• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 603,776 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Βασιλικη στο Οι τελευταίες θετικές εξελίξει…
    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Δεκέμβριος 2007
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Νοέ.   Ιαν. »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Η «ομαδοποίηση» στην Ιεραρχία και οι επικείμενες εξελίξεις.

Φαίνεται ότι σύντομα ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος θα αφήσει το «θρόνο». Ανεξάρτητα από την εκκλησιαστική πολιτική του και το εκκλησιολογικό υπόβαθρο αυτής της πολιτικής, αφήνει ένα κενό. Ο διάδοχός του θα λάβει υπόψη του τα θετικά και αρνητικά της βραχύχρονης αρχιεπισκοπίας του, σε αρκετούς βασικούς τομείς

Όσον αφορά το εσωτερικό της ελλαδικής Εκκλησίας, τέσσερα μεγάλα ζητήματα αποτελούν επίκεντρα ζυμώσεων ήδη.

Το πρώτο αφορά αυτές καθαυτές τις σχέσεις Φαναρίου-Αθήνας, όπου στο βάθος «κοιτάει» περίεργα και αδηφάγα ο νέος Πάπας σε μια Ευρωπαϊκή Ένωση μεγάλων πολιτικών ανακατατάξεων. Όσον αφορά τις σχέσεις Φαναρίου-Αθήνας κάναμε ένα σχόλιο και προσφέραμε μια ειδική μελέτη, πριν λίγες ημέρες.

 

Το δεύτερο αφορά τη σχέση Ιεραρχών και λαού. Είναι ακόμα ανοικτό το ζήτημα της συμμετοχής του λαϊκού στοιχείου στην επιλογή του ιερατικού και διακονικού στοιχείου σε όλες τις βαθμίδες. Κατά τη μακρόχρονη ορθόδοξη παράδοση η υπόθεση βρίσκεται σε χρόνια αναμονή, κυρίως λόγω κοινωνικών και πολιτικών επιλογών. Γι’ αυτό θα γράψουμε με νέα ευκαιρία.

Το τρίτο αφορά τις προχειρότητες για τη λεγόμενη «λειτουργική» ανανέωση σε όλες τις διαστάσεις της.

Το τέταρτο αφορά μια τάση ομαδοποιήσεων στο εσωτερικό της Ιεραρχίας. Δυστυχώς υφίστανται κυρίως λόγω άμβλυνσης της ορθόδοξης διάστασης της εκκλησιολογίας. Περί αυτού διαβάστε σημερινό άρθρο του Ναυπάκτου Ιεροθέου στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία εδώ.

Advertisements

11 Σχόλια

  1. Για μένα καλύτερα θα ήταν να είναι «ανοιχτή» η προσφορά της διακονίας με βάση θέσεις για το μέλλον του εκκλησιαστικού θεσμού.

  2. Δεν ξέρω πώς θα σου φανούν οι απόψεις ενός άθεου. Έτσι κι αλλιώς, δεν σκοπεύω να μπω στο ζήτημα της ύπαρξης θεού ή όχι, αφού άλλωστε και το άρθρο σου καθόλου δεν στοχεύει σε κάτι τέτοιο, αλλά κοιτά τα ενδοϊεραρχικά.
    Η ιεραρχία -επιμελώς αποφεύγω τον όρο εκκλησία- είναι συνυφασμένη διαχρονικά με την εξουσία, πέραν σαφώς ορισμένων εξαιρέσεων και με την εξαίρεση της πλειοψηφία του κατώτερου κλήρου. Είναι λοιπόν λογικό να αντανακλά και τις αντιθέσεις που βλέπουμε στο πολιτικό σκηνικό. Το πρόβλημα της ηγεσίας της εκκλησίας δεν είναι θεολογικό -νομίζω ότι έχουν εξευτελίσει -συγγνώμη κι όλας- την όποια ανθρωπιστική ουσία του ορθόδοξου δόγματος εδώ και ΠΑΡΑ πολύ καιρό- αλλά κοινωνικό. Οι αλλαγές στην κοινωνία που συμβαίνουν ή προετοιμάζονται φέρνουν σε δύσκολη θέση και την ιεραρχία που προσπαθεί να προσαρμοστεί για να επιβιώσει στις συνεχώς διαμορφούμενες νέες συνθήκες. Και κοιτάνε, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, να σώσουν το τομάρι τους όλοι ή οι περισσότεροι. Οι σημερινές ομάδες αύριο θα διασπαστούν για να δημιουργηθούν άλλες, ανάλογα με τα συμφέροντα. Θεωρώ ότι το ζήτημα αφορά στο προσωπικό βόλεμα και σε τίποτα περισσότερο. Νομίζω σήμερα πως οι Απόστολοι δεν θα σταματούσαν να γράφουν επιστολές προς τους ιεράρχες.
    Ελπίζω να μην υπήρξα άθελά μου προσβλητικός σε κάτι και αν ναι, απολογούμαι
    (διευκρίνιση: επειδή στο δικό μου ιστολόγιο έβαλα μία θρησκευτική εικόνα του Ιησού μονταρισμένη με το πρόσωπο του Καραμανλή με αφορμή ένα πολιτικό ζήτημα που προέκυψε, φρόντισα να αλλάξω όλα σχεδόν τα διακριτικά γράμματα, ώστε να παραπέμπει μεν η μορφή στον Ιησού, αλλά να αναδεικνύει όσο γίνεται με αστείο τρόπο την έκφραση «είναι θεός ο Καραμανλής» που χρησιμοποιώ για τίτλο).

  3. @ καπιταλιστικό κουμμούνι θα επανέλθω σε λίγο καιρό με προτάσεις.

    @ erythros θα συμφωνήσω μαζί σου ότι αυτα που γραφεις είναι ένας σημαντικός παράγοντας στο θέμα. Απλά δεν το εξαντλει, διότι παραβλέπει άλλες διαστάσεις. Εδω είμαστε για να τεθουν και αυτές σε δεδομένη ευκαιρία.
    Φυσικά και δεν υπήρξες προκλητικός.
    Οι απόψεις σου είναι απόψεις μεγάλου μέρους του κοινωνικού σώματος. Απλά με βρίσκουν σύμφωνο απο την «πολιτική » πλευρά.

  4. Νομίζω ότι από τα τέσσερα ζητήματα που θίγεις, το σημαντικότερο είναι το πρώτο. Από την άποψη ότι τα ιεραρχικά, λειτουργικά κλπ. κυρίως αφορούν ζητήματα οργάνωσης, συσχετισμών σε εσωτερικό επίπεδο. Αντανακλούν σαφώς βαθύτερες εξελίξεις, αλλά νομίζω ότι «η βαθύτερη εξέλιξη» είναι το πρώτο ζήτημα από τα τέσσερα.
    Διευκρίνησε λοιπόν αν θέλεις η Ε.Ε. πώς μπλέκεται στην ιστορία; Τί ιδιαίτερες επιδιώξεις μπορεί να έχει;

  5. @ regimientocinqo

    Σε ένα μικρό σχόλιο μόνο απλές πινελιές:

    Η Ευρωπαϊκή Ένωση ήδη αποτελείται από 27 κράτη και κρατίδια. Η δυναμική της (με πρώτο λόγο στην νεοφιλελεύθερη καπιταλιστική) οδηγεί σε λίστα αναμονής πάνω από 10 κράτη και κρατίδια ακόμα. Όσο όμως η Ρωσία είναι απέξω, δηλ. και ο ιδιαίτερος ρόλος του Πατριαρχείου Μόσχας, οι εκκλησιαστικές πολιτικές έχουν ως άξονα το Βατικανό.

    Οι μεν προτεσταντικές ομολογίες είναι πολυδιασπασμένες, οι δε Ορθόδοξες Εκκλησίες δεν ανήκουν (καλώς) στο ίδιο Πατριαρχείο.
    Όμως το ποια εκκλησία (Φανάρι ή η Αθήνα) έχει τον κύριο λόγο στην Ε. Ε. είναι σημαντικό στοιχείο. Επομένως οι σχέσεις Φαναρίου-Αθήνας σηματοδοτούν πράγματα. Το ίδιο και οι σχέσεις Φαναρίου-Μόσχας ή Αθήνας – Μόσχας.
    Έμμεσο ρόλο έχουν τα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία κατά σειρά Ιεροσολύμων, Αλεξανδρείας και Αντιόχειας.

    Σημαντικό ρόλο αρχίζουν να παίζουν τα νεότερα Πατριαρχεία Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Σερβίας.

    Στο παιχνίδι αυτό κύριο ρόλο θα παίξουν ακόμα δυο πολιτικές κατευθύνσεις.
    1. Η είσοδος ή μη της Τουρκίας στην Ε.Ε.
    2. Η πολιτική «ανεξαρτησία» των Ορθόδοξων εκκλησιών από την επιρροή του πάπα-Βατικανού.

    Επομένως το ποια πλειοψηφία θα βγάλει τον ποιον νέο Αρχιεπίσκοπο είναι σημαντικό δεδομένο.
    Γι’ αυτό η οικογένεια Μητσοτάκη έχει ήδη μπει δυνατά στο παιχνίδι της διαδοχής.

    Το πράμα όμως έχεις και αρκετό ψωμί ακόμα…

  6. «Στο παιχνίδι αυτό κύριο ρόλο θα παίξουν ακόμα δυο πολιτικές κατευθύνσεις.
    1. Η είσοδος ή μη της Τουρκίας στην Ε.Ε.
    2. Η πολιτική “ανεξαρτησία” των Ορθόδοξων εκκλησιών από την επιρροή του πάπα-Βατικανού.»
    Μανιτάρι, αν αυτά είναι είναι τα κύρίαρχα ερωτήματα γύρω από την εκκλησία, τότε ας σταματήσουμε να μιλάμε.. Δεν αξίζει τον λόγο.. Μιλάμε απλά για ένα think tank δίπλα σε μια μόνο πολιτική τάση…

    Η Εκκλησία είναι αλλού…

  7. @ Τσουκνίδα
    απάντησα στο ερώτημα του regimientocinqo με βαση τη δική του σκέψη.
    Προσωπικά εβαλα τεσσερα σημεια, που αφορούν την εξωτερική πλευρά της ιεραρχίας: την σχέση της με το κοινωνιολογικό περιβαλλον.

    Η αληθής ορθοδοξη Εκκλησία αναπτύσσετται ευχαριστιακά στις ερήμους της σύγχρονης ζωής. Αν θέλεις και αυτο το βάζουμε στο παιχνιδι του διαλόγου. Είσαι;

  8. Μην αυταπατάσθε, αγαπητοί!
    Τίποτε και ποτέ δεν μπορεί και δεν πρόκειται ν’ αλλάξει στην διοικούσα Εκκλησία υπό οποιανδήποτε ηγεσία.

    Καλημέρα όλη μέρα!!!

  9. μα και με το κοινωνιολογικό ενδιάφερον αυτά είναι τα ζητήματα;
    ή το περιβάλλον
    ή η μοναξιά των πόλεων,
    η νέα φτώχεια, η αβαγκαστική μετανάστευση.
    Αν θα μπει η Τουρκία στην Ε.Ε. με ενδιαφέρει;
    Επίσης με τον Λατινοαμερικάνο παππά της Φαβέλας τίποτα δεν με χωρίζει στην καθημερινότητα.. Με τον «ΟΡΘόδοξο Ταγό» με συγκεντρωτική ρωμαιοκαθολική νοοτροπία με χωρίζουν πολλά!

  10. @ Τσουκνίδα

    Και αυτά σωστά. «Κακείνο μη αφιέναι». Το ζήτημα είναι ποπαραγοντικό.

    @ Π.Κ.

    Μη χάνεις την υπομονή σου παπαΠαναγιώτη. Οι αλλαγές πολλές φορές δεν «γίνονται μετά παρατηρήσεως»… Μετά παρατηρήσεως θα γίνουν όταν η εκκλησία των ερήμων δημιουργήσει κίνημα…

  11. Mητροπολίτης Πειραιά Σεραφείμ: «Όχι αρχιεπίσκοπο με αυταρχική νοοτροπία»
    συνέντευξη στη Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 23-12-2007 στην ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ:
    http://www.enet.gr/online/online_text/c=110,id=71004784

    Στην Εκκλησία υπάρχουν ομαδοποιήσεις», παραδέχεται ευθέως ο μητροπολίτης Πειραιά Σεραφείμ σε συνέντευξή του στην «Κ.Ε.», στην οποία αφήνει ευθείες αιχμές κατά Χριστόδουλου για αυταρχική νοοτροπία….

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: