μαγικές θεωρήσεις των ιερέων και της Εκκλησίας.

    μακάρι να ρθει ο Χριστός και να μάς ξεστραβώσει τα νοερά μάτια…

  40. @ GiorgosMakris,

    κατ’ αρχήν, καλό είναι να ξεκαθαρίζουμε σε ένα μεγάλο διάλογο σε ποιον απευθυνόμαστε.

    Επί του προκειμένου: Άλλο πράγμα είναι μια αμαρτία που αφορά το βίο ενός ανθρώπου εν γένει, και χριστιανού ιδιαίτερα, με έμμεσες επιπτώσεις και στους κοντινούς του (π.χ. πόρνη του Ευαγγελίου) και άλλο αμαρτία η Πολιτεία του και ακόμη περισσότερο η θεολογία του. π.χ. η απόκτηση χρημάτων, προσωπικών ή εκκλσησιαστικών, μέσα από τοκογλυφία και τα τατοιαύτα.

    Η Πολιτεία είναι κάτι ευρύτερο. Αυτό είναι το πρώτο πράγμα που οφείλουμε να συμφωνήσουμε. Από εκεί και πέρα ο καθένας έχεις την ευθύνη του.

    Δεν δέχομαι όμως την θεολογική τρομοκρατία του λόγου σου που φτάνει να εννοέι ότι η δημόσια κριτική να θεωρείται (και) από σένα:

    «… Η κατάργηση της πνευματικής εξουσίας και οι αυθαιρεσίες δεν είναι Ορθόδοξα…»


    Αυτό είναι μορφή πραγματικού σκοταδισμού με χριστιανικό περιτύλιγμα.
    Κάτι σαν «ιερή ομερτά», όπως είπε και ο Misha…

    Το χωρίο που αναφέρεις αναφέρεται από το γέροντα στο Βίο και όχι στην Πολιτεία ενός ανθρώπου.

    Σημείωση: Ο κρίνων κρίνεται και με τα ίδια μέτρα και σταθμά.

    @ φιλαλήθης,

    συμφωνώ, αλλά οι καλοπροαίρετοι οπαδοί της «ιερής ομερτά» (πιθανολογώ ότι εκεί ανήκει ο GiorgosMakris) δεν πείθονται εύκολα. Εμείς οι φτωχοί στα πνευματικά δεν μπορούμε να τους «υπνωτίσουμε», γιατί δεν έχουμε … «πνευματική εξουσία»… ή όντως πνευματική «εξουσία»…

    Α ρε παπισμοί ενδιάθετοι, υπόγειοι και επικίνδυνοι….

    @ Misha,

    εμ! Δεν ακολουθούν οι της «ιεράς ομερτά» τα ίδια κριτήρια, τα ίδια μέτρα και σταθμά για όλους τους ανθρώπους, γι αυτό δεν γίνονται και πιστευτοί… στους νέους ανθρώπους, στα παιδιά μας.

    Διερωτώμαι: Όσοι απ΄αυτούς έχουν παιδιά (μερικοί δεν έχουν), πείθουν με το βίο και πολιτεία τους – και όχι με πρόσκαιρο βιασμό συνειδήσεως – τα παιδιά τους;

    @

  41. Μήπως, αδελφοί μου, αλληλλοσυμπληρώνεστε, απλώς;
    Εάν ναι, για ποιο λόγο κάνετε σαν να διαφωνείτε;
    Τα ίδια λετε, ευογημένοι!
    Μόνο που την ώρα που τα λέτε έχει ο καθένας ένα συγκεκριμένο παράδειγμα στο μυαλό του!
    Τουλάχιστον έτσι νομίζω…

  42. Εγώ αποκάλεσα αυθαιρεσία το να θεωρούμε τις προτροπές προς τον Τιμόθεο σαν να είναι προτροπές προς κάθε πιστό. Δεν απέτρεψα ούτε, καν θα μπορούσα, την δημόσια κριτική, ούτε οποιονδήποτε το να κάνει ό,τι θέλει. Και οι κρίνοντες κρίνονται, και τα γραπτά μένουν καί κάθετι είναι στην κρίση του καθενός.

    Τώρα βαρύγδουπες φράσεις όπως «θεολογική τρομοκρατία» ή «σκοταδισμός» είναι μάλλον τροοκρατία. Ολίγη αίσθηση του μέτρου παρακαλώ 🙂

  43. @ Evagelos,

    για να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση χρειάζεται αποδοχή στα αυτονόητα. Όταν αυτά απουσιάζουν τότε γίνεται πόλεμος εντυπώσεων και κορώνων και όχι διάλογος ουσίας.

    @ GiorgosMakris,

    η θεολογική τρομοκρατία δεν αφορά εσένα προσωπικά. Αφορά τους όποιους ορθοδόξους που δεν μπορούν να ανεχτούν θεολογική κριτική.

    Μάλιστα υπερασπίζονται πράγματα με τέτοιο τρόπο, βλέποντας τον ένοχο αλλού: στα ΜΜΕ.

    Η εποχή που η στρουθοκάμηλος έχωνε το κεφάλι στην άμμο τέλειωσε αδελφέ.

    Ορίστε ένα από τα πολλά τεκμήρια:

    «… Ε λοιπον…φτανει!Αδειαστε μας τη γωνια,δηθεν “προστατες του λαου”,πριν σας την αδειασουμε εμεις.Αντε γιατι και πολυ σας ανεχτηκαμε καραγκιοζηδες…»

    Πηγή: «Ο ηγούμενος Εφραίμ και οι σταυρωτές του»
    Δημοσιεύθηκε από VatopaidiFriend στο 19 Οκτώβριος, 2008

    ΥΓ Αν προκληθώ θα συνεχίσω και με άλλες θεολογικές τρομοκρατίες

  44. φίλε ΜτΒ
    η όντως δυστυχία αναδεικνύεται από τα δημοσιεύματα των Vatopaidi friends.
    ούτε ίχνος συναίσθησης του μεγέθους του σκανδαλισμού και φυσικά ούτε ίχνος μετάνοιας για τις αθλιότητες της διαπλεκόμενης νεοβατοπεδινής ηγεσίας.

    μού θυμίζουν κάποιες κυρίες της ενορίας μου οι οποίες, όταν αποκαλύφθηκε η παιδοφιλική δράση του δραστήριου αρχιμανδρίτου προϊσταμένου της, έσπευδαν να υπογράφουν δηλώσεις υποστήριξης του.
    ευτυχώς που ο επίσκοπος δεν καταλάβαινε από τέτοια και τον έδιωξε για άλλη περιφέρεια όπου και καθαιρέθηκε.

    αλήθεια δεν κατανοούν όλοι αυτοί οι πρόθυμοι οπαδοί πόσο κακό κάνουν στους ίδιους τους νεοβατοπεδινούς;
    για το σκάνδαλο του καλαμποκιού ένας υπουργός, ο Ν. Αθανασόπουλος, φυλακίστηκε επειδή μερικοί τόνοι εισαγόμενων δημητριακών μετονομάστηκαν σε ελληνικά.

    αυτοί που αντάλλαξαν το φρέσκο, υφάλμυρο βιστωνιδικό ύδωρ με ακίνητα αξίας περί τα 250 εκατομμύρια ευρώ το «παίζουν» ασκητές και ακτήμονες ενώ εμπλεκονται σε μπίζνες επιπέδου μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας!

    και υπάρχουν άνθρωποι που τούς πιστεύουν!!!

    τι ψυχοπνευματύπνωση είν αυτή; (για να παραφράσω λίγο τον Νικόλα Άσιμο)

  45. misha,

    Το γεροντικό έχει και για περίπτωση που έβλεπε κάποιον να θωπεύει αγοράκι. Οσο και αν σε σοκάρει κάτι τέτοιο.

    Στην ιστοσελίδα της Μυριόβλιβλου έχει απο το Γεροντικό το εξής

    «. Βγαίνει ο Γέροντας έξω και βλέπει τον αδελφό να αμαρτάνει με το παιδί και δεν τον ήλεγξε λέγοντας: «Εφόσον ο Θεός που τον έπλασε τον βλέπει και δεν τον καίει, ποιος είμαι εγώ, για να τον ελέγξω;»

    Σοκαριστικός ο λόγος για πολλούς.

    http://www.myriobiblos.gr/texts/greek/monasticism/mega_gerontiko.htm

    Δεν μπαίνω στην κουβέντα για το Βατοπαίδι καν. Με εκφράζει ο Ναυπάκτου πλήρως. Ομως είδατε πως δεν μιλησε με ονοματα παρα μόνο για καταστάσεις…κάτι ξέρει.

    Ισως δεν ήξεραν οι συγγραφείς του Γεροντικού περι Θεολογικής τρομοκρατίας και εσείς να καταλάβατε καλύτερα. Μπορεί εγώ να τα έχω μπερδέψει. Ολα τα αποσπάσματα ομως που έχω δει τα ίδια λένε. Τα λέω φιλικά. Δεν θέλω ούτε πολεμο να ξεκινήσω ούτε τσακωμό.

  46. @ Iwannhs Aleritos κ @ GiorgosMakris

    Συγχέετε τις περιπτώσεις, αδελφοί. Κάτι τυπικό για όσους δεν φροντίζουν αρκετά και ευρέως την θεολογική τους «παιδεία». Εδώ μιλάμε για περίπτωσι όπου:

    α) κάποιοι δεν αναγνωρίζουν το αμάρτημά τους καν, και επικαλούνται την Κοσμική νομιμότητα (!), όταν, ενδεικτικά, ο Γρηγόριος Θεολόγος έλεγε, ότι οι ισχυροί/πλούσιοι νομοθετούν και για αυτό είναι τέτοιοι οι νόμοι και οι Παροιμίες λένε κάτι πολύ παρόμοιο.

    β) έχουν κατασκανδαλισθή πολλοί, και βρίσκουν κάποιοι άλλοι το ιδανικό πάτημα για να δικαιώσουν τις ανόητες αστικές ιδεαλιστικές θεωρίες τους περί «θρησκείας» που , συνηθέστατα, παπαγαλίζουν από τις «ΚΟΒΑ» και τους εκεί ινστρούχτορες.

    γ) Κοινώς, υπάρχει τοις πράγμασι ασπασμός του Ιωάννη Καλβίνου, του Κόσμου και του φρονήματός του και των σάπιων του κοινωνικών συστημάτων, και απόρριψη των Πατέρων και του Χριστού.

    Δεν μιλάμε, λοιπόν, για σφάλμα κάποιου αδελφού, πολύ δε περισσότερο μετανοημένου, που βλέπουμε και διαπομπεύουμε εμπαθώς, π.χ., ώστε να μιλήσουμε για καταλαλιά, ακριβώς. Προσπαθήστε, αγαπητοί αδελφοί, αυτά να τα ξεκαθαρίσετε: καταλαλιά, κρίση, κατάκριση, έλεγχος, εξουδένωσις. Χωρίς αυτά, δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε (καλά).

    Επίσης, είδα, ότι δεν ελήφθη υπ’ όψει η ερμηνεία του Αγίου Ι. Σιναϊτη. Οι σύγχρονοι χαρισματούχοι γέροντες δεν είναι Άγιοι (ακόμη). Για αυτό δεν αποφασίζει ο καθένας μας, αλλά η Εκκλησία, ο λαός του Θεού (πρβλ. συνοδικότητα).
    Αυτά, φιλικά.

  47. Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος έλεγε για τους Πλούσιους . Σωστά. Και ο Ναυπάκτου λέει, δεν αναφέρει κανέναν συγκεκριμένα όμως.

    Οπως είδες, πουθενά στα όσα παρατέθηκαν δεν μιλάει για μετανοημένο αδελφό , μάλλον το αντίθετο.

    Οι σύγχρονοι χαρισματούχοι γέροντες είναι ήδη άγιοι στην συνείδηση του λαού και εκφράζουν την γενικότερη παράδοση της Εκκλησίας μας. Αν νομίζεις αδελφέ πως την εκφράζεις καλύτερα απο αυτούς (η απο το Γεροντικό) δεν μπορώ ούτε να αντιμιλήσω, ούτε να σε διαψεύσω.

    Δεν διαφώνησα στην Θεολογία. Υποστηρίζω 100% τα όσα λέει ο Σεβασμιώτατος Ιερόθεος. Αλλά όπως είδες δεν έβαλε καμία φωτογραφία ηγουμένου και δεν τους αποκάλεσε καν με το όνομα τους. Περιορίστικε στην Θεολογία. Αυτό μου αρκεί προσωπικά. Σε άλλους πιθανώς όχι. Δεν κρυβουμε κάτω απο την γη τίποτα αλλα δεν στηνουμε στον τοίχο και κανένα.

    Ο Αγιος Αναστάσιος ο Σιναϊτης λέει για «τις κρίσεις του Θεού» , καθώς και ότι πρέπει να περιμένουμε να φωτιστούμε για να έχουμε σωστή κρίση. Αυτά νομίζω πως πρέπει να είναι τα ορθά όπλα για την διάκριση μας και δεν θα διαφωνίσω εκει.

    Αυτά είχα να πω. Συγχωρέστε με αν κάνω λάθος.

  48. @ Misha,

    σε παρακαλώ μην ονομάζεις γιατί θα το μάθει ο κόσμος…

    @ Iwannhs Aleritos,

    … δηλαδή το πρόβλημά σου τώρα είναι η φωτογραφία;;;

    ΥΓ ναι – για να ικανοποιηθείς – εγώ είμαι ακόμα εμπαθής και το δείχνω. Εσύ αδελφέ τι επιδιώκεις; να σταματήσω να γράφω για το θέμα;

    @ φιλαλήθης

    νομίζω ότι οφείλουμε να ανοίξουμε ακόμη περισσότερο το θεολογικό κομάτι.

    Κάποιοι παίζουν με το πολιτικό, άλλοι με το νομικό και άλλοι προσπαθούν να μας συνετίσουν να μη κατακρίνουμε. Προσωπικά θα κρατήσω από τα σχόλιά τους μόνο το τελευταίο. Τους ευχαριστώ για τις υποδείξεις.

  49. Ο π. Ιερόθεος Βλάχος δεν έγραψε τα άρθρα του εξ αφορμής μιας καταστασεως στη φεουδαρχική Ρωσία του 19ου αιώνος.
    τα έγραψε εξ αιτίας των τεκταινομένων των ημερών μας και εξ όσων βιωνει στην Μητρόπολη Ναυπάκτου από μια, παρόμοια με των νεοβατοπεδινών, κατάσταση.

    τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια….

    Για το «καρκίνωμα» (οπως το αποκαλεί ο ίδιος) της μητρόπολης του μιλά και γράφει συγκεκριμένα και επίμονα και έχει κάνει σχετικές ενέργειες στην Ιερα Σύνοδο οι οποίες εχουν οδηγήσει σε επιβολή της ποινής της αργίας στους υπευθύνους του ναυπακτιώτικου «νεοβατοπεδίου».

    Όσο για το παράδειγμα από το γεροντικό, ελπίζω να το θυμάστε εάν κάτι παρόμοιο συμβεί με το δικό σας παιδί, το οποίο απεύχομαι ολοκαρδίως.
    Η θεολογία της ομερτά είναι πολύ διαδεδομένη στον ευρυτερο θρησκευτικό χωρο.
    Δεν είναι περίεργο ότι ΑΚΡΙΒΩΣ τα ίδια επιχειρήματα επικαλείται και το Βατικανό με τους 108 καρδιναλίους και τις 5000 παιδόφιλων παπάδων;
    Είναι στραβός ο γυαλός ή μήπως εμείς αρμενίζουμε στραβά;

  50. Οχι αδελφέ!! Συγνώμη! Δεν ήθελα να σε προσβάλλω!

    Το πρόβλημα είναι η αναφορά σε πρόσωπα γενικότερα. Είτε με λόγο είτε με φωτογραφία. Η αναφορά σε θεολογία όχι μόνο είναι ανεκτή, αλλα και επιβεβλημένη! Γι’αυτό και ανέφερα ως παράδειγμα τον π. Ιερόθεο. Να γράφουμε αλλα χωρίς προσωπικές αιχμές. Σίγουρα πίσω απο τα σκάνδαλα είναι συγκεκριμένα πρόσωπα, αλλα ας αφήσουμε τα πρόσωπα στο πλάϊ και να ασχοληθούμε με την θεολογία του θέματος όπως κάνει και ο π. Ιερόθεος. Αλλωστε ο κόσμος σιγουρα ξέρει για ποιους μιλάμε.

    Πιστεψέ με αδελφέ πως απλά συζήτηση κάνω και σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελα να σε προσβάλω προσωπικά είτε εσένα είτε την ιστοσελίδα σου. Απλά συζητάμε πως είναι δυνατόν και να ασχολούμαστε με τα προβλήματα χωρίς να μπαίνουμε σε προσωπικές λεπτομέρειες.

    Και εμένα για την εμπάθεια μου, που σε στεναχώρησε , ζητώ συγνώμη.

  51. @ misha

    Για την δική του μητρόπολη πρέπει να γράψει αναγκαστικά αφού έχει και δικαστική αρμοδιότητα στο θέμα. Εχω προσέξει όμως πως σε κάθε άλλο θέμα δεν αναφέρει ποτέ σε πρόσωπα παρα μένει στο θεολογικό – ποιμαντικό κομμάτι.

    Για το γεροντικό, πολύ θα χαρώ να μου πεις τι άποψη έχεις εσύ και πως το ερμηνεύεις. Δέχομαι πως μπορεί να κάνω λάθος όμως δεν καταλαβαίνω σε τι….πιστεύεις πως το γεροντικό ασκεί «Θεολογική Τρομοκρατία» όπως είπαν κάποιοι η πως θα πρέπει να το διορθώσουμε στα όσα λέει περι κατάκρισης;

  52. @ misha

    Το Βατικανό λέει να μην ασχολούμαστε καν και εμείς όντως δεν πρέπει να ασχολούμαστε με την διαφορά (που είπα και παραπάνω) πως πρέπει τα όργανα της Εκκλησίας και της πολιτείας να ασχοληθούν . Και αν δεν ασχοληθούν έχουν αμαρτία μεγάλη.

    Εγώ δεν είπα να μην ασχολούμεθα καθόλου. Είπα να μην θίγουμε συγκεκριμένα πρόσωπα. Και πάλι είμαι ανοιχτός να μου υποδείξεις που κάνω λάθος.

  53. @ Iwannhs Aleritos,

    νάσαι καλά για τα πολύ όμορφα και γλυκά λόγια σου. Πάντως, να σημειώσω, το γεροντικό – το αντίθετο μάλιστα – ΔΕΝ εξασκεί ποτέ «θεολογική τρομοκρατία».

    «Θεολογική τρομοκρατία» μπορούν να κάνουν όσοι εμπαθώς το χρησιμοποιούν.

    Εξάλλου άλλοι το έχουν κάνει πρώτα με την Παλαιά Διαθήκη και άλλοι με την Καινή.

    ΥΓ. «Θεολογική τρομοκρατία» έχει εξαπολυθεί αυτές τις μέρες από οπαδούς της ορθοδοξίας στο διαδίκτυο, ποδοσφαιρικού ή κομματικού ύφους. Και αυτό ήδη το έδειξα στο προηγούμενο σχόλιο.

    Εάν έχεις αντίθετη άποψη και επιθυμείς να δείξω περισσότερα σημάδια, ομολογώ ότι θα το κάνω.

  54. @Iwannhs Aleritos

    το γεροντικό αναφέρεται στην περίπτωση ενός μοναχού που παρασύρθηκε από το πάθος και αμάρτανε παρά φύση με ένα παιδί.
    με αφορμή ανάλογα περιστατικά και με βάση την βαθιά επίγνωση της ανθρώπινης αδυναμίας οι πατέρες δεν επέτρεπαν την είσοδο στα ανδρικά μοναστήρια αγενείων και παιδιών.
    αυτό ισχύει έως και σήμερα για το Αγιον Όρος έστω κι αν δεν τηρείται,όπως πολλές άλλες διατάξεις του τυπικού.
    τα συγκεκριμένα περιστατικά τους οδήγησαν να αντιμετωπίσουν θεολογικά το όλο ζήτημα,να γράψουν περί τού κακού τής «μερικής φιλίας».
    οι συγκεκριμένες πτώσεις δεν ώθησαν τους ασκητές Πατέρες σε αποδοχή τους ως φυσιολογικών φαινομένων αλλά στην θεσμοθέτηση μέτρων για την αποτροπή τους!!!!

    δηλαδή το ακριβώς αντίθετο από ότι επιδιώκουν οι υποστηρικτές τής νεοβατοπεδινής επιχειρηματικότητας !!!

    είναι τελείως διαφορετικό η φιλάδελφη στάση απέναντι στην μεμονωμένη ανθρώπινη αδυναμία και τελείως άλλο η προσπάθεια να εμφανιστεί το μαύρο σαν λευκό και μάλιστα σε θεολογικό και συλλογικό επίπεδο,όπως γίνεται από την νεοβατοπεδινή ηγεσία και τους υποστηρικτές της.

  55. Αγαπητό ΜτΒ, όντως άλλο η στάση που εγώ επιλέγω και άλλο να θεωρεί οποιοσδήποτε ότι είναι στο απυρόβλητο επειδή είναι ιερωμένος και να προκύπτουν καταστάσεις ομερτά.

    Βέβαια όταν σε προσκυνάνε και όταν ασκείς πνευματική εξουσία, αν δεν έχεις ήδη σε καλή κατάσταση, καβαλάς το καλάμι.Εδώ ο άλλος ένα γραφείο έχει σε μια υπηρεσία και καβαλάει καλάμι. Σκέψου να σου φιλούν τα χέρια 🙂

    Αν μη τι άλλο η διοικούντες και την Πολιτεία και ειδικά την Εκκλησία οφείλουν να ζουν σε διαφανο σπίτι.

  56. Αγαπητέ Φιλαλήθη το κείμενο που παρέθεσες από τον Αγιο Ιωάννη τον Σιναίτη (κλίμακος? μάλλον) από που είναι; Επακριβή στοιχεία αν έχεις.

  57. @ manitari

    Δεν ζήτησα κάτι άλλο μανιτάρι, απλά έκανα την ερώτηση περισσότερο σε σχέση με το γεροντικό…

    @ misha

    Προς Θεού …κανένας δεν μιλά για νομιμοποίηση. Οι Πατέρες έπαιρναν τα μέτρα τους. Απλά το γεροντικό λέει τι να κάνουμε αν η αμαρτία συμβεί παρά τα μέτρα αυτό είναι όλο.

    @ GiorgosMakris

    Σιγουρα δεν είναι κανένας στο απυρόβλητο. Πιο πολύ συζητάμε τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να δρούμε σε αυτές τις περιπτώσεις. Υπαρχουν τρόποι και τρόποι.

  58. @ GiorgosMakris
    Για το ερώτημά σου, ίδε την ζεύξη που έβαλα ανωτέρω. Από αυτό το βιβλίο προέρχεται. Ναι, είναι ο της Κλίμακος συγγραφέας… Μην ξεχνάς και το «μη κρινετε κατ’ όψιν, αλλά την δικαίαν κρίσιν κρίνετε» (Ιω. 7,24)……Μας λέει πάρα πολλά αμέσως και συνοπτικά.

    @ Iwannhs Aleritos
    Συγχέεις τελείως διαφορετικές περιπτώσεις, αδελφέ. Πρέπει να δούμε την κάθε μία ξεχωριστά. Και εδώ πρέπει να λογαριάσουμε και το Γραφικόν: «Το πίπτειν ανθρώπινον, το εμμένειν εωσφορικόν, το μετανοείν θείον». Εδώ είμαστε στην περίπτωσι του εμμένειν, προφανώς……!

  59. @ Φιλαλήθης, αποφεύγεις να απαντήσεις; Δεν έχω το βιβλίο το οποίο δίνεις στη ζεύξη. Μας έδωσες ένα κείμενο. Δώσε μας και την πηγή αναλυτικά. Που είναι.

  60. Από τότε που εφευρέθηκε η «ιεροκατηγορία» καταργήθηκε η ντροπή.

  61. @GiorgosMakris

    Νομίζω ότι «κρίνεις κατ’όψιν», αδελφέ, έτσι; 🙂

    Η ρήση ελήφθη από εκεί, δεν νομίζω δε, ότι έχει αναγραμμένο επακριβές σημείο (πηγή) από όπου ελήφθη από τον συγγραφέα-ανθολόγο. Πάντως θα το ανασκοπήσω και θα σου απαντήσω, για να είμαστε απόλυτα σίγουροι, αφού τόσο το επιθυμείς… (Παρά το ότι δεν βλέπω τον λόγο…)

  62. @GiorgosMakris
    Λοιπόν, αγαπητοί, το «κοίταξα»: : )

    Κατ’αρχάς, το σωστό είναι ο Αγ.Αναστάσιος ο Σιναϊτης, όπως γράφω και αρχικώς, και όχι ο Ιωάννης ή της Κλίμακος. Συγγνώμην για το αβλέπτημα. Τώρα, δεν αναφέρει πηγή. Πάντως, μιλούμε για σσ. 26-27. Αυτά προς το παρόν…

  63. το βρηκα στο ιστολόγιο της ΟΟΔΕ και θα το αναπαράξω,καθώς με αναπαύει και πιστεύω ότι σε κείμενα σαν αυτό εκφράζεται η αυθεντική ορθόδοξη μοναχική εμπειρία αλλά και η απάντηση από έναν συγχρονο άγιο στις μεθοδεύσεις που παρακολουθούμε όλοι να εκτυλισσονται στις μέρες μας:

    Γεροντος Παϊσιου Αγιορείτου,

    Λογοι τ. Β’ σελ 329-331

    Ο μοναχός ενδιαφέρεται για την σωτηρία την δική του και για την σωτηρία όλων των ζώντων και όλων των κεκοιμημένων. Για τον μοναχό η πραγματική, η θεϊκή αγάπη βρίσκεται μέσα στον πόνο για την σωτηρία της ψυχής του και στον πόνο για την σωτηρία όλου του κόσμου. Η αφιερωμένη ψυχή του μονάχου συντελεί να σωθούν όχι μόνον οι οικείοι του, άλλα ακόμη και οι συγχωριανοί του. Γι’ αυτό υπήρχε μία καλή παράδοση στην Μικρά Ασία, να υπάρχη έστω και ένας μοναχός από κάθε συγγένεια, για να πρεσβεύη για όλους. Στα Φάρασα, όταν γινόταν κανείς μοναχός, πανηγύριζε όλο το χωριό, «θα βοηθήση, έλεγαν, και το χωριό ακόμη».

    Ο μοναχός βέβαια δεν λέει ποτέ «να σώσω τον κόσμο», αλλά προσεύχεται για την σωτηρία όλου του κόσμου, παράλληλα με την δική του. Και όταν ο Καλός Θεός ακούση την προσευχή του και βοηθήση τον κόσμο, πάλι ο μοναχός δεν λέει «εγώ έσωσα τον κόσμο», αλλά «ο Θεός έσωσε τον κόσμο». Ο μοναχός πρέπει να φθάση σε τέτοια κατάσταση που να πη: «θεέ μου, μη με κοιτάς, μη με ελεής εμένα, αλλά τον κόσμο». Όχι γιατί δεν έχει ανάγκη ο ίδιος του ελέους του Θεού, αλλά γιατί έχει πολλή αγάπη για τον κόσμο.

    – Γέροντα, μέχρι ποιο σημείο πρέπει ένας μοναχός να αφήνη τον εαυτό του, για να βοηθήση τον κόσμο;

    Μέχρι εκεί που βλέπει ότι βοηθιούνται οι άνθρωποι. Αν αφήσω τον εαυτό μου τελείως στα χέρια των κοσμικών, θα γίνω και εγώ κοσμικός. Όταν ένας μοναχός, δήθεν για να βοηθήση τους κοσμικούς, κάνη πράγματα που δεν ταιριάζουν στον Μοναχισμό, τότε δεν βοηθιούνται οι κοσμικοί. Ένας καλόγερος μπορεί π. Χ. Να κάνη άριστα τον ταξιτζή. Δεν θα παίρνη χρήματα, θα λέη και πνευματικά στον κόσμο, άλλα αυτό δεν είναι μοναχικό. Βρίσκεις μερικές φορές μοναχούς να έχουν κοσμικό πνεύμα και κοσμικούς να έχουν μοναχικό πνεύμα. Γι’ αυτό ο Χριστός στην άλλη ζωή θα πη: «Βγάλε το σχήμα εσύ και πάρ’ το εσύ… ». Ο κοσμικός, όταν επιθυμήση την ζωή του μονάχου, αγιάζεται ενώ ο μοναχός, όταν επιθυμήση την κοσμική ζωή, κολάζεται.

    Καταλαβαίνει κανείς αν δεν έχη σωστή τοποθέτηση; Και να μην καταλαβαίνη, αν είναι κάτι λανθασμένο, δεν θα έχη την πλήρη ειρήνη, την ανάπαυση μέσα του. Σε ό,τι δεν ταιριάζει στον Μοναχισμό, δεν θα βρή ανάπαυση και η ψυχή του. Και από την στιγμή που δεν νιώθει ανάπαυση η ψυχή του, πρέπει να ψάξη να βρή τι φταίει.

    Πήγε ένας γνωστός μου σε ένα μοναστήρι και μετά μου είπε: «Εκεί βιοτεχνία είναι,η δε ηγουμένη καλή είναι, για να πάη στο Μοναστηράκι, στην Αθήνα, και να πουλάη κουμπιά , γι’ αυτήν την δουλειά είναι ό,τι πρέπει!». Δηλαδή το μοναστήρι είναι βιοτεχνία μετά γίνεται μονάδα, μετά σούπερ-μάρκετ και μετά Μάκρο! Οι καημένοι οι κοσμικοί θέλουν από εμάς τους μοναχούς κάτι το ανώτερο και, για να πετύχουμε το ανώτερο, πρέπει να αποφύγουμε κάθε ανθρώπινη παρηγοριά.

    Ο σκοπός των μονών είναι πνευματικός και δεν πρέπει να υπάρχη το κοσμικό στοιχείο αλλά το ουράνιο, για να πλημμυρίζουν οι ψυχές από παραδεισένιες γλυκύτητες. Στα κοσμικά δεν μπορούμε να συναγωνισθούμε τους κοσμικούς, διότι, όσο να ‘ναι, οι κοσμικοί έχουν περισσότερα μέσα. Ένα μοναστήρι, όταν ζη πνευματικά, ξέρετε πως προβληματίζει τον κόσμο; Όταν υπάρχn ευλάβεια, φόβος Θεού, και δεν υπάρχη ούτε κοσμική λογική ούτε εμπορικό πνεύμα, αυτό είναι που συγκινεί τους λαϊκούς. Αλλά δυστυχώς το εμπορικό πνεύμα μπαίνει σιγά – σιγά στο μεδούλι του Μοναχισμού. Είχε έρθει ένας καλόγερος στο Καλύβι και έπλεκα κομποσχοίνι. «Εσύ, μου λέει, τα κομποσχοίνια τα δίνεις ευλογία. Εγώ αυτό το τριαντατριάρι κομποσχοίνι μπορώ να το πουλήσω και πεντακόσιες δραχμές. Και δεν το φτιάχνω όπως εσύ. Εγώ μόλις τελειώσω τους κόμπους, το κόβω και το ράβω λίγο, για να μη χάσω το νήμα. Χρησιμοποιώ και την κλωστή που κόβω από τον σταυρό, την ενώνω, δεν βάζω και χάνδρες και κερδίζω πιο πολλά». «Βρέ, δεν ντρέπεσαι, του λέω. Δεν καταλαβαίνεις ότι έχεις εμπορικό πνεύμα; από το 1950 είμαι καλόγερος και πρώτη φορά είδα τέτοια αντιμετώπιση!».

    – Γέροντα, λίγοι άνθρωποι υπάρχουν που είναι ώριμοι πνευματικά, για να μπορούν να βοηθήσουν τον κόσμο!

    Ναι, δυστυχώς λίγοι υπάρχουν! Τι να κάνη και ο κόσμος μετά; Ξέρεις πόσο παρακαλώ να παρουσίαση ο Θεός ανθρώπους σωστούς, που να μπορούν να βοηθούν τον κόσμο; Οι καημένοι οι άνθρωποι αρκεί λίγο να τους πονάς και να μην τους εκμεταλλεύεσαι τίποτε άλλο δεν θέλουν. Στον κόσμο βρίσκονται σε συνεχή πόλεμο και νιώθουν ανασφάλεια. Όταν πηγαίνουν σε ένα μοναστήρι που ζη σωστά, βοηθιούνται, γιατί νιώθουν ασφάλεια και αυτό τους δίνει κουράγιο, για να συνεχίσουν τον αγώνα τους.

    Αυτά τα δύσκολα χρόνια οι άνθρωποι δεν έχουν τόσο ανάγκη από υλική τροφή, όσο από πνευματική. Δεν έχει ανάγκη δηλαδή ο κόσμος από ψωμί αν και αυτό δυστυχώς σε λίγο δεν θα υπάρχη δυνατότητα να το προσφέρουν αλλά από πνευματική βοήθεια. Να κοιτάξουμε να βοηθήσουμε με την προσευχή όλο τον κόσμο. Να βοηθήσουμε μια οικογένεια λ. Χ. Να μη διαλυθή, μια μάνα να μεγαλώση σωστά τα καημένα τα παιδιά της. Να συγκρατήσουμε λίγο αυτούς που έχουν ευλάβεια.

  64. Διαφωνίες για να διαφωνούμε…
    Ερειστικό «πνεύμα»…
    Αυθαίρετη πρόσκληση της μαρτυρίας των Αγίων, αποσπασματικά, προκειμένου ν’ αποδείξει ο καθένας μας ότι ο ίδιος έχει δίκιο κι οι υπόλοιποι άδικο…
    Ας προβληματιστούμε, αδελφοί!..

  65. Αγαπητοί σχολιαστές

    παρακολουθώ με προσοχή τα σχόλιά σας. Δεν επεμβαίνω όμως συνειδητά.

    Θέλω τώρα μετά από 11 σχόλια (Misha 2, GiorgosMakris 3, Iwannhs Aleritos 1, φιλαλήθης 3, Theoprovlitos 1 και Evagelos 1 να σας χαιρετήσω με την τελευταία ρήση:

    «… Ας προβληματιστούμε, αδελφοί!…»

  66. Διάβασα σήμερα τη συζήτηση, που κατ’ εμέ είναι ό,τι πιο ενδιαφέρον για το θέμα «Βατοπέδι» (με την ευρύτερη έννοια) έχει ειπωθεί. Με άλλες απόψεις συμφωνώ, με άλλες όχι, πάντως ο διάλογος είναι χρήσιμος (είναι ίσως χρήσιμος για να καταλάβουν και οι Βατοπεδινοί πατέρες ότι οι πιστοί δεν είναι συλλήβδην αλληλέγγυοι της μονής τους, άσχετα από τα κίνητρα ή το ήθος των «κηνσόρων»).

    Έκανα και εγώ μια νύξη στο ιστολόγιό μου για τις ανακοινώσεις της μονής Βατοπεδίου. Το διευκρινίζω, δεν θέλω να θίξω τον ά ή τον β΄ ηγούμενο, που μπορεί να ειναι – και είναι – αξιοσέβαστος άνθρωπος, αλλά και οι αξιοσέβαστοι άνθρωποι κάνουν σφάλματα. Δεν νομίζω ότι είναι κατάκριση το να επισημάνουμε μία κατάσταση εκκοσμίκευσης ή κατάχρησης από ένα μοναστήρι, πολύ περισσότερο που κινδυνεύουν να μπουν στο μάτι του κυκλώνα και μοναστήρια που δεν φταίνε σε τίποτα.

    Διάβασα σήμερα, π.χ., στο «Βήμα» ότι στι λίστα των δωρεών του Βατοπεδίου υπάρχει και δωρεά ή δωρεές προς τη Μονή Αγίου Αντωνίου στην Αριζόνα. Για όσους ξέρουν τις συκοφαντίες που έχει ακούσει το συγκεκριμένο μοναστήρι από ορισμένους εκκοσμικευμένους – τουλάχιστον – και ισχυρούς κύκλους της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, στην οποία υπάγεται (συμπεριλαμβανομένου γνωστού εκκλησιαστικογράφου του Εθνικού Κήρυκα), καταλαβαίνουν ότι το πρόσχημα για νέα επίθεση κατά του μοναχισμού της Αμερικής είναι πανεύκολο να βρεθεί.

    Είναι αναγκαίο λοιπόν να τονίσουμε ότι συγκεκριμένες συμπεριφορές των Βατοπεδινών δεν εκπροσωπούν το σύνολο του ελληνορθόδοξου μοναχισμού. Διαφορετικά, θα πάρει η μπάλα τα πάντα και η απαξίωση του μοναχισμού, και μάλιστα με κίνητρα κάθε άλλο παρά «αγνά» (βλ. υπόδικος Κοντομηνάς κ.λπ.) είναι το καλύτερο μέσον για να πληγεί ευθέως η Εκκλησία στο σύνολό της.

    Το δημοσίευμα του manitaritoubounou είναι μία εξαίρετη θεολογική κριτική στις ανακοινώσεις του Βατοπεδίου. Το προσυπογράφω με τα δυο μου χέρια.

    Υ.Γ. Γιατί δεν έχει κανείς αναφερθεί στις διαβόητες μπάρες ελέγχου (check point) που έχουν εγακαταστήσει οι Βατοπεδινοί σε απόσταση από το μοναστήρι τους, φαινόμενο μοναδικό στο Άγιον Όρος; Μήπως είναι καιρός και μέσω των ιστολογίων να ζητήσουμε από τους πατέρες της Μονής να τις καταργήσουν;

  67. ο π.Διονύσιος Τάτσης μέσα σε λίγες αράδες ανατέμει την εκκοσμίκευση του Άθωνα.

    συγγνώμη για το λινκ αλλά το κείμενο είναι διαθέσιμο, προς το παρόν ,μόνο υπό την μοφή εικόνας.

    http://www.misha.pblogs.gr/2008/11/pnefmatikh-anatomia-ths-alloiwshs-toy-agioreitikoy-hthoys-apo-to.html

  68. […] το γνωστό blog “Μανιτάρι του Βουνού” , μας άρεσε ένα σχόλιο για το θέμα του Βατοπαιδίου […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: