• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 602,059 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Βασιλικη στο Οι τελευταίες θετικές εξελίξει…
    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Σεπτεμβρίου 2008
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Αυγ.   Οκτ. »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

CERN και Βα(λ)τοπέδι: από δυο παράθυρα στο μυστήριο της ύλης

Μπορεί να φαίνεται περίεργο, αλλά οι δυο υποθέσεις στη δική μου σκέψη έχουν ήδη συνδεθεί σε ένα ενιαίο προβληματισμό. Δυο «παράθυρα» σε νέα δεδομένα και από τις δυο υποθέσεις.

Ένα όμορφο και ένα ανήσυχο από τη κάθε μια.

Εξηγούμαι:

α) Δεν γνωρίζω αν με το πείραμα CERN θα ανοίξει  «η Πύλη του Σύμπαντος», αλλά σίγουρα δυο παράθυρα στο δικού μας υλικό και κτιστό σύμπαν θ’ ανοίξουν.  Έξι δεκαετίες το περίμεναν οι χιλιάδες επιστήμονες. Το στήσιμό του και η χρηματοδότησή του ήταν εκ των πραγμάτων μια πολύπλοκη υπόθεση. Βασικό του επίσης χαρακτηριστικό είναι η παγκοσμιοποιημένη σύνθεση των επιστημόνων  και  με ελληνική συμμετοχή!

Το ένα παράθυρο (το ανήσυχο) είναι ότι αποτελεί defakto μια επιτυχημένη, καθώς φαίνεται, τεράστιας αξίας (επιστημονικής), μεγάλης διασποράς από πλευράς εθνικότητας των χιλιάδων επιστημόνων και τεράστιου κόστους[1]. Και φαίνεται να διασκεδάζουν – νικηφόρα μάλλον για το παγκοσμιοποιημένο πείραμα – τη πιθανότητα μετατροπής σε …  μαύρη τρύπα. Έτσι γίνεται φανερό πως οι αντιδράσεις μπορούν να έχουν θετικό χαρακτήρα, μόνο όταν έχουν μέσα τους το στοιχείο της αλήθειας και φρόνησης.

Θυμίζουμε ότι η πρώτη αντίδραση προήλθε από επικριτές του LHC στη Χαβάη και την Ισπανία, που «… ήταν τόσο ανήσυχοι ώστε κατέθεσαν αγωγή σε ομοσπονδιακό δικαστήριο των ΗΠΑ για να σταματήσουν το πρόγραμμα. Η νέα έκθεση της Ομάδας Εκτίμησης Ασφάλειας του LHC επαναβεβαιώνει τα καθησυχαστικά συμπεράσματα στα οποία κατέληγε η προηγούμενη μελέτη το 2003. Επισημαίνει ότι τα σωματίδια των πειραμάτων θα βρίσκονται σε χαμηλότερα επίπεδα ενέργειας από ό,τι πολλά από τα σωματίδια των φυσικών κοσμικών ακτίνων….».

Επομένως «…η Γη και το Σύμπαν δεν κινδυνεύουν από τον Μεγάλο Επιταχυντή Αδρονίων (LHC), το μεγαλύτερο πείραμα Φυσικής του κόσμου, που ξεκινά σύντομα κάτω από τα γαλλο-ελβετικά σύνορα. Νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικής Φυσικής (CERN) διαψεύδει τα εσχατολογικά σενάρια….»

Όσοι έχουμε κάποια μικρή επαφή με το αντικείμενο μπορούμε να το δούμε ζωντανά εδώ. Πολύ δε περισσότερο οι ειδικοί επιστήμονες,  περιμένουν «… με αγωνία να επιβεβαιώσουν κεντρικές θεωρίες της φυσικής και της κοσμολογίας, για παράδειγμα αν υπάρχει το λεγόμενο σωματίδιο του Θεού, που υποτίθεται ότι έδωσε μάζα στην ύλη…»

Tο δεύτερο επομένως παράθυρο του πειράματος (το όμορφο) έχει καθαρά επιστημονικό χαρακτήρα για το τι έγινε κλάσμα του δευτερολέπτου μετά το   Μπίγκ Μπάγκ με τεράστια επιστημολογικά και φιλοσοφικά νέα χαρακτηριστικά, ούτως  ή άλλως.  Βέβαια όπως ανέφερε ο ερευνητής του «Δημόκριτου» και του CERN κ. Γιώργος Γραμματικάκης, που μεταξύ άλλων διατέλεσε δυο φορές πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης και πρόεδρος του Ιόνιου Πανεπιστημίου «μπορεί να βρούμε το σωματίδιο του Θεού, αλλά τον ίδιο το Θεό αμφιβάλλω…».

β) Η υπόθεση Βατοπεδίου έχει αυτή την περίοδο μόνο μια έκφραση, αυτή του Βα(λ)τοπεδίου. Αφορμή το «βαλτώδες» μέρος  της λίμνης Βιστωνίδας και το «βαλτώδες» μέρος των μεγάλων σαλονιών στο οποίο έπεσε μέσα τόσο η ηγεσία της πολυάριθμης ιστορικής Ι. Μ. του Αγίου Όρους,

όσο και το πολιτικό και οικονομικό κατεστημένο, τουλάχιστον της Χώρας μας, μέχρι στιγμής.

«Σε 17 με 20 πρόσωπα-κλειδιά, κρατικούς λειτουργούς, εμπειρογνώμονες και μοναχούς, επικεντρώνεται η δικαστική έρευνα για τις σοβαρές καταγγελίες στην υπόθεση της ανταλλαγής και παραχώρησης από το Δημόσιο στη Μονή Βατοπεδίου του Αγίου Όρους ολυμπιακών ακινήτων και εκτάσεων, με συνέπεια να ζημιωθεί το Δημόσιο άνω των 100 εκατ. ευρώ…»

Ποια «παράθυρα» ανοίγουν λοιπόν στη σκέψη μας;

Το πρώτο παράθυρο (το πολιτικό) είναι η νέα δυνατότητα που αναπτύσσεται για να τεθεί το ζήτημα του ριζικού διοικητικού διαχωρισμού «πολιτείας-εκκλησίας», απλά δυστυχώς όχι με όρους αμοιβαίας συναίνεσης…

Πριν απ’ όλα η σαπίλα και η λάσπη που έχει συσσωρευτεί σταδιακά, όπως επί παραδείγματι μ’ αυτή την υπόθεση, από το θεσμικό μοντέλο των σχέσεων των ηγεσιών Πολιτείας και εκκλησίας, το οποίο πριν απ’ όλα αδικεί το δημόσιο (δεν είναι βέβαια και το μόνο σε μια εποχή ιδιωτικοποιήσεων, εμπορευματοποιήσεων και εν γένει νεοφιλελευθερισμού), αρκεί η χρήση αυτών των περιουσιών να πάει στα φτωχά λαϊκά στρώματα απευθείας ή να έχει άμεσα κοινωνικά χαρακτηριστικά. Και αυτό βέβαια δεν έγινε. Από την άλλη οδηγεί σε διαφθορά οργανωμένες ομάδες συμφερόντων μέσα στις οποίες είτε συμμετέχουν, είτε χρησιμοποιούνται από το χώρο της θεσμικής εκκλησίας και μετατρέπονται σε «θρησκευτικά λαμόγια».

Για να δούμε το δεύτερο παράθυρο (το θεολογικό), να «… πάρουμε ως δεδομένο ότι η αξία των χωραφιών είναι 25 εκατ. ευρώ, ακόμα και… παραφουσκωμένη, το κέρδος της μονής από το deal αυτό φτάνει στα 26 εκατ. Ευρώ…».

Ενώ η ορθόδοξη θεολογία στο ζήτημα του πλούτου επιμένει τόσο στον τρόπο κτήσης του, όσο και στον τρόπο διαχείρισης του, η ανακοίνωση[2] της ηγεσίας της Ι.Μ. μόνο θλίψη μας προκαλεί.

Αποφεύγει τελείως τη (θεολογική) αυτοκριτική, όχι για τη δίκαιη ας θεωρήσουμε προ το παρόν, διανομή του πλούτου[3], αλλά για τον τρόπο κτήσης[4]. Γνωρίζουμε λοιπόν ποια επιχειρήματα επικαλούνται για τη κτήση των παρατημένων περιουσιών μάλιστα, δηλαδή τα Χρυσόβουλα άλλων μακρινών εποχών. Τι να πούμε για το «κόλπο γκρόσο» του ολυμπιακού ακίνητου;

Αυτή η αστοχριστιανική θεώρηση του πλούτου είναι μια μεγάλη απάτη που αποκαλύπεται τώρα με θόρυβο, αλλά ταλανίζει θεολογικά την θεσμική ορθόδοξη εκκλησία από τη στιγμή που έχει αλληλο-εναγκαλιστεί με τον «καίσαρα». Ήλθε η ώρα η απάτη να γυρίσει εναντίον της και στη Χώρα μας.

Φυσικά ξεχνούν συχνά αυτοί οι θεολογούντες ότι  «…και αι μέριμναι του αιώνος τούτου και η απάτη του πλούτου και αι περί τα λοιπά επιθυμίαι εισπορευόμεναι συμπνίγουσι τον λόγον, και άκαρπος γίνεται» (Μάρ. Δ, 19).

Γράφει ο σύγχρονος θεολογών επίσκοπος Σεβ. Ναυπάκτου Ιερόθεος σε πρόσφατο άρθρο του με τίτλο  «Ο Μέγας Βασίλειος και η κοινοχρησία»:

«…Ο λόγος της περιφρονήσεως των υλικών αγαθών δεν είναι μανιχαϊκός, αλλά εντάσσεται μέσα στην προσπάθεια να φέρη μια ισορροπία στην κοινωνία. Πράγματι δυο είναι οι δυνατές στάσεις που μπορεί να λάβη κανείς απέναντι των υλικών αγαθών. Η μια είναι η ειδωλολατρική (θεοποίησή τους) και η άλλη η μανιχαϊκή (η απόρριψή τους). Οι Πατέρες της Εκκλησίας δεν δέχονται ούτε την μια ούτε την άλλη, αλλά δέχονται ότι τα υλικά αγαθά είναι δώρα του Θεού, που πρέπει να προσφέρονται ως αντίδωρα στον Θεό και στον συνάνθρωπο…».

Όμως η ειδωλολατρική πλευρά φανερώνεται πριν από το πώς της χρήσης, στο πως της απόκτησης; Μπορεί η (ορθόδοξη) εκκλησία να αποκομίζει κέρδη «χωρίς ιδρώτα»; Μπορεί π.χ. να αποκομίζει κέρδη[5] από επιχειρηματική δραστηριότητα, πολύ δε περισσότερο από επιθετική, όπως αυτό που έκανε με το dael η ηγεσία της Ι . Μ. Βατοπεδίου και προβοκάρισε όλο το Άγιο Όρος;

Δίκαια λοιπόν διαμαρτυρήθηκε «…ο πατέρας Νικόδημος της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας, της πρώτης τη τάξει στην Αθωνική Πολιτεία, μιλώντας στον ALFA στις 9-9-08, κατονόμασε συγκεκριμένο υπουργό ως τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην κυβέρνηση και την Μονή Βατοπεδίου…», αλλά ποιοι θα τον ακούσουν;


[1] Το πείραμα, που κόστισε περίπου 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ, θα διαρκέσει τουλάχιστον 10 χρόνια και τα πρώτα αποτελέσματα αναμένονται τα Χριστούγεννα.

[2] «Με βαθιά λύπη η ιερά μας μονή αναγκάζεται να προβεί στην παρούσα ανακοίνωση. Με μεγάλη αίσθηση ευθύνης απέναντι πρωτίστως στον βαθιά θρησκευόμενο ελληνικό λαό, αλλά και στην χιλιετή παρουσία της Ιεράς μας Μονής και προκειμένου να ακουστεί η αλήθεια σχετικά με το θέμα του Μετοχίου της λίμνης Βιστωνίδας, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Η λίμνη Βιστωνίδα και οι παραλίμνες εκτάσεις ανήκαν συνεχώς από το 1080 και μέχρι της μεταβιβάσεως αυτών στο δημόσιο στην Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου.

Τα δικαιώματα της Μονής στηρίζονταν σε αποφάσεις βυζαντινών αυτοκρατόρων τις οποίες σεβάστηκαν οι Οθωμανοί και επιβεβαιωνόταν σε πατριαρχικές αποφάσεις.

Μετά την απελευθέρωση και συγκεκριμένα το 1924 εκδόθηκε νομοθετικό διάταγμα με το οποίο το Ελληνικό Δημόσιο αναγνώρισε τα δικαιώματα της Μονής και παραιτήθηκε από κάθε τυχόν αξιώσεις του επί της λίμνης και για το λόγο αυτό η Μονή παραχώρησε στο Ελληνικό Δημόσιο 25.000 στρέμματα στη Χαλκιδική για την εγκατάσταση των προσφύγων. Σήμερα στην περιοχή αυτή είναι η πόλη των προσφύγων Ν. Τρίγλια.

Το 1994 η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Ξάνθης αμφισβήτησε τα δικαιώματα της Μονής επί της νησίδας Αντά Μπουρού. Το θέμα ήλθε στο κατά νόμο αρμόδιο Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Δημοσίων Κτημάτων το οποίο με ομόφωνη απόφαση το 1998 αναγνώρισε τα δικαιώματα της Ιεράς Μονής.
Ακολούθησαν και άλλες Γνωμοδοτήσεις του ως άνω Γνωμοδοτικού Συμβουλίου οι οποίες έγινα δεκτές με αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις (από το 1998 μέχρι και το 2004).

Το 2000 με απόφαση της ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κρίθηκε υπέρ της Μονής και το θέμα της διαχείρισης της λίμνης Βιστωνίδας και έγινε αποδεκτή με Υπουργική Απόφαση.
Παρά τη δικαίωση της Μονής δεν κατέστη δυνατή η έναρξη διαχείρισης της λίμνης λόγω προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από διάφορες παρεμβάσεις, μέχρις ότου το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο το 2004 αποφάνθηκε ότι δεν συντρέχει λόγος για επανεξέταση της υπόθεσης η οποία έχει τελεσιδικήσει. Με την απόφαση αυτή αναγνωρίστηκαν για μια φορά ακόμη τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα της Ιεράς Μονής και δεν υπήρχε οποιοσδήποτε λόγος για τη συνέχιση οποιασδήποτε αντιδικίας.
Μετά τα πιο πάνω τοπικοί παράγοντες δημιούργησαν προσκόμματα με τελική κατάληξη την έκδοση της υπ’ αριθ. 15/2004 ομόφωνης Γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους η οποία έγινε αποδεκτή από τον τότε αρμόδιο Υπουργό, βάσει της οποίας κινήθηκε νόμιμη διαδικασία ανταλλαγής της λίμνης και των παραλιμνίων εκτάσεων με εκτάσεις του Δημοσίου, γιατί κρίθηκε από το Δημόσιο ότι δεν ήταν δυνατή η καταβολή στη Μονή οικονομικού ανταλλάγματος.
Έτσι ιστορείται με απολύτως νόμιμα και διαφανή στοιχεία το όλο θέμα που ανάγκασε την Ιερά Μονή συνεπεία των διαφόρων δημοσιευμάτων να προβεί στην παρούσα ανακοίνωση.
Η Ιερά Μονή έχει βαθιά συναίσθηση της ευθύνης της και του σκοπού της που αφορά μόνο τα πνευματικά της καθήκοντα και τους φιλανθρωπικούς της στόχους, από τους οποίους δεν θα παρεκκλίνουμε ούτε κατ’ ελάχιστον. Θλιβόμεθα για το θόρυβο ο οποίος έχει προκληθεί χωρίς βεβαίως ευθύνη της Μονής.

Τέλος είμαστε αναγκασμένοι να αναφερθούμε στις υπ’ αριθ. ΑΒΜ: Ω07/57 και ΑΒΜ:Ω08/22 διατάξεις του κου Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών οι οποίες εξεδόθηκαν συνεπεία ανωνύμων καταγγελιών, δημοσιευμάτων, αλλά και συγκεκριμένης καταγγελίας που αφορούν την νομιμότητα της όλης διαδικασίας σχετικά με τα δικαιώματα της Μονής επί της λίμνης Βιστωνίδας, τις εκτιμήσεις των ακινήτων, τον χαρακτήρα των εκτάσεων και της ανταλλαγής των ακινήτων. Με τις εισαγγελικές αυτές διατάξεις οι οποίες ενεκρίθησαν με τις υπ’ αριθ. 15.192/2008 και 6.255/2008 πράξεις του κ. Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών στον οποίο υπεβλήθησαν, δεν διαπιστώθηκε τίποτα μεμπτό και τέθηκαν στο αρχείο κατ’ άρθρο 43 ΚΠΔ.

Η προβολή του έργου των μοναχών δεν ταιριάζει στο σχήμα και στην ιδιότητά τους. Όμως δυστυχώς αναγκαζόμαστε να δημοσιεύσουμε ότι το φιλανθρωπικό έργο μας συνεχίζεται ως εξής: κάθε χρόνο περίπου δύο εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για υποτροφίες, βοήθεια σε φτωχές οικογένειες, αρρώστους και φυλακισμένους, κατασκηνώσεις και ιδρύματα, εκκλησιαστικούς οργανισμούς στην Ελλάδα, Κύπρο, Ρωσία, Ρουμανία, Σερβία, Αφρική και σε Μοναστήρια και εκκλησιαστικούς οργανισμούς στην Αμερική. Το πρώτο μεγάλο έργο μας είναι σε εξέλιξη: γηροκομείο προϋπολογισμού πέντε εκατομμυρίων ευρώ.

Εκτός από την προσπάθεια αυτή, πρέπει να τονισθεί ότι το Βατοπαίδι έγινε κοινόβιο το 1990 και κλήθηκε να αναστηλώσει τα 35.000 τετρ. μέτρα του κτιριακού συγκροτήματος της Ιεράς Μονής που χρονολογείται από τον 10 αιώνα, έχει την ευθύνη για την αναστήλωση ιερών σκητών και κελλιών άλλα 30.000 τετρ. μέτρα. Επίσης, να συντηρήσει και διασώσει τα ανεκτίμητης πολιτιστικής και ιστορικής αξίας κειμήλια, την συντήρηση και ανάδειξη του ιστορικού περιβάλλοντος χώρου της Μονής, την παροχή δωρεάν φιλοξενίας και σίτισης 25.000 επισκεπτών κατ’ έτος. Αφιέμεθα στην κρίση και στη μαρτυρία όσων γνωρίζουν το έργο μας ή μας έχουν επισκεφθεί και προσκαλούμε όσους επιθυμούν, να επισκεφθούν την Ιερά μας Μονή για να διαπιστώσουν το έργο που επιτελείται.

Με τη βοήθεια του Θεού συνεχίζουμε σιωπηρώς την παράδοση της προσφοράς μας στην Ορθοδοξία και το Έθνος μας που διαρκεί πάνω από 1.000 χρόνια. Γνωρίζουμε ότι ο μοναχισμός απαιτείται θυσία και προσφορά και πρέπει να είμαστε πάντα έτοιμοι και για τα δύο.
Ευχόμεθα να σταματήσει ο θόρυβος που τόσο πικραίνει τους πιστούς αλλά ιδιαίτερα εμάς γιατί μας αποσπά από τα πνευματικά μας καθήκοντα.

Μετά της εν Κυρίω αγάπης

Η Αδελφότης της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου Αγίου Όρους

Βατοπαίδι 05.09.2008»

[3] «Πολλής ουν δει της προμηθείας, ως μήτε πλεονάζειν μήτε ελλείπειν της Εκκλησίας την περιουσίαν, αλλά πάντα μεν σκορπίζειν ταχέως της δεομένοις τα ποριζόμενα, εν δε ταις των αρχομένων προαιρέσιν συνάγειν της Εκκλησίας τους θησαυρούς» (Migne, Ελληνική Πατρολογία, Ιω. Χρυσόστομος 48, 656)

[4] Ενδεικτικά αναφέρω:

«… Τι ουν, ειπέ μοι; Όταν οι κεκτημένοι αυτά πλεονεκτώσιν, αρπάζωσιν, αγαθούς αυτούς καλέσομεν; Ει γαρ αγαθόν ο πλούτος, από δε πλεονεξίας συνάγεται, όσω αν αύξηται, τοσούτω μάλλον τον έχοντα αγαθόν ποιήσει νομίζεσθαι. Άρα ουν αγαθός ο πλεονεκτών; Ει δε ο πλούτος αγαθός, υπό δε πλεονεξίας αύξεται, όσω αν πλεονεκτή, αγαθώτερος έσται. Είδες την εναντίωσιν; Αλλά ας μη πλεονεκτή, φησί.

Και πως ένι γενέσθαι; Ολέθριον γαρ το πάθος, και ουκ έστιν, ουκ έστι μη αδικούντα πλουτείν. Τούτο και ο Χριστός απεφήνατο λέγων. Ποιήσατε υμίν φίλους εκ του Μαμωνά της αδικίας. Τι ουν φησίν, αν παρά παρά πατρός δέξηται τον κλήρον; Τα εξ αδικίας συλλεγέντα εδέξατο.

Ου γαρ από Αδάμ ο πρόγονος εκείνου πλούσιος ήν, αλλά πολλούς ευρεθήναι τινά αδίκως τα των άλλων ειληφότα και καρπούμενον…» (Ιω. Χρυσοστόμου, ΙΒ΄ ομιλία στην Α΄ προς Τιμόθεον επιστολή, Migne, Ελληνική Πατρολογία, 62, 561-562).

[5] Υπάρχει μια στην εποχή μας άποψη, που οφείλεται κατά την γνώμη πολλών, σε συνειδητή ή κομφορμιστική σύγχυση μεταξύ της γενικής άποψης της ορθόδοξης θεολογίας (κανόνας) και της ειδικής (οικονομία) ποιμαντικής στάσης και στο ζήτημα αυτό. Δυστυχώς η οικονομία έχει μετατραπεί σε κανόνα και γράφονται και λέγονται περίπου τα εξής:

«…Οι Πατέρες τής Εκκλησίας εκφράζοντας το γνήσιο χριστιανικό πνεύμα, δεν καταδικάζουν την ιδιοκτησία ως θεσμό, αλλά την κα­κή χρήση της. Διακρίνουν τα αγαθά σε δύο κατηγορίες: στα ελεύθερα, αυτά που με αφθονία παρέχει ο Θεός σ’ όλους τους ανθρώπους, διότι είναι απαραίτητα για τη ζωή. Ως ελεύθερα αγαθά χαρακτηρί­ζονται ο αέρας, το φως, το νερό.

Η δεύτερη κατηγορία, στην οποία διαχωρίζονται τα αγαθά της γης, είναι τα οικονομικά, εκείνα που για να παραχθούν, χρειάζονται την ανθρώπινη συμβολή και που διακρίνουν τους ανθρώπους σε πλουσίους και πτωχούς.

Τα ελεύθερα αγαθά, όπως προα­ναφέρθηκε, είναι κοινά για όλους, ενώ τα οικονομικά αποτελούν ιδιο­κτησία κάποιας μερίδας ανθρώπων. Ο άγιος Ιωάννης Ο Χρυσόστομος διαβλέπει την ρύθμιση αυτή ως μέτρο της σοφίας του Θεού, διότι χωρίς να βλάπτεται η επιβίωση του ανθρώπου μπορεί ελεύθερα να ασκηθεί η δικαιοσύνη…»

(Πηγή: «ΘΕΟΔΡΟΜΙΑ» Ιαν. – Μαρ. 2008, Κοινωνικά προβλήματα κατά τους Πατέρες της Εκκλησίας: πλούτος, δουλεία, πόλεμος-ειρήνη, Παυλίνα Δούζη)

Advertisements

36 Σχόλια

  1. kala, afti tin sizeuxi, mono enas fisikos-theologos tha tin ekane…

  2. Ενδιαφέρουσα σύζευξη! Απ’ το CERN την περίμεναν οι κάθε λογής κινδυνολόγοι, παραδοξολόγοι κτλ την μαύρη τρύπα, στον Άθωνα μας προέκυψε! Και είναι ασταμάτητη και αδηγάφα που να την πάρει ο διάολος (αν υπάρχει και αν δεν την έχει ΗΔΗ πάρει, φυσικά!)

    την καλημέρα μου,
    undantag

  3. @ τσουκνίδα,

    καλά εσύ πας πολύ μακριά φίλε…

    @ undantag,

    Ναι ενδιαφέρουσα μου φανηκε και μένα από την αρχή….

    Πάντως, ο διάολος πάντα κάνει τη δουλειά του με τις γήϊνες «μαύρες τρύπες». Εμείς γιατί επιμένουμε τόσο πολύ;

    Την καλησπέρα μου φίλε

  4. Για το Βατοπέδι δεν μου πέφτει λόγος, δεν ξέρω τα πράγματα. Καλή τους φώτιση, να λύσουν ότι δημιουργεί το πρόβλημα.
    Για το CERN όμως, όπου πολλοί κινδυνολογούν (από τη μιά) και άλλοι (από την άλλη) ειρωνεύονται ότι οι χριστιανοί είναι οπισθοδρομικοί και εναντίον της επιστήμης, διότι δεν θέλουν να ασχολούνται οι επιστήμονες με τα (σωματίδια) του Θεού, να πουμε κι εμείς το εξής:
    Βρέ παιδιά, όλα του Θεού δεν είναι; Και τα άτομα και τα μόρια και τα μικροσωματίδια και ο μικρόκοσμος και ο μακρόκοσμος και η ύλη και η αντιύλη και η σκοτεινή ύλη, του Θεού δεν είναι; Κτίσματά Του δεν είναι; Ο Θεός ο ίδιος δεν είναι, ούτως ή άλλως.
    Και όταν έγινε η διάσπαση του ατόμου, τα ίδια δεν θα έλεγαν; Το αν αυτό ήταν για καλό η για κακό εξαρτάται από τη χρήση, τις εφαρμογές του. Εκεί είναι το κλειδί. Συμφωνείτε;

  5. Γιατί επιμένουμε τόσο πολύ…. καλή ερώτηση.
    Μερικοί γιατί δεν έχουν τίποτε καλύτερο να κάνουν, φαντάζομαι, άλλοι διότι δεν την αντέχουν την αδικία (επί της γής) και προσδοκούν ένα καλύτερο μέλλον, άλλοι από φθόνο του ξένου πλούτου και της ξένης καλοπέρασης … η ανθρώπινη φύση είναι «απ’ όλα έχει ο μπαξές!» Δεν αποκλείω επίσης πολλοί να επιμένουν εξαιτίας ενός συνδυασμού των ανωτέρω παραγόντων…

    ΠΑΝΤΩΣ, εφ’ ης οι «γήινες μαύρες τρύπες» τοποθέτησαν εαυτές στο προσκήνιο της δημοσιότητας, δικαιούμαστε να επιμένουμε, ελπίζω, έτσι δεν είναι;

  6. Νομίζω ότι η επιστήμη πρέπει να κάνει τη δουλειά της. Και η επιστήμη έχει κόστος, το ξέρουμε αυτό.

    Από την άλλη και το Βατοπέδι θα ‘πρεπε να κάνει την δουλειά του, δηλ. μοναχισμό, που κανονικά δεν έχει κόστος, τουλάχιστον τόσων εκατομμυρίων ευρώ που ακούγονται.
    Πάντως τα λεφτά σημαίνουν ισχύ! Κι εκεί παίζεται το παιχνίδι…

  7. Για όσους από μας προβληματίζονται μη-δογματικά και με ανοιχτό μυαλό, το project του CERN είναι πολύ σημαντικό, γιατί τα αναπάντητα ερωτήματα που (ίσως) απαντήσει έχουν μεγάλη πνευματική αξία (τολμώ να προσθέσω μάλιστα και «μεταφυσική αξία»).

    Δυστυχώς δεν είμαι φυσικός. Μια πραγματικά ενοποιημένη Φυσική επιστήμη όμως, πιθανότατα θα γίνει πιο κατανοητή και στους μη-φυσικούς. Αν είχε λύσει όλα τα προβλήματά της (στη Θεωρία) σίγουρα θα ήταν και πιο απλή, υποθέτω.

    Μερικοί που δεν πιστεύουμε στην (κυριολεκτική) ύπαρξη ενός Ανώτερου Οντος, που ελέγχει τον κόσμο, διαισθανόμαστε ότι το ίδιο το Σύμπαν έχει τη δική του συνειδητότητα (ή αποτελεί το «εξωτερικό μέρος» της ίδιας της «συνείδησής-του»). Αυτό που εσείς οι χριστιανοί ονομάζετε «άκτιστο» υπάρχει έτσι και σε άλλες μορφές, π.χ. στις θεωρίες του Ben Goertzel για την «Ons Algebra» (που δοηγεί σε μαθηματικά μοντέλα απολύτως συνεπή με την κβαντομηχανική, «άλγεβρες οκτονίων», κλπ).

    Ο λόγος που σου γράφω όλα αυτά, είναι γιατί παρατηρώ μια στροφή προς την πνευματικότητα τον τελευταίο καιρό ακόμη και σε επιστήμονες που μέχρι τώρα ήταν ξεροί «μηχανιστές». Ο Ben Goertzel (που ήταν ανάμεσά τους) πρόσφατα δήλωσε τα εξής εκπληκτικά:

    «My view on consciousness is that raw consciousness, Peircean First, is an aspect of everything … so that in a sense, rocks and numbers are conscious, not just mice and people. However, different types of entities may have qualitatively different kinds of consciousness. For instance, systems that are capable of modeling themselves and intelligently governing their behavior based on their self-models, may have what I call «reflective consciousness.»

    http://multiverseaccordingtoben.blogspot.com/2008/08/machine-consciousness-report-from-nokia.html

    Εν μέρει… ευλογώ πάλι τα γένια μου βέβαια (χεχε) ως «ανεξάρτητος πανθεϊστής». Ομως μια Μεγάλη Ενοποίηση στη φυσική ίσως δικαιώσει αυτές τις τάσεις…

    (για τη μονή Βατοπεδίου, ΤΙ να πω? Τα είπες ήδη όλα, σκέτο… Βαλτοπέδιο)

  8. Υ.Γ. Διαφωνώ με την άποψη του Ben ότι (ειδικά) «οι αριθμοί είναι συνειδητοί ή έχουν συνείδηση». Αποτελεί λάθος του νομίζω, γιατί οι αριθμοί είναι νοητικές κατασκευές (και θα του το γράψω σαν σχόλιο). ΟΛΑ τα υπόλοιπα όμως μου φαίνονται σωστά. Οδηγούν με… μαθηματική(sic) ακρίβεια στην αποδοχή της Συνείδησης σε ΟΛΑ τα όντα και στη συλλογική συνείδηση του σύμπαντος από την Υλη (και Σκοτεινή Υλη) του οποίου αποτελούνται.

    Το λάθος ότι «οι αριθμοί είναι συνειδητοί» εξηγεί και το μεγάλο ποσοστό μηχανιστικής σκέψης σε αυτό τον έξοχο επιστήμονα (άγνωστο στην Ελλάδα). Ασχολείται με την Τεχνητή Νοημοσύνη και νομίζει (ατυχώς) ότι θα είναι «συνειδητοί οι τεχνητά ευφυείς υπολογιστές του μέλλοντος». Αντίθετα, η δική μου άποψη είναι ότι θα είναι ΕΝΤΕΛΩΣ μη-συνειδητοί αλλά ότι η ευφυία τους θα ξεπεράσει ίσως την ανθρώπινη. Γιατί; Γιατί απλούστατα η ευφυία δεν απαιτεί ΚΑΝ συνείδηση. Μία ανώτερη ευφυία δεν είναι απαραίτητα ούτε δημιουργική, ούτε καν συνειδητή. Μπορεί να είναι το «κτιστό» (και μη-συνειδητό) μέρος της «άκτιστης» μη-εξηγήσιμης πνευματικότητας, από την οποία αποτελούμαστε (σαν συνειδητά όντα).

  9. Χαίρετε και από εμένα. : ) Ό,τι καλό…

    Λοιπόν, φίλτατο Μανιτάρι, νομίζω, ότι στην περίπτωσι της Μονής Βατοπεδίου έχεις συλλάβη το σημείο-κλειδί, ας πούμε. Υπάρχουν μοναχοί, όπως ο μοναχός Πρόδρομος από τις Καρυές του οποίου επιστολή φιλοξενεί η σημερινή Ελευθεροτυπία», απ’ό,τι είδα, που λένε, ότι οι μοναχοί δεν πάνε στα μπουζούκια, στα καζίνος, καταγίνονται σε παννυχίδες, στον εν γένει αγγελικό βίο κτλ., στην φιλάνθρωπη ευποιϊα. ΑΛΛΆ αυτά που μας ενδιαφέρουν είναι (και τα) δύο:
    α)η χρήσις
    β)η κτήσις, ο ΤΡΌΠΟΣ της κτήσεως
    Στην περίπτωσι αυτή, εάν το …….deal έχει να κάνη με ένα τέτοιο αστρονομικό ποσό, τότε μιλούμε για ‘αυτόχρημα’ αμαρτωλότατη κτήσι. Ενώ, το ίδιο θα συνέβαινε, ακόμη και αν μιλούσαμε για κάποια μικρή αύξησι στην (πραγματική) τιμή του εν λόγω κτήματος.

    Και εδώ πρέπει να τονισθή, ότι η αστοχριστιανική …»θεολογία» παρέβλεψε κλασσικά το θέμα της κτήσης και έδωσε όλο το βάρος στην χρησιμοποίηση, ενώ οι Πατέρες υπήρξαν ξεκάθαροι στο θέμα αυτό. Μεγάλο θέμα, ελπίζω να το αναπτύξω σε ένα κείμενο που γράφω τώρα, ενδοδιαδικτυακά.Δεν μας ωφελεί, εάν ο μαρξιανός σοσιαλισμός πήρε όλες του τις βάσεις από εμάς, εάν εμείς τα έχουμε πετάξη τοις κυσί.

    Όσο για το πείραμα του CERN, ελπίζω να μην είναι αυτό που σκέφτομαι, δηλαδή «πολύ κακό για το τίποτα», όσον αφορά το πόσο θα προχωρήση η επιστήμη. Και δεν μπορούμε παρά να θυμηθούμε τόσες άλλες πομπώδεις διακηρύξεις σε τόσα άλλα επιστημονικά θέματα, ενώ στην πραγματικότητα βρίσκουμε κάποια ……πετραδάκια, κροκάλες στο περιγιάλι (-που χρησιμεύουν και για επικίνδυνα κοινωνικά πειράματα από όλως ασυνείδητους κερδοσκόπους επιχειρηματίες ακολούθως)… Και όλ’αυτά ενώ είναι ΤΌΣΟ θετική αυτή η στροφή από την εφαρμοσμένη στην βασική έρευνα, που γενικώς δεν χρηματοδοτείται από τις μεγάλες επιχειρήσεις, που έχουν πατήση τα λερά τους πόδια μέσα στον τόσο σοβαρό και καλής αποστολής ακαδημαϊκό χώρο, ως γνωστόν… Τέλος, αν έγινε αυτό το πείραμα κατά βάση προκειμένου να επιβεβαιωθή η απορριφθή κάποια θεωρία φυσικής, του Higgs, για τα μποζόνια κτλ, τότε δεν μπορώ παρά να θυμηθώ το πόσο δημοφιλής ήταν η θεωρία των υπερχορδών προ ολίγων ετών, αλλά όχι σήμερα… Που με ανάγει στην αρχική μου θέση…
    Αυτά τα ολίγα (και πενιχρά). Ευχαριστώ για την φιλοξενία. : )

  10. @ Hera

    ναι για τους πιστούς χριστιανούς «όλα του θεού» είναι ως κτιστά όντα με «λόγους» κατά τον άγιο Μάξιμο τον ομολογητή.

    Δεν συμφωνώ -το ξαναγράφω – δεν εξαρτώνται τα ζητήματα των επιστημών ΜΟΝΟ από τη χρήση, αλλά και από τη αρχική κατεύθυνση που παιρβουν.

    ΔΕΝ υπάρχει ουδέτερη επιστήμη
    ….

    @ undantag,

    οφείλουμε να μιλάμε βλέποντας τα βαθύτερα… και οδηγώντας τη σκέψη και καρδιά μας σε ανώτερες κλίμακες…

    @ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΣ

    ναι ο καθένας τη δουλειά του, αλλά με όρους και προϋποθέσεις. Τίποτα δεν είναι εν κενώ, τίποτα δεν είναι εκ των προτέρων άγιο, όλα κρίνονται και εμείς οι κρίνοντες ομοίως….

    @ omadeon,

    πολύ ενδιαφέροντα αυτά που γράφεις. Σου ομολογώ ότι έχω ανάγκη προσωπικά μια νέα επαναπροσέγγιση της νέας φυσικής με φιλοσοφική χροιά.

    Όταν το κάνω αυτό περνάω μέσα από πανθεϊστικές φιλοσοφικές ιδέες και σπάω την κρούστα με τους λόγους των όντων… Οι λόγοι των όντων φίλε μου μου δίνουν την (θετική) ενέργεια να αναζητήσω τον Λόγο των λόγων των όντων…

    ΥΓ Στείλε κανένα λινκ όταν ανεβάσεις στο ιστολόγιό σου τίποτα σχετικό, μπας και δεν το δω λόγω έλλειψης του πολύτιμου χρόνου…

    @ φιλαλήθης

    νομίζω συντονιστήκαμε. βέβαια για το ζήτημα της κτήσης των οικονομικών αγαθών χρειάζεται ειδικό ποστ. Αν ετοιμάσεις κάτι σχετικό δώστο να το ανεβάσω ξεχωριστά.

    Δυστυχώς η ηγεσία της Μονής Βατοπεδίου μετατράπηκε σε βαλτοπεδίου και βαταπαιδιάς, διότι έπεσε θύμα του αστοχριστιανισμού, θύμα μιας νόθας κοινωνικής θεολογίας

    Αλλά «ιδού καιρός μετανοίας» για όλους μας…

  11. Μανιτάρι του Βουνού

    συμφωνώ απολύτως με την αυταπόδεικτη διαπίστωση ότι δεν υπάρχει ηθικά ουδέτερη επιστήμη.
    η επιστήμη είναι παράγωγο της κοινωνίας στην οποία αναπτυσσεται.
    έτσι σε μια νεοφιλελεύθερη κοινωνία η επιστήμη σχεδιάζεται,γεννάται και χρησιμοποιείται για να αποκομίσουν κέρδη οι χρηματοδότες της.
    οι όποιες εξαιρέσεις απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
    όσοι διαφωνούν,ας πάρουν μερικές βαθιές ανάσες για να εισπνεύσουν τα «ουδέτερα» μικροσωματίδια και αέρια του θερμοκηπίου και τους «ουδέτερους» αρωματικούς υδρογονάνθρακες που μάς φιλέυει η «ουδέτερη» επιστήμη της Shell και της ΒΡ.

    περί Τρισπαμμεγίστου Βατοπαιδίου (βάτεμα λέγανε στα μέρη μου οι παλότεροι την συνουσία ) :
    ο συμπαθής και ΕΜΠολυτεχνίτης π.Πρόδρομος Γρηγοριάτης δε μάς τα λέει καλά στην επιστολή του.
    κι ορισμένοι επαίτες ζούν δυσκολώτερο από τους μοναχούς βίο,«αγγελικό»,ωστόσο στα κορέλια ενίων εξ αυτών εχουν βρεθεί εκατοντάδες εκατομμύρια δραχμές.
    έζησαν θεοφιλώς;
    δε μας νοιάζει π.Προδρομε αν λένε πολλά κυριε ελέησον οι Βατοπαιδινοί.
    αυτό που απασχολεί είναι η σπουδή, σε σημείο εμμονής, για τη συσσωρευση πλούτου,χτημάτων,κτισμάτων και της συνοδού ισχύος από τους συγκεκριμένους(και όχι μόνον) αγιορείτες.
    «εάν το άλας μωρανθή εν τίνι αλισθήσεται» ή επί το λαϊκώτερον « εάν ο αγιορείτης αποδειχθεί αγιογδύτης, όσο βυζαντινό θεομπλαμπλα και να σερβίρει μετά δεν πείθει κανέναν»

    καλή φώτιση και μετάνοια ,σε όλους μας…

  12. Αγαπητέ οικοδεσπότη!
    Σ’ευχαριστώ για την παραίνεση – όμως είναι χρήσιμη μόνο για όσους απ’εμάς πιστεύουν σε τελικά αίτια άνευ ποιούντων αιτίων ή, όπως ποιητικά το θέτεις σε «Λόγους των λόγων των όντων» (ήτοι θα ήταν χρήσιμη στο Βαλτοπεδινό αδελφάτο).
    Προβοκατόρικη ερώτηση à la Dawkins: μήπως μετά που θα βρεις τον Λόγο των λόγων, θα πρέπει να ψάξεις και για τον ΛΟΓΟ των λόγων των λόγων των όντων; καλή τύχη…
    ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ, για όσους θεωρούν πως έχουν απελευθερώσει εαυτούς από τέτοιες πλάνες (πόσο πιο διπλωματικά να το θέσω ο ρουφιάνος) – ασχολούμαστε με ό,τι γνωρίζουμε πως υπάρχει – την άτιμη την ύλη και τους νόμους της! Ενίοτε, αυτή η ύλη είναι βορβορώδης, ως η της σήμερον! Tant pis!

    Την καληνύχτα μου – ειλικρινώς αλλ’αμετανοήτως, (… ότι γαρ ουκ ήγγικεν κτλ τκλ!)
    undantag

  13. @ Misha,

    Να συμφωνήσω μαζί σου, αλλά άσε τον π. Πρόδρομο. Λέει ένα μέρος της αλήθειας. Οι Βατοπεδινοί λένε πολλά Κύριε ελέησον αυτές τις μέρες. Όχι μόνο η ηγεσία της Μονής βεβαίως, αλλά οι δεκάδες μοναχοί της, όπως και οι χιλιάδες υπόλοιποι αγιορείτες……
    Για να δούμε όμως πως θα «απαντήσει» ο Κύριος

    @ undantag,

    Η ανακατανομή του τίποτα

    Χε χε χε χε χε.

    Μπορείς να κρατήσεις, όσο θέλεις, όντως την απόφαση της «αυτεξούσιας συνείδησής σου». Εδώ απλά ανταλλάσσουμε σκέψεις, γνώσεις, πληροφορίες…

    Λοιπόν, η ολική ενέργεια του σύμπαντος είναι μηδέν, λέει ο κ. Δημ. Νανόπουλος. Δηλαδή η φύση ξεκινάει από «ένα δυναμικό μηδέν». Βεβαίως και δεν είναι επιστημονική, αλλά προσωπική φιλοσοφική άποψη, ότι «ο Θεός είναι Φύση». Ότι είμαστε μια «ανακατανομή του τίποτα». Δείτε εδώ το σχετικό μικρό βίντεο:

    Ακριβώς αυτό ουσιαστικά λέει και η ορθόδοξη θεολογία. Ο κτιστός κόσμος είναι μια ανακατανομή του τίποτα (δημιουργία εξ ουκ όντων). Η διαφορά είναι ότι η ορθόδοξη προσέγγιση απαντά και στο δυναμικό (μηδέν) με τις άκτιστες ενέργειες που το γονιμοποιούν, ώστε να «δημιουργηθεί» αυτή η κατανομή.
    Θυμίζω ότι ο άγιος Μάξιμος ο ομολογητής λέει ότι οι λόγοι των όντων προϋπήρχαν της εμφάνισης των όντων όχι στο τίποτα, αλλά στο Νου του Λόγου προαιώνια.

    ΥΓ: Μια εκλαϊκευμένη επιστημολογικά απάντηση δίνει (σε νεοελληνική απόδοση) και ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός (πολυεπιστήμων στον 8ο αιώνα που έζησε, με τα επιστημονικά δεδομένα της εποχής του) στο έργο του «έκδοσις ακριβής της ορθοδόξου πίστεως»:

    «……..Όλα τα όντα είναι ή κτιστά ή άκτιστα. Εάν βέβαια είναι κτιστά, σίγουρα είναι
    και μεταβλητά. Διότι, εκείνα τα οποία άρχισαν την ύπαρξή τους με τη μεταβολή,
    αυτά σίγουρα θα υπόκεινται στη μεταβολή ή με φυσική φθορά ή με θεληματική
    αλλοίωση. Εάν όμως είναι άκτιστα, σύμφωνα με λογική ακολουθία, θα είναι
    οπωσδήποτε και αμετάβλητα. Διότι αυτά που έχουν το είναι αντίθετο, αντίθετο
    έχουν και τον τρόπο υπάρξεως, δηλαδή τις ιδιότητες.

    Ποιός, λοιπόν, δεν θα συμφωνήσει ότι όλα τα όντα, όσα υποπίπτουν στις αισθήσεις μας,
    ακόμη και οι άγγελοι, μεταβάλλονται και αλλοιώνονται και με ποικίλους τρόπους κινούνται;
    Διότι τα νοητά όντα –εννοώ τους αγγέλους, τις ψυχές και τους δαίμονες-
    κινούνται προαιρετικά είτε στην πρόοδο του καλού είτε στην απομάκρυνση
    απ’ αυτό, η οποία άλλοτε αυξάνει κι άλλοτε ελαττώνεται. Τα υπόλοιπα όμως όντα
    μεταβάλλονται με τη γέννηση, τη φθορά, την αύξηση και τη μείωση, με τη
    μεταβολή στην ποιότητα και την κίνηση στο χώρο. Όντας λοιπόν μεταβλητά,
    είναι σίγουρα και κτιστά. Και εφόσον είναι κτιστά, είναι βέβαιο ότι από κάποιον
    δημιουργήθηκαν.

    Πρέπει όμως ο δημιουργός να είναι άκτιστος· εάν κι εκείνος
    δημιουργήθηκε, από κάποιον δημιουργήθηκε, έως ότου φθάσουμε σε κάποιο ον
    άκτιστο. Όντας λοιπόν άκτιστος ο δημιουργός, οπωσδήποτε είναι και
    αμετάβλητος. Αυτό το άκτιστο ον τί άλλο θα είναι παρά ο Θεός;
    Η συνοχή, η συντήρηση και η διακυβέρνηση της κτίσεως μας διδάσκει
    ότι υπάρχει Θεός, ο οποίος δημιούργησε το σύμπαν, το συγκρατεί, το
    συντηρεί και πάντοτε προνοεί γι’ αυτό.

    Διότι, πώς είναι δυνατόν αντίθετα
    στοιχεία της φύσεως, όπως η φωτιά και το νερό, ο αέρας και η γη, εάν δεν
    τα συνέχει μια πανίσχυρη δύναμη που τα κρατά αδιάσπαστα πάντοτε, να
    ενώνονται μεταξύ τους για ν’ αποτελέσουν μια αρμονία και να μείνουν αδιάλυτα;
    Ποιά δύναμη είναι αυτή που έφερε την τάξη στα ουράνια και τα επίγεια, σε
    όσα πετούν στον αέρα και όσα είναι μέσα στο νερό, και κυρίως σε όσα υπήρχαν
    πριν απ’ αυτά, δηλαδή τον ουρανό, τη γη, τον αέρα και στη φύση της φωτιάς και
    του νερού;

    Ποιός τα ανέμιξε και τα διαίρεσε;
    Ποιά δύναμη τα έθεσε σε κίνηση
    και κατευθύνει την αδιάκοπη και ανεμπόδιστη κίνησή τους; Άραγε δεν είναι ο
    δημιουργός τους που τους έδωσε τον προορισμό τους, σύμφωνα με τον οποίο το
    καθένα κινείται και κατευθύνεται; Ποιός είναι ο δημιουργός τους;
    Δεν είναι αυτός που τα κατασκεύασε και τα έφερε στην ύπαρξη;
    Διότι δεν θα θεωρήσουμε ότι η τύχη έχει τέτοια δύναμη.

    Κι έστω ότι δημιουργήθηκαν από τύχη. Τίνος έργο
    είναι η τάξη τους; Τίνος έργο είναι η διατήρηση και η διαφύλαξή τους,
    σύμφωνα με τον αρχικό προορισμό τους;
    Εννοείται κάποιου άλλου και όχι της τύχης.
    Κι τί είναι αυτό το άλλο παρά ο Θεός;…»

    ΥΓ Με τον όρο δύναμη εδώ υπονοούνται οι άκτιστες ενέργειες του Θεού, όχι η Υπόστασή του…

  14. @manitaritoubounou
    Συμφωνώ! Για να παραφράσω την γνωστή εκείνη ρήση του μαρξιστικού Μανιφέστου: «the spectre of bourgeois-christianity is haunting Romanity». : ) Πάντως, είχα κάποιες πολύ ευχάριστες εκπλήξεις διαβάζοντας τον Αλέξανδρο Τσιριντάνη(-Μελίτη), καθηγητή Νομικής και, βεβαίως, υψηλόβαθμο στέλεχος της «Ζωής» επί κοινωνικών θεμάτων. Άλλο θέμα, όμως, αυτό, τελείως. Όσο για την πρότασί σου: «ευλογημένο νά’ναι», που λέμε! : ) Με τιμά ιδιαίτερα. Να δούμε πότε θα προκάμω να σου το στείλω, άρα… Καλή μετάνοια, λοιπόν, τοις πάσι, και, επί τη ευκαιρία, να εκφράσω θερμά συγχαρητήρια και αίνους για μία σειρά από , κατά την γνώμη μου, εξαιρετικής σημασίας θέματα που ανήρτησες προσφάτως! Τις ευχές μου για ό,τι κάλλιστον(υπερθετικός) στην συνέχεια…

  15. @manitaritoubounou
    Το είδος αυτό δημιουργικού διαλόγου μου θύμισε μερικές από τις καλύτερες και πιο ευχάριστες συζητήσεις που είχα κάποτε… διαφωνώντας (και συμφωνώντας ταυτόχρονα σε ορισμένα) με χριστιανούς εξ Αγγλίας.

    Λοιπόν, to cut a long story short, η βασική μας διαφορά μάλλον είναι ότι
    1) Κατ΄εσέ (και κατά τους χριστιανούς «Ανοιχτού Νου») ισχύει το ότι «ο Θεός είναι Φύση».
    2) Κατ’εμέ (και κατά τους παράξενους πανθεϊστές κ.ά.) ισχύ το ότι «η Φύση είναι Θεός ».

    Η ιδιότητα του «άκτιστου» που συνδέεις με τον (προσωπικό) Θεό, κατά άλλους (π.χ. Βουδιστές αλλά… όχι μόνο) είναι η «ανεκδήλωτη όψη» της Φύσης (Unmanifested Reality), την οποία συνειδητοποιούμε μέσα από διαλογισμό αλλά και μέσα από ορισμένα είδη Μαθηματικών (εκείνα που βασίζονται σε παρακλάδια των θεωριούν του James Peirce και του George Spencer Brown, δηλαδή Διακρίσεις του Νου πάνω στο Κενό).

    Ουσιαστικά, σε πάρα πολλά δεν διαφωνούμε. Μάλιστα, είναι ενδιαφέρουσες και οι παρεξηγήσεις που ξεπερνιώνται. Η βασική παρεξήγηση π.χ. κατά του Βουδισμού είναι ότι είναι δήθεν «μηδενιστικός» επειδή (ΟΠΩΣ κι εσύ) λέει ότι Τα όντα προέκυψαν εκ του μη-όντος, του «Καθαρού Φωτός του Κενού», το οποίο (παρεμπιπτόντως) συνδέεται και με αυτό που εσείς αποκαλείτε «Αγιο Πνεύμα». Είναι η Εσωτερική όψη όλων των όντων, η άκτιστη και η ανεκδήλωτη, που υπάρχει σε κάθετι, αν το δούμε από την Εσωτερική του πλευρά (από τα μέσα προς τα έξω) και όχι αντιστρόφως.

    (κατά αυτή την «αιρετική άποψη» όμως…)
    Το ανεκδήλωτο ή άκτιστο δεν είναι ιδιότητα ενός Θεού, ξεχωριστού από τον (κτιστό) κόσμο, αλλά μια (επιπλέον) διάσταση του ίδιου του Κόσμου, που απλώς… δεν βλέπουμε (αλλά ΕΙΜΑΣΤΕ). Δηλαδή, όλα τα όντα, και το κάθετι,
    όλοι μετέχουμε ΚΑΙ του άκτιστου, ταυτόχρονα με το ότι υπάρχουμε μέσα στον κτιστό (εξωτερικό κόσμο). Ετσι, οποιαδήποτε πράξη παρατήρησης αναγκαστικά συμβαίνει μέσω του κτιστού κόσμου, εκτός αν γίνει «εσωτερικά» οπότε κάθε πληροφορίας μεταδίδεται ακαριαία, αντί με ταχύτητα φωτός. Τα Quantum coupling systems, το Quantum Encryption, όλα αυτά τα θαυμαστά βασίζονται σε αυτό το γεγονός.

    Αυτή η σύγκλιση θεωρήσεων δυστυχώς έχει πολεμηθεί πολύ από την Εκκλησία, διότι χαρακτηρίζεται «Νεο-εποχίτικη» (New Age). Υποθέτω όμως ότι εκεί που διαφέρουμε είναι απλώς θέμα αναπόδεικτων δογμάτων, ενώ εκεί που είμαστε σύμφωνοι, η δυνατότητα της επικοινωνίας σημαίνει πολλά θετικά οφέλη και απαλύνει τη διαμάχη των Ιδεών.

  16. Πρέπει όμως ο δημιουργός να είναι άκτιστος· εάν κι εκείνος δημιουργήθηκε, από κάποιον δημιουργήθηκε, έως ότου φθάσουμε σε κάποιο ον άκτιστο. Όντας λοιπόν άκτιστος ο δημιουργός, οπωσδήποτε είναι και αμετάβλητος. Αυτό το άκτιστο ον τί άλλο θα είναι παρά ο Θεός;

    Αυτή η παράγραφός σου είναι σημαντική για μια πιο σωστή αλληλο-κατανόηση. Η απάντηση είναι ότι το άκτιστο ή το «ανεκδήλωτο» είναι η Εσωτερική Πλευρά του Κτιστού και ότι υπάρχει μέσα σε κάθε τι, σε ένα Σύμπαν που είναι πιθανότητα Συνειδητό και καθόλου «δυαδικό». Τα πάντα είναι αποτέλεσμα Διάκρισης έτσι κι αλλιώς, η οποία ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ τις δύο όψεις (ή και τις πολλαπλές όψεις) της ορατής Πραγματικότητας.

    Το δόγμα ότι ο Θεός είναι άκτιστος και αμετάβλητος δεν είναι παράλογο. Προκύπτει από Λογική συνέπεια. Με τη διαφορά ότι εξ ορισμού, για να υπάρξει μεταβολή, πρέπει να υπάρξει και εκδήλωση, σε κάποιον εξωτερικό παρατηρητή. Αυτό θα σήμαινε είσοδο στον κόσμο του Κτιστού. Αλλά αν το άκτιστο είναι ένα μέρος της ίδιας της πραγματικότητας, τότε το ίδιο ισχύει ΧΩΡΙΣ απαραίτητα έναν (προσωπικό) Θεό.

    Ενα σύμπαν που είναι συνειδητό, έστω «δυνάμει», σε _κάθε_ σωματίδιο, δεν έχει απαραίτητα την ανάγκη για έναν Θεό ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ από αυτό. Εκείνο που μένει να ανακαλύψουμε είναι η παρουσία του άκτιστου ΜΕΣΑ στο κτιστό. Τα κβαντικά σωματίδια και τα κβαντικά φαινόμενα έχουν ήδη δώσει κάποιες ενδείξεις, αλλά περιοριζόμαστε από το γεγονός ότι η παρατήρηση αλλοιώνει το παρατηρούμενο και επίσης από το γεγονός ότι για το βαθύτερο υπόστρωμα της ύλης, κάτω από εκείνο των κβάντων, είναι εξ ορισμού ανέφικτη η παρατήρηση.

  17. @ φιλαλήθης,

    περιμένω, όταν σου βγει, με εσωτερική βία ή χωρίς…

    @ omadeon,

    Κατ’ αρχάς αυτή την ομορφιά την αισθάνομαι και εγώ, οφείλω να ομολογήσω.

    Λοιπόν να ξεκαθαρίσω δυο -τρία σημεία.

    1) Οι άκτιστες ενέργειες είναι ΦΥΣΗ, που όμως δεν ταυτίζεται με τη «φύση» που εννοούμε οι πολλοί. Η Εκκλησία αυτή τη «φύση» την ονομάζει «ΚΤΙΣΗ».

    Οφείλω όμως να επισημάνω με ευθεία υπογράμμιση ότι και τα αγγελικά (και δαιμονικά πνεύματα) είναι και αυτά ΚΤΙΣΗ.

    2) Οι άκτιστες ενέργειες είναι «εκ Θεού» και κατ’ ευθείαν «ενώνουν» τον Άκτιστο με την όλη ΦΥΣΗ τη κτιστή, «γεφυρώνουν» και επιδρούν γονιμοποιώντας ( το δυναμικό μηδέν) ποικιλότροπα αενάως στην πορεία και εξέλιξη της φύσης-κτίσης.

    3) Η διαμάχη με τον πανθεϊσμό βρίσκεται σ αυτό το σημείο, γιατί ο πανθεϊσμός ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΚΟΜΑ κάνει τη διάκριση Υποστάσεων του θεού (Τριάδα) και άκτιστων ενεργειών από τη μια και άκτιστων ενεργειών και κτιστής συνολικής φύσης ΑΚΟΜΑ.

    4) Θεωρώ ότι πολλοί «θεολόγοι και θεολογούντες» (θεσμικοί και μη) έχουμε ευθύνες ΚΑΙ σ αυτό το διάλογο, γιατί θέτουμε ΜΟΝΟ τις διαφορές ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΟΗΘΆΜΕ στην αλληλοκατανόηση.

    Πάντως η αλληλοκατανόηση μπορεί να γίνει με αλληλοσεβασμό. Δυστυχώς κυκλοφορεί πολύς φονταμενταλισμός αδελφέ, λόγω αγκυλώσεων και αδυναμιών προσωπικών. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα ξεκαθαρίζουμε την πίστη μας. Αλοίμονο.

    Βλέπεις ότι το κάνω και εγώ όπως αυτή τη στιγμή.

    Ας χαιρόμαστε με ότι όμορφο μας έχει ήδη αποκαλυφθεί και ας κλάψουμε νοερά τουλάχιστον για ότι (το πιο πολύ) μας λείπει…

    ΥΓ Η όντως νηπτική, ασκητική και διακονική ζωή στο βιωματικό χωροχρόνο της εκκλησίας (παρ’ όλους τους … Ιούδες…) αυξάνει τη σχέση με τις άκτιστες ενέργειες εμπειρικά και οδηγεί σε κατανόηση και τα φιλοσοφικά και επιστημονικά δεδομένα.
    Αυτό οφείλει/οφείλουμε να κάνει/κάνουμε κυρίως η/ως εκκλησία και όχι μπίζνες…

  18. Αγαπητό μανιτάρι,
    Οφείλω να ξεκαθαρίσω ότι υπάρχει ένα σημείο κατανόησης ή διαλογισμού, όπως θες πέσ’το, όπου οι Διακρίσεις που κάνει ο νους μας καταρρέουν,ι διαλύονται στα εξ ων συνετέθησαν, και η ίδια η δυνατότητα κατασκευής δογμάτων ξεπερνιέται από την ίδια την ΕΜΠΕΙΡΙΑ.
    Νομίζω ΑΥΤΟ είναι το πραγματικό σημείο σύγκλισης, στο οποίο μπορεί κανείς να ενώσει τις φαινομενικα αντιμαχόμενες θεωρήσεις και τους φονταμενταλισμούς, εξ αιτίας των οποίων τόσο αίμα έχει χυθεί άδικα.

    Σωστή η επισήμανση για την μέχρι τώρα μη-ύπαρξη κάποιας θεωρητικής προσπάθειας για την εκ βαθέων προσέγγιση του Ακτιστου (και αυτού που εσείς ονομάζετε Θεό) από όσους δεν πιστεύουν -απαραίτητα- στην ύπαρξη ενός Ανώτερου ΟΝΤΟΣ ξεχωριστού από τη συνείδηση του σύμπαντος.

    Η μη-ύπαρξη ενός τέτοιου επιπέδου αντίληψης είναι εύλογη. Αφ’ ενός είναι πολύ δύσκολο θέμα, αφ’ ετέρου προσκρούει όχι μόνο στο δογματισμό των φονταμενταλιστών «Θεϊστών» αλλά και σε εκείνο των φονταμενταλιστών «αθέων», που μάλλον είναι «μηχανιστές», δηλαδή νομίζουν ότι το σύμπαν είναι μηχανικό φαινόμενο, χωρίς τίποτε παραπάνω.

    Σήμερα γίνονται προσπάθειες μέσα στο χώρο της Λογικής και των μαθηματικών, να φτιαχτούν αλγεβρικά συστήματα για τις μορφές και τις διακρίσεις που κάνει ο Νους, όχι μόνο ο δικός μας αλλά και ο «Συμπαντικός Νους».

    Πάντως, δογματικός δεν θέλω να είμαι ΟΥΤΕ στον πανθεϊσμό. Δεν μπορώ να αποκλείσω τίποτε, επομένως δηλώνω επίσης και αγνωστικιστής. Πρακτικά μιλώντας, είναι απαραίτητο να κρατήσει κανείς ανοιχτό το νου του για οποιεσδήποτε άλλες διαστάσεις της πραγματικότητας δεν φανερώνονται άμεσα.
    Η στάση που προτιμώι είναι εκείνη του Πρωταγόρα, που λέγεται ότι δήλωσε «ζω και ενεργώ και υπάρχω ΣΑΝ να ήταν όλοι οι Θεοί υπαρκτοί, δίπλα μου. Τώρα… το αν ή όχι ΕΙΝΑΙ υπαρκτοί, είναι δικό τους πρόβλημα και όχι δικό μου». Οπότε, αν εμφανιστεί στην πορεία κάνας άγγελος ή και Θεός, ΔΕΝ χάνουμε τίποτε ουσιαστικό. «Πού’σαι ρε μεγάλε, γιατί δεν φανερωνόσουν» (είναι η κωμική και αθώα ερώτηση)… 🙂

  19. @ omadeon,

    αυτό το τελευταίο, ως στοιχείο Εμπειρίας κυρίως, με την ανοικτότητα που θέτεις είναι η ΑΡΧΗ.

    Και η ΑΡΧΗ είναι το ΗΜΙΣΥ…

    Τα λέμε…

  20. ε, άμα βρεις το σωματίδιο του Θεού, τι άλλο θέλεις…
    κάτι σαν τις σχολαστικές αποδείξεις για την ύπαρξη του Θεού…

    Κατά τα άλλα, στα Βαλτοπέδια συνεχίζεται η ζωή, όπως συνεχιζόταν όταν εκτίζετο η Καπέλα Σιξτίνα..

  21. @tsouknida
    Υποθέτω ότι αστειεύεστε βέβαια. Κανείς δεν εκλαμβάνει το… παρατσούκλι του σωματιδίου σαν κυριολεκτικά «του Θεού». Θα λύσει ορισμένα προβλήματα, όχι όμως όλα. Στο μεταξύ ο Steven Hawkins (ο μεγάλος φυσικός στο αναπηρικό καροτσάκι) έβαλε στοίχημα… 100 λιρών ότι ΔΕΝ θα βρούνε το σωματίδιο Higgs.

  22. Πωλείται παραθαλάσσια χώρα, άνευ σωματιδίων, 123 ευρώ το στρέμμα. Πληροφορίες κον Κ. Καταλληλότατον, πρωϊνές ώρες.

  23. Αγαπητό μου Μανιτάρι
    θα κάνω και πάλι τον «αιρετικό» και θα πω να έχουμε λίγη υπομονή με την υπόθεση Βα(λ)τοπαιδίου…
    Τα πράγματα δεν είναι όπως θέλουνε να είναι. Είναι πολλά τα θέματα κι απογοητευτικά κι ίσως χρειαστεί ένα post. Μια ερώτηση όμως έχω να κάνω για τους παρεπιδημούντες την πρωτεύουσα:
    Δεν είναι το μεγαλύτερο σκάνδαλο ότι τόσο πολλά ολυμπιακά κτίρια κτίστηκαν με ιδιαίτερα μεγάλο κόστος και χωρίς σχέδιο εφαρμογής μετά το τέλος των ολυμπιακών; Γιατί, μεταξύ μας τώρα, όλοι ξέρουμε ότι ένα κτίριο που δεν χρησιμοποιήθηκε για 4 ολόκληρα χρόνια θέλει γκρέμισμα και χτίσιμο από την αρχή. Όταν μάλιστα η δημόσια υπηρεσία που κλήθηκε να το κατοικήσει αρνήθηκε λόγω κακοτεχνιών;
    Ενδιαφέρουσα υπόθεση πάντως με πολλές πτυχές, όπου ο Καίσαρας φαίνεται να ζητά και τα τω Χριστώ, έχοντας και τους τρομοφύλακες τους ΜΜΕτζήδες.
    Τώρα θα μου πεις κι αυτό σε δυο βδομάδες θα ξεχαστεί, όπως όλα τ’ άλλα. Κι έχω πολλά ερωτήματα ακόμη που δε θα έχουν απαντήσεις…

  24. @manitaritoubounou
    Επειδή είσαι φυσικός και είπες να σε ενημερώνω για link, ΝΑ κάτι (έμμεσα) σχετικό με το ποστ, για ΠΟΛΥ θεμελιώδη ζητήματα (μετα-)φυσικής, επαναστατικό και συναρπαστικό:

    http://www.goertzel.org/papers/eventnet.html

    :«Universe as Network»
    Deriving the Standard Model Plus Gravity from Simple Transformation Rules on Discrete Event Networks»
    -by Ben Goertzel, Tony Smith, Onar Aam, and Kent Palmer
    (Computer Science Dept., College of Staten Island)

    Γενικά αυτοί οι άνθρωποι… ΔΕΝ παίζονται. Ο Tony Smith ειδικά, είναι από τους μεγαλύτερους επιστήμονες στον κόσμο και μονίμως… περιθωριοποιημένος. Σήμερα κατέβασα το… απαγορευμένο του βιβλίο (που του το έκοψε το Cornell
    University – προφανώς επειδή είναι βαθύτατα «αιρετικό» σε σχέση με το Μηχανιστικό Κατεστημένο).

  25. @ omadeon

    ευχαριστώ πολύ εκ μέρους όσων … γνωρίζουν αγγλικά…

    Δυστυχώς εγώ είμαι λειτουργικά αναλφάβητος…

    ΥΓ Πάσα μεταφραστική προσφορά δεκτή.

  26. @Omadeon

    thanks για την ενημέρωση.
    τον Σμιθ δεν τον γνωριζα.
    ηξερα ομως πχ για τον Τέσλα,τον Searl,τον Βίλχελμ Ράιχ….
    oλοι στην απέξω και καταδιωκόμενοι από επιστημονικές,πολιτικές και θρησκευτικές αρχές.
    κάποιοι άλλοι λένε πως έχουν επιβεβαιώσει πειραματικά την ύπαρξη αιθέρα.
    ποιος ξέρει;θα δείξει…αν υπάρχει πάντως θ αλλάξει ριζικά καθε θεώρηση μας για την έμβια και άβια ύλη.

  27. Πήγα στο Universe as Network, θα το μελετήσω προσεκτικά και αν θέλετε σας δίνω περιληπτικά τα νοήματά του. Εμένα είναι η δουλειά μου αυτή, πέρα από την απλή μετάφραση, και η μετάδοση των επιστημονικών πληροφοριών. Πραγματικά όμως, τελευταίες θεωρήσεις του Σύμπαντος δείχνουν ένα είδος κυψελοειδούς «δικτύου» επάνω στο οποίο είναι συνδεδεμένοι η διατεταγμένοι αν θέλετε οι γαλαξίες, τα σμήνη και τα υπερσμήνη τους δηλαδή.
    Το σχήμα αυτό επαναλαμβάνεται και στην μικροκοσμική κλίμακα, στις συνάψεις των νευρώνων και των κυτάρρων, να το πούμε έτσι απλά. Το Σύμπαν, θάλεγα εγώ, αρχίζει να μοιάζει με έναν τεράστιο έμβιο οργανισμό, με την έννοια ότι μάλλον πρόκειται για υλοποίηση της σκέψης του Θεού, πράγμα που σε άλλες κλίμακες συμβαίνει με τα έμβια όντα, που είναι η έκφραση του Νοός στη διαμόρφωση της ύλης.Συνδέστε και τα «μορφογενετικά πεδία» σύμφωνα με τα οποία δομείται ένας οργανισμός, ας πούμε ο προσανατολισμός τρισεκατομμυρίων μορίων που τον απαρτίζουν προς τη σωστή θέση, ώστε να απαρτίσουν το σώμα. Είναι κάτι σαν «χάρτης» νοητός,και που όλες οι πληροφορίες που περιέχει δεν είναι δυνατόν να «χωρέσουν» στο ντι-εν-έι του οργανισμού. Τέτοια λένε οι πιό ειδικοί, εμείς τι να πούμε…Ίδωμεν.

  28. @Hera
    Δεν πέσατε καθόλου έξω, σε ορισμένα συμπεράσματά σας. Ωστόσο, αν και σέβομαι την (θεϊστική) προσέγγισή σας δεν είναι καθόλου ίδια με την προσέγγιση που επιχειρούν οι ίδιοι οι συγγραφείς. Π.χ. ο Ben Goertzel, αν και στενός συνεργάτης του Tony Smith και σε τέτοια θέματα ομοϊδεάτης του, είναι -μάλλον απόλυτα- «μηχανιστικός» υλιστής. Τώρα, το ΠΩΣ τα καταφέρνει να μη βλέπει αντίφαση, είναι ένα ερώτημα που με απασχόλησε συχνά, γιατί ασχολούμαι πολύ με όσα γράφει. Το κλειδί βρίσκεται στο ότι ΝΟΜΙΖΕΙ ότι ακόμη και «οι αριθμοί έχουν συνείδηση». Αυτό το θεωρώ… φετιχισμό. Οι αριθμοί γεννιώνται από το Νου και από τις διακρίσεις του Νου, αλλά σίγουρα δεν νομίζω ότι είναι «μονάδες συνείδησης».

    Εν πάσει περιπτώσει, για να μη μακρηγορώ (και ξεφεύγουμε και από το ποστ) το βασικό που αξίζει την προσοχή σας είναι η _βάση_ όλων αυτών των προσεγγίσεων. Η βάση αυτή είναι η διαπίστωση ότι οι Μορφές γεννιώνται από τη Διάκριση πάνω στο Κενό, και επίσης τη διαπίστωση ότι δεν υπάρχει μόνο ένα είδος διάκρισης. Η δική μου συνεισφορά σε αυτό το «ρεύμα σκέψης» (που απασχολεί εκατοντάδες ανθρώπους) είναι η «Λογική Πολλαπλών Μορφών», την οποία περιγράφω απλά (και Ελληνικά) εδώ:
    http://omadeon.com/logic/H_logiki_twn_pollaplwn_morfwn1.htm

    Δεν ήθελα να… ευλογήσω τα (ξυρισμένα) γένια μου, ούτε να θεωρηθεί πως λέω μούσια, αλλά αφού σας ενδιαφέρει το θέμα κλπ. ίσως θα έπρεπε να δείτε και το προηγούμενο link.

  29. Φίλε μου θα μελετήσω επισταμένως και το δικό σου κείμενο. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να κάνει τίποτα περισσότερο από το να παρατηρεί και να προσπαθεί να κατανοήσει. Όμως τα ερωτήματα που θέτει υπερβαίνουν την ίδια του την αντίληψη, νόηση, κατανόηση. Ο άνθρωπος περιέχεται μέσα στο Σύμπαν, είτε αυτό είναι Θεός είτε δημιούργημα του Θεού είτε οτιδήποτε.
    Το ότι οι σκέψεις μου οδηγούν στον θεισμό δεν το θεωρώ απαραίτητο. Δεν μπορώ να αποκλέισω τίποτα, διότι αυτά τα πράγματα μας υπερβαίνουν, και ο Θεός η «Θεός», όπως θέλεις, είναι απρόβλεπτος. Μπορεί να γίνει και άνθρωπος επι της Γής και ότι θέλει. Το αν θα πιστέψουμε στον Χριστό η όχι είναι θέμα δικής μας προαίρεσης. Αν έχουμε τηλεσκόπιο καθαρό, χωρίς σκόνες (καθαρή καρδιά) βλέπουμε τον Θεό παντού, αν όχι δεν τον βλέπουμε πουθενά.Όχι βέβαια με τα μάτια μας, αλλά νοερά και με την εσωτερική μας αίσθηση.

  30. Εκείνο που μ’ αρέσει εδωπέρα είναι η ελευθερία να εξετάζει κανείς όλες τις απόψεις και εκδοχές και να εκφράζεται ελέυθερα χωρίς να κινδυνεύει να χαρακτηρισθεί αιρετικός, ασεβής, μισαλόδοξος ή απόβλητος κλπ.
    Είμαι σίγουρη ότι όλοι, μα όλοι τις ίδιες φιλοσοφικές και οντολογικές σκέψεις κάνουμε μέσα μας,τα ίδια ερωτήματα μας βασανίζουν, αλλά λίγοι τα εκφράζουν, ίσως γιατί φοβούνται μήπως αρχίσει και «ξηλώνεται το πλεκτό», και αισθάνονται ανασφάλεια. Επομένως η απολυτότητα και ο φανατισμός (άσε που δεν είναι ορθόδοξα πράγματα αυτά) δείχνουν και μιά ανησυχία, μιά ανασφάλεια. Σαν αυτόν που φοβάται να μπεί σε πλοίο επειδή κουνιέται, και χάσει τον ορίζοντα…
    Βαπτίσθηκα ορθόδοξη από βρέφος, κατηχήθηκα ορθόδοξα, μ’ αρέσει η Πίστη μας, από την άλλη προβληματίζομαι και αγωνιώ όπως κάθε σκεπτόμενος άνθρωπος και είμαι έτοιμη να συζητήσω και να εξετάσω τα πάντα με τους πάντες.Όχι τυχαία και χωρίς προσανατολισμό, αλλά ούτε και με παρωπίδες και φανατισμό.
    Σε όλους βρίσκω κάποιο δίκιο, γιατί το κάθε πράγμα δεν έχει μία μόνο όψη. Ο Κόσμος είναι πολυσύνθετος, το Σύμπαν το ίδιο, ο Άνθρωπος το ίδιο. Ο κάθε άνθρωπος, ακόμα και ο πιό μηδενιστής, αντικοινωνικός, (ακρο)αριστερός, (ακρο)δεξιός, αναρχικός, απολυταρχικός, ταραχοποιός,πουριτανός,θεϊστής,παγανιστής, άθεος κλπ. έχει κάποιους λόγους που υποστηρίζει αυτά που υποστηρίζει. Λένε ότι έγκειται στο DNA του ανθρώπου η ιδεολογική του κλίση και η ιδιοσυγκρασία του είναι αυτή που συμβάλλει στον ιδεολογικό και πνευματικό του προσανατολισμό. Από την άλλη είναι και το τι έχει «εισπράξει» αυτός ο άνθρωπος στη ζωή του: βιώματα, εμπειρίες, διδασκαλίες και διαπαιδαγώγηση, , πολιτικές και κοινωνικές καταστάσεις που έζησε, κοινωνική τάξη στην οπόια ανήκει, αδικίες και τραυματικές καταστάσεις, υπερευαισθησία σε συγκεκριμένα θέματα,και πάλι παραδείγματα από το περιβάλλον, το ίδιο το περιβάλλον, γεγονότα, ανθρώπους που τον επηρέασαν κλπ. Για αυτό δεν κατηγορώ κανέναν για ότι και να πιστεύει, ούτε και μου γεννιέται ποτέ όρεξη για αντιπαραθέσεις και φιλονεικίες.Τους καταλαβαίνω όλους, άσχετα αν διατηρώ σοβαρότατες επιφυλάξεις για τις διάφορες ιδέες του καθενός.Συχνά δίνω την εντύπωση του απαθούς, αφασικού ατόμου, του «όσα έρθουν κι όσα πάνε», του «χύμα», η ακόμη κι εκείνου που τα περιφρονεί όλα αυτά και τα βλέπει αφ’ υψηλού. Δεν είναι έτσι όμως. Γνωρίζοντας την αδυναμία του ανθρώπου και τις αυταπάτες που έχουν ακόμα και οι εξυπνότεροι άνθρωποι, τι να πούμε; Εγώ λέω «πιστεύω, εμπιστεύομαι δηλαδή σε όσα λέει η ορθόδοξη πίστη μου, προσέχω τη ζωή μου, εξομολογούμαι, κοινωνώ, αποφεύγω οτιδήποτε έρχεται σε αντίθεση με το θέλημα του Θεού, αποφεύγω αιρετικούς κλπ. Απο κει και πέρα, είμαι ανοιχτή σε όλους τους ανθρώπους και στις πεποιθήσεις τους και όλους εν μέρει τους δικαιολογώ.Διότι εκείνο που καταστρέφει τα πάντα στο πέρασμά του είναι ο φανατισμός και η μισαλλοδοξία. Καίει τις γέφυρες και όλες τις ασφάλειες…

  31. Πιό συγκεκριμένα αποφεύγω αιρέσεις, όχι τους ανθρώπους αιρετικούς. Και αυτοί για κάποιο λόγο βρίσκονται εκεί που βρίσκονται, από μιά ανάγκη ν’ ακουμπήσουν κάπου, να ανήκουν κάπου, να έχουν τη δική τους κλειστή κοινωνία-ομάδα, κάπου να έχουν να καταφύγουν, να εμπιστευτούν τα προβλήματά τους, τέλος πάντων επειδή κάτι βρήκαν εκεί: αποδοχή, κατανόηση κλπ. Το κακό είναι ότι αν κάτι πάει στραβά τότε βλέπουν το αληθινό πρόσωπο των ανθρώπων εκειμέσα, οπότε μπορούν να χαθούν διαπαντός οι ψυχές αυτές, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Γι αυτό καθήκον όχι μόνο του ορθόδοξου αλλά του κάθε υγιώς και φιλανθρώπως σκεπτόμενου είναι να βοηθήσει αυτά τα άτομα να «απογαλακτισθούν» από τέτοιες ιδιόμορφες κάστες και ομάδες, όπως και κάθε γονεϊκου τύπου εξαρτήσεις.

  32. Ξέρετε, ΔΕΝ αποτελεί κανενός δικαιολογία αυτό που λέτε όμως.

    1) Πρώτον, ακούγεται ιδιαιτέρως «πατερναλιστικό» (patronizing). ΔΕΝ χρειάζονται «βοήθεια» οι «αιρετικοί». ΚΑΘΕ άλλο. Οι πιστοί χρειάζονται (κατ’ εμάς) βοήθεια για να αντιληφθούν ΠΟΣΗ ζημιά προκαλούν, ακόμη και σήμερα (που το να είσαι αιρετικός δεν είναι καν παράνομο, τιμωρητέο με θάνατο).

    2) Δεύτερον, ποιός σας είπε (π.χ.) ότι οι «αιρετικοί» ανήκουν σε «αιρέσεις» ή «οργανώσεις». Εγώ, για παράδειγμα, ΠΟΥΘΕΝΑ δεν ανήκω και οι πιο σοβαροί ΔΙΑΦΩΝΟΥΝΤΕΣ εξίσου. Κι ας μην ξεχνάμε ότι αιρετικός=μη-αποδεχόμενος-το-δόγμα. Δεν έχει καμμία άλλη έννοια. Επί βυζαντίου, ο ΚΑΘΕΝΑΣ μπορούσε να κατηγορηθεί, να βασανιστεί με ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ αγριότητα, και να θανατωθεί ως αιρετικός, ΧΩΡΙΣ να είναι. Ιστορικά (ρωτήστε και τον Μανιτάριο) η Τρομοκρατία κατά των Αιρετικών στο Βυζάντιο ήταν κάτι αντίστοιχο με εκείνη κατά των «Μάγων» στη Δύση.

    3) Τρίτον, ειλικρινά έχω καταλήξει σε κάτι (που έλεγα και σε μια φίλη χθες) περίεργο. Οι περισσότεροι ΚΑΛΟΙ χριστιανοί ΕΙΝΑΙ απαραίτητα «αιρετικοί» (δηλαδή διαφωνούν με κάποια δόγματα) αλλά… είτε δεν το ξέρουν, είτε δεν το εκδηλώνουν. Και το δόγμα φυσικά δεν είναι κάτι σταθερό, φυσικά. Σε άλλες εποχές περιλάμβανε και δοξασίες για τη Φύση που τώρα πια εγκαταλείφθηκαν. Σήμερα αναγκάστηκε η Εκκλησία να δεχτεί επιστημονικές αλήθειες που πριν θεωρούσε αιρετικές.

    4) Τέταρτον, ο βασικός ΜΟΧΘΗΡΟΣ μηχανισμός, που πάντα ντύνεται τη φιλανθρωπία ή το «ενδιαφέρον για τους άλλους» είναι ακριβώς η ΙΔΙΑ η κατασκευή της έννοιας «αιρετικός», που ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕ ποτέ (απαραίτητα) «ανήκων σε αίρεση» αλλά αυτός που ΑΙΡΕΙ το δόγμα, αυτός που διαφωνεί δηλαδή.

    5) Τα ιστορικά εγκλήματα κατά αιρετικών είναι ΤΕΡΑΣΤΙΑ και ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ. Κάποτε η «περήφανη Ορθοδοξία» ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΖΗΤΗΣΕΙ ΣΥΓΝΩΜΗ για τους δεκάδες χιλιάδες που έκαψε ζωντανούς στον Ιππόδρομο, ως αιρετικούς, την ίδια εκείνη μέρα που… γιορτάζει έκτοτε σαν «ΗΜΕΡΑ της Ορθοδοξίας». Διότι (αν μη τι άλλο) ο Πάπας ΗΔΗ ζήτησε συγνώμη για τα εγκλήματα της δικής του Ιεράς Εξέτασης.

  33. Υ.Γ. Δεν ξέρω,. αγαπητή Hera, αν ξέρετε ότι (στην Ευρώπη) έχει εμφανιστεί ένα περίεργο ρεύμα «ριζοσπαστών θεολόγων» που ασχολούνται με Τη θεολογία και το Χριστιανισμό «μετά το Θάνατο του Θεού». Είναι ταυτόχρονα ΚΑΙ άθεοι ΚΑΙ «χριστιανοί». Δεν αποτελούν «οργάνωση» ή «αίρεση» αλλά ρεύμα διανόησης.

    Ο λόγος που το λέω είναι διότι η ΣΗΜΕΡΙΝΗ Ορθοδοξία, δείχνει ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ φανατισμό στην «καταπολέμηση των αιρέσεων» έχει μάλιστα και… Ειδικό «Γραφείο Αιρέσεων», στο οποίο αν δεν απατώμαι προϊστάμενος ήταν (ή και είναι ακόμη) ΧΟΥΝΤΙΚΟΣ.

    Το να χαρακτηρίζονται ΟΛΟΚΛΗΡΑ ρεύματα σκέψης )ακόμη και μεταξύ θεολόγων ερευνητών) σαν «αιρέσεις» δείχνει κάτι πολύ επικίνδυνο. Οτι -λογικά και αναπόφευκτα- η Ορθοδοξία ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΙ «αιρέσεις» εκεί που υπάρχουν απλώς _άλλες απόψεις_. Δεν σταμάτησε ποτέ να «καίει αιρετικούς». Σήμερα βέβαια, αντί να τους καίει πανηγυρικά και εορταστικά στον… Ιππόδρομο, τους «καίει» μεταφορικά μέσα από ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ λίστες όπου αναφέρονται ΟΛΕΣ ανεξαιρέτως οι «αιρέσεις» (κατά την ίδια). Ο πιστός Ορθόδοξος χειραγωγείτα έτσι να αντιμετωπίζει την παραμικρή παρέκκλιση από τα δόγματα της Εκκλησίας σαν «αίρεση». ΤΙΠΟΤΕ δεν άλλαξε, τόσους αιώνες. Απλώς άλλαξε η «ποινή» στους «αιρετικούς».

    Τώρα βέβαια…
    Γύρω στο ένα άτομο στα χίλια, μέσα στους κόλπους της Ορθοδοξίας (ο Μανιτάριος – για παράδειγμα) αντί να κάνει «δαιμονοποιήσεις αιρετικών» κάθεται και συζητάει μαζί μας. Αν το παρακάνουμε όμως, να ΕΙΣΤΕ σίγουρη ότι ΚΑΙ αυτός θα συκοφαντηθεί και θα κατηγορηθεί. Είναι γνωστό ότι πάρα πολλοί ΣΩΣΤΟΙ ιερείς (με γνήσιο ανθρωπισμό στη ζωή τους) συκοφαντήθηκαν και συκοφαντούνται σαν «αιρετικοί» (και σαν άλλου είδους μιάσματα). Αλλά… αν ο Χριστιανός δεν είναι σε θέση να επικοινωνήσει με άλλες ιδέες, διαφορετικές από τις δικές του, και μάλιστα να δεί ΚΑΙ τις ομοιότητες (αντί να βλέπει μόνο τις «αιρέσεις» και τις διαφορές) όχι μόνο δεν θα κερδίσει στο τέλος τη «μάχη των ιδεών» αλλά και θα χάσει τις ίδιες τις Χριστιανικές του αξίες, της πραότητας και ανεκτικότητας και της ικανότητας να «βλέπει το Θεό μέσα στον καθένα», κ.ο.κ.

    Οι «οργανώσεις» των διαφόρων παραθρησκειών είναι βέβαια άλλο θέμα, αλλά δεν αφορούν καν τη συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων, εντός και εκτός Εκκλησίας που με το ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ τρόπο ο καθένας, ΕΙΝΑΙ αιρετικοί. Π.χ. άλλος τείνει να μην πιστεύει στην Παρθενία της Μαρίας, άλλος τείνει να μην καταλαβαίνει (και να μη δίνει σημασία) στην Αγία Τριάδα.
    Αλλος τείνει να πιστεύει ότι ο έρωτας (εκτός γάμου) ΔΕΝ αποτελεί αμάρτημα (ΑΥΤΟΙ κι αν δεν είναι ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ!…)

    Είναι δυσκολώτερο να βρεις σήμερα Χριστιανό που να μην είναι ΚΑΠΟΥ, ΚΑΠΩΣ αιρετικός (ως προς το κατεστημένο) από το να βρείς… βελόνα στα άχυρα…

  34. Υ.Γ.3 Ζητώ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ συγνώμη που το… παράκανα, αλλά ας μου επιτραπεί να ΚΛΕΙΣΩ σήμερα με μία θετική σκέψη, ειδικά ΠΡΟΣ εσάς, Hera. Είπατε κάτι… που με χαροποιεί (χεχε)

    Σε όλους βρίσκω κάποιο δίκιο, γιατί το κάθε πράγμα δεν έχει μία μόνο όψη. Ο Κόσμος είναι πολυσύνθετος, το Σύμπαν το ίδιο, ο Άνθρωπος το ίδιο. Ο κάθε άνθρωπος, ακόμα και ο πιό μηδενιστής, αντικοινωνικός, (ακρο)αριστερός, (ακρο)δεξιός, αναρχικός, απολυταρχικός, ταραχοποιός,πουριτανός,θεϊστής,παγανιστής, άθεος κλπ. έχει κάποιους λόγους που υποστηρίζει αυτά που υποστηρίζει.

    Το να βλέπεις την Αλήθεια (ή το «Θεό») μέσα στο ΚΑΘΕΤΙ, ή (κατά τον Blake) «a universe in a grain of sand…»
    «είναι πολλαί αι διαμοναί στον Οίκο του Κυρίου» (δεν είπε;)

  35. Ο όρος αίρεση σημαίνει επιλογή, μερική θεώρηση του θέματος επιλεκτικά. Αυτό εννοώ κι εγώ. Βοήθεια χρειάζονται όχι όσοι συλλογούνται ελέυθερα, έστω και «αιρετικοί», αλλά αυτοί που έχουν εγκλωβιστεί σε σέκτες όπου τους γίνεται έλεγχος του νού, της προσωπικής τους ζωής, οφείλουν τυφλή υπακοή σε αρχηγό (γκουρού κλπ) έχουν συνωμοτικό χαρακτήρα κλπ. Θυμηθείτε και κάτι «ομαδικές αυτοκτονίες»…

  36. Πολύ ωραίο άρθρο! ειδικά οι αναφορές σου στις έρευνες για την ασφάλεια που ανέφερες, δείχνουν ότι το έχεις ψάξει.
    (παλιό, ξέρω, αλλά τώρα το βρήκα στη στήλη αριστερά)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: