• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 605,639 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Ιωάννης της Κροστάνδ… στο Ιωάννης της Κροστάνδης ο άγιος…
    Ιβάν ο οχληρός στο Ιωάννης της Κροστάνδης ο άγιος…
    Chaturbate στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Βασιλικη στο Οι τελευταίες θετικές εξελίξει…
    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Φεβρουαρίου 2008
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Ιαν.   Μαρ. »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    242526272829  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Στη συνοδικότητα γρήγορα από τη κορυφή μέχρι τα νύχια τώρα…

Νέα δεδομένα σήμερα στην ελλαδική ορθόδοξη Εκκλησία. Έγραφε ο γνωστός μας Θανάσης Παπαθανασίου, διευθυντής του περιοδικού «Σύναξη» στην Ελευθεροτυπία χθες: Ποιός δεν έρχεται στο φως; Και υπονοούσε τις κλειστού τύπου συζητήσεις για τη νέα εκλογή Μητροπολίτη Αθηνών και Προέδρου της Ιεράς Συνόδου της ελλαδικής Εκκλησίας. Πράγματι ο δρόμος αυτός φαίνεται να άνοιξε με τη σημερινή εκλογή.

athinwnierwnymos_2.jpg

Όμως είναι πολύ μακρύς και επίπονος.

Είναι μακρύς, γιατί η πρακτική εφαρμογή δεν μπορεί να γίνει χωρίς κόπο, συμμετοχή πολλών και υπερνίκηση εμποδίων, εντός και εκτός της Ιεραρχίας. Έχει κατατεθεί εδώ και τέσσερα χρόνια τόσο μια προσπάθεια ερμηνείας της πολύχρονης σύγκρουσης του Οικουμενικού Πατριαρχείου με την ελλαδική Εκκλησία, όσο και μια πρόταση για μια πιο μόνιμη σχέση που θα λαμβάνει υπόψη την ορθόδοξη εκκλησιολογία, τη σημερινή γεωπολιτική συγκυρία, και τον ενεργό ρόλο του Λαού του Θεού στη Χώρα μας.

Έχουν κατατεθεί δημόσια από το 2005 προτάσεις για παραδοσιακό εκδημοκρατισμό από τη πιο απλή ενορία έως την Ιεραρχία. Οι προτάσεις αυτές με μικρές παραλλαγές αναπαράγονται από το ενδιαφέρον ιστολόγιο της Τσουκνίδας, ως «Εκκλησιαστικά Σχέδια επί χάρτου» εδώ και λίγες μέρες.

Ο γνωστός πολιτικός επικοινωνιολόγος Λευτέρης Κουσούλης με άρθρο στη Καθημερινή στις 03-02-2008 εκθέτει μια ενδιαφέρουσα όψη της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης με τίτλο: Η υπεράσπιση των ανθρώπων!

Και σήμερα, ημέρα της κρίσιμης εκλογής, 26 επιστήμονες θεολογίας και θεολογούντες με επιστολή τους στην εφημερίδα Χριστιανική φ. 767 (1080), 7-02-2008, σελ. 8, όπως και στη Καθημερινή με τίτλο Ποιόν αρχιεπίσκοπο θέλουμε; Εκφράζουν μια αγωνία εκκλησιαστική, πέρα από τους ζηλωτές που θέλουν τον αρχιεπίσκοπο κάτι σαν υπουργό άνευ χαρτοφυλακίου, η οποία δυστυχώς για να εκφραστεί και θεσμικά, θέλει ακόμα δρόμο…

Ήλθαν όμως τα σημερινά αποτελέσματα μαζί με μια σημειολογία ιδιαιτέρως συμβολική: σήμερα, εορτή του Οσίου Λουκά του εν τω Στειρίω (της Βοιωτίας), ο νέος μας Αρχιεπίσκοπος έχει διατελέσει μοναχός και ηγούμενος… του εν λόγω μοναστηριού!

thivonierwnymos_1.jpg

 

Μερικές πρώτες παρατηρήσεις στη σημερινή εκλογή, στη συνέχεια του σχολίου μου με τίτλο, «Η σκύλα και η χάρυβδη στη (νέα) ελλαδική Ιεραρχία»:

 

1) Στην ελλαδική εκκλησία Ο ΠΡΩΤΟΣ είναι συλλογικό ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ με βάση τον συνοδικό τόμο του 1850. Η επιλογή του από Θηβών Ιερωνύμου, φαίνεται με τα πιο πάνω κριτήρια που έθεσα στο άρθρο, να ήταν η καλύτερη.

2) Συγκέντρωσε από την 1η ψηφοφορία 33 ψήφους που εξέφραζαν κυρίως αποδοχή της συνοδικότητας, της στήριξη της Μητέρας Εκκλησίας, την μη παρα-εκκλησιαστική υποταγή, την με διακριτά χαρακτηριστικά θέση της Ιεραρχίας στα κοινά, στο άνοιγμα νέων δρόμων με προσοχή στη Χάρυβδη του Οικουμενισμού.

3) Οι 26+1 ψήφοι του Σπάρτης Ευστάθιου φανερώνουν τα περιθώρια συσπείρωσης των νεο-συντηρητικών και φιλο-οργανωσιακών επισκόπων.

4) Οι 7+7 ψήφοι των Ανθίμου και Δημητριάδος απλά επισημαίνουν ότι ο κίνδυνος του εθνοφυλετισμού είναι μεν υπαρκτός, αλλά μικρός, όπως και αυτός του οικουμενισμού στο χώρο της ελλαδικής ορθόδοξης Εκκλησίας, αντίστοιχα.

5) Θεωρώ πως οι 12 ψήφοι που προστέθηκαν από τους 7+7=14 στην επιλογή του Αθηνών πλέον Ιερωνύμου, εκφράζουν την αποδοκιμασία των οργανώσεων από τη μία και μια τάση αναζήτησης από την άλλη, όπως και της χαλαρής αναμονής.

6) Δεν γνωρίζω το ρόλο των πολιτικών προσώπων, γι’ αυτό αποφεύγω να κριτικάρω.

7) Το μεγάλο στοίχημα για το νέο Αρχιεπίσκοπο, ως Προέδρου της Ιεράς συνόδου, είναι να ενδυναμώσει τα στοιχεία εκείνα που θα ανοίξουν νέες δυνατότητες, τόσο εμβάθυνσης και ζωής της ορθόδοξης πίστης σε μας τους πιστούς, όσο και το άπλωμά τους στη κοινωνία, ως “αύρας λεπτής”…

08) Φαίνεται ότι τελικά ΚΑΙ μέσα στην Ιεραρχία υφίστανται πολλοί με Θείο Φωτισμό και τελικά ως συλλογικό υποκείμενο μπαίνουμε σε μια νέα ιστορική φάση. Στο χέρι, στα γόνατα, στο νου και στη καρδιά όλων μας είναι να αφήσουμε το Σπόρο να πολλαπλασιαστεί. Να αφήσουμε στην άκρη πολλές λανθασμένες επιλογές πρακτικής, να μην επιτρέψουμε στα ακραία φαινόμενα εθνοφυλετισμού και οικουμενισμού ή κομματισμού και οργανωτισμού να ανθίσουν επικίνδυνα.

Advertisements

19 Σχόλια

  1. αν είναι έτσι όπως τα λες οφείλουμε να στηρίξουμε κριτικά το νέο αρχιεπίσκοπο.

  2. @ καπιταλιστικό κουμούνι

    Περίπου αυτό λέω. Όμως επειδή οι κίνδυνοι δεν φεύγουν με τιες εκλογές, αλλά οι εστίες τους μάλλον θα ανασυνταχτούν… ας αναμένουμε ελπίζοντας στη «λεπτή αύρα….»

  3. να σημειώσω πως όντως οι προτάσεις μου βασίζονται σε κοινές προτάσεις που είχαν κατατεθεί το 2005 με την ευκαιρία της Βαβυλιάδας

  4. Εύχομαι ο από Θηβών και Λεβαδείας Ιερώνυμος να αποκαταστήσει την εκκλησιαστική τάξη την οποία η πληθωρικότητα του προκατόχου του είχε διασαλεύσει σοβαρά, ιδιαίτερα όσο αφορά την σχέση της με το οικουμενικό Πατριαρχείο. Του εύχομαι ακόμη να μην διαψεύσει τις ελπίδες του πιστού λαού της ως σήμερα επαρχίας του, όπως τουλάχιστον εγώ τις βίωσα στην σημερινή λειτουργία στο μοναστήρι του Οσίου Λουκά του εν Στερίω. Δυνατός ,υγιής και να φέρει ησυχία,ειρήνη και πνευματικότητα στο λαό του Θεού

  5. Ο Θεός να τον φωτίζει και να τον ενισχύει! Ας ελπίσουμε και ας προσευχηθούμε να αξιοποιήσει όλα τα καλά στοιχεία του Μακαριστού και να βελτιώσει όλα τα αρνητικά!

  6. Όταν κάνουμε λόγο για συνοδικό σύστημα, εννοούμε το ιεραρχικό πολίτευμα της Εκκλησίας, που σημαίνει τον συντονισμό και την συνεργασία όλων των χαρισμάτων σε επίπεδο Ιεραρχίας, Μητροπόλεων και Ιερών Ναών, έξω από κληρικαλισμούς, λαϊκοκρατίες και λαϊκισμούς. Αυτό σημαίνει ότι το συνοδικό σύστημα δεν είναι ένας κατεστημένος θεσμός, κατά μίμηση άλλων ανθρωποκεντρικών οργανώσεων, αλλά ένας χαρισματικός «θεσμός». Αυτή δε η ενεργοποίηση των χαρισμάτων δεν είναι θέμα απλών συνελεύσεων αλλά πρωτίστως σεβασμού στην εσωτερική δομή και στην εσχατολογική διάστασή της

  7. για την εκ του πονηρού αξιοποίηση της «χαρισματικότητας» και της «πνευματικότητας» π. Αντ’ώνιε σας παραπέμπω στο έξοχα άρθρα του Μάριου Μπέγζου. Συνοδικότητα σημαίνει αυτό που λέει η λέξη. Σύνοδος, συνοδεύω..
    Αν πιστέψω ότι στην εσχατολογική διάσταση θα καταργηθεί η γνώμη μου και δεν θα εμπεριέχεται κάπου, τότε πραγματικά υπάρχει πρόβλημα στην θεολογία μας

  8. συγνώμη πάτερ, στον Νίκο αναφερόμουν
    Λάθος συνειρμός είδατε τι μου κάνει ο αρχιμανδριτισμός…

  9. @καπιταλιστικό κουμούνι
    σε ευχαριστώ για το σχόλειό σου
    θα ήθελα να διαβάσεις όλο το κείμενο στο http://www.avato.blogspot.com

  10. @ Νέαρχος Γαλανάκης
    Να γνωρίζεις και να μη ξεχνάς, ότι έχουμε οικογενειακά ιδιαίτερη «αδυναμία» στον Όσιο Λουκά…

    @ π. Αντώνιος

    Ακριβώς. Αρκεί δια της συνοδικότητας να υπάρξει πορεία αποτίμησης και να γίνει η ευχή σου πραγματικότητα.

    @ ΝΙΚΟΣ
    Ναι αυτό είναι περίπου η ΣΥΝΟΔΙΚΟΤΗΤΑ στην » ακαδημαϊκή θεολογική γλώσσα». Αυτό που είναι ζητούμενο, είναι το πως θα εκφραστεί στη «γλώσσα» του εκκλησιαστικού βιώματος και πολιτεύματος, με την υποσημείωση ότι έχει πολύ βιαστεί ιστορικά και πρακτικά και «θεολογικά»…

    @ καπιταλιστικό κουμμούνι

    Η εκκλησία είναι ταυτόχρονα και ιστορικά παρούσα και εσχατολογικά. Ένα από τα δύο να απουσιάζει, τότε παύει να είναι «Χαλκηδόνια». Απ’ αυτή την έποψη συμφωνώ με το σχόλιό σου. Αρκεί δηλ. να μη γέρνει η άποψή σου στην ιστορική διάσταση μόνο.

  11. η ανάσταση του χριστού την άλλο φανερώνει, αν θέλετε να μιήσουμε θεολογικά παρά το ότι η εσχατολογία μπήκε μέσα στην ιστορία;
    Μα το λέει και ο Παύλος: «εν εσόπτρω και εν αινίγματι», αλλά αποτελεί το κριτήριο μας.
    Όμως ταυτόχρονα το «εν εσόπτρω και εν αινίγματι», μας προστατεύει από αντικειμενοποιήσεις, στατικότητα και δογματισμούς!

  12. @ καπιταλιστικό κουμμούνι

    Ακριβώς. Αυτή είναι Χαλκηδόνια έποψη.

  13. Η ¨Συνοδικότητα» δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να είναι άλλοθι για την έλλειψη άποψης, την έλλειψη μπούσουλα και σχεδίου πλεύσης, την απουσία στόχων.

    Στο δελτίο του Mega είδα ότι ρωτήθηκε σήμερα ο νέος αρχιεπίσκοπος ποια είναι η άποψή του για το όριο ηλικίας των μητροπολιτών και παρέπεμψε στη Σύνοδο. Αμέσως μετά μας έδειξαν τον γνωστό της Ζακύνθου να μας λέει την γνώμη του.
    Πολύ φοβάμαι ότι αυτό είναι ένα πρώτο δείγμα για το τι εννοείται από μερικούς ως «Συνοδικότητα» -και δεν αναφέρομαι φυσικά στο μπλογκ σας.

  14. @ fvasileiou

    Όπως έγραψε και ο φίλος Θανάσης Παπαθανασίου στο άρθρο του στην Ελευθεροτυπία «Ποιός δεν έρχεται στο φως;», που αναφέρω σ΄αυτό το αρθρίδιο, συμφωνώ ότι:

    «… Τις συντεταγμένες μιας ζωντανής εκκλησιαστικής οντότητας τις αποτελούν η συνοδικότητα και η αναμέτρηση.

    Δηλαδή όχι απλώς η συνάθροιση (συνάθροιση αποτελεί και μια ποδοσφαιρική κερκίδα), ούτε καν από μόνο του το λαϊκό έρεισμα (δεν υπάρχει είδωλο χωρίς φαν κλαμπ).

    Συνοδικότητα και αναμέτρηση σημαίνει, κάθε μέλος της Εκκλησίας να έχει τον τόπο του και τη φωνή του στο Σώμα, οι δε θεολογικές οπτικές να εκτίθενται στο φως και να κονταροχτυπιούνται.

    Αυτό είναι κάτι ολότελα διαφορετικό τόσο από τα τηλεοπτικά παράθυρα (που κατασυκοφαντούν κάθε έννοια πάλης με τα προβλήματα), όσο και από τα μυστικοσυμβούλια (που διαστρέφουν κάθε έννοια συμμετοχής)….»

    http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,id=27067336

  15. Η συνοδικότητα είναι έννοια σχετική. Αν η συνοδικότητα συνοδεύεται από απουσία γενναίων αποφάσεων, αποχή από το κοινωνικό γίγνεσθαι και επιστροφή της εκκλησιαστικής ιεραρχίας στην αφάνεια της κοινωνικο-πολιτικής ζωής, τότε έχει αρνητικό πρόσημο. Με λίγα λόγια διαφωνώ ότι θα πρέπει να απομακρυνθεί από το ηγετικό μοντέλο Χριστόδουλου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να διορθωθούν τα κακώς κείμενα.

    Όταν όμως βλέπω ο σεβαστός νέος προκαθήμενος να ακολουθείται από «τύπους» όπως ο Άγιος Ζακύνθου, κάτι δε μου πάει καλά.

  16. @ Zorba The Greek

    Γενναίες αποφάσεις; Ε, ναί, αρκεί να μην παίρνονται απλά ως γενναίες ή επικοινωνιακές. Η εκκλησία έχει παράδοση τέτοιων αποφάσεων, αρκεί να είναι συμβατές με τη Κεφαλή της και τη μαρτυρία των αγίων της.

    Ζακύνθου; Ε, ναί, αφού απλά φωνάζει. Δεν μπορεί, ούτε τον «παίρνει» όμως να καθορίζει αποφάσεις. Θυμίζω: Και ο Χριστός ακολουθείτο από 12 αποστόλους, αλλά το τέλος έκρινε το ρόλο όλων….

    Είδομεν…

  17. Ο Σεβασμιότατος π.Θηβών είναι ό,τι καλύτερο θα μπορούσε να μας συμβεί τούτη την ώρα. Άνθρωπος προσευχής και αφανούς προσφοράς. Ο Κύριος να τον ενισχύει και να τον προστατεύει από τις παγίδες για να ποιμάνει τα λογικά Του πρόβατα!

  18. ο Ζακύνθου παντως έχει γίνει στόχος.
    Το μοναδικό του κακό είναι ότι έχει ταπεραμέντο Χριστόδουλου..

  19. το «κακο» σε εισαγωγικά, καθώς όπως είπα παραπάνω όλα καλά εντός ορίων

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: