• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 600,818 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    Οι 19+2 εκκλησιές τη… στο Η Παναγιά της Κέρτεζης ως ΜτΒ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Δεκέμβριος 2007
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Νοέ.   Ιαν. »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Προοιμιακή προσπάθεια Συμβολής σε ένα Διάλογο για την Παιδεία – 1ο

Tου Φ. Κ. Βώρου


Τέτοιος διάλογος υποτίθεται ότι είναι σύμφυτος με την έννοια της Παιδείας, η οποία υποτίθεται ότι υπάρχει ως αίτημα και λειτουργεί ως θεσμός (Εκπαίδευση) με δυο βασικούς στόχους:

· Μόρφωση του ανθρώπου με την αφομοίωση στοιχείων του Πολιτισμού[1] των Ανθρώπων (τρόπους σκέψης, αξιολόγησης, συμπεριφοράς).

· Προετοιμασία του νέου ανθρώπου για να ζήσει σε ένα μεταβαλλόμενο κόσμο, όπου συνεχώς εξελίσσονται οι γνώσεις και δεξιότητες και αξίες που υπηρετούν τη ζωή των ανθρώπων μέσα στην κοινωνία τους [2] και μεταβάλλονται επίσης οι τρόποι παραγωγής αγαθών.

Αυτονόητος λοιπόν ο διαρκής διάλογος, αλλά επανέρχεται συχνά ως αίτημα νέο, όταν οι «ιθύνοντες» κάποιας περιόδου έχουν σταθμεύσει στο σταθμό της ακινησίας θεωρώντας τις δικές τους μόνο πεποιθήσεις ως «σωτήριες» λύσεις για τις ανάγκες της παιδείας στον καιρό τους. Ποια είναι τα αίτια ή τα κίνητρα τέτοιας νοοτροπίας δεν είναι αίτημα χρήσιμο για τούτη την ώρα. Αλλά μια που ακούστηκε πρόσφατα (τέλη Απρίλη) ως πρόταση από την πολιτική ηγεσία (Διάλογος για την Παιδεία), νομίζω σκόπιμο να επιχειρήσουμε τη διατύπωση κάποιων αρχών διαλόγου για την Παιδεία/ Εκπαίδευση. Ο όρος αρχές μπορεί να δηλώνει:

· Χρονική αφετηρία για κάποια εργασία.

· Σημείο εκκίνησης κάποιου έργου.

· Κανόνες σκέψης, λόγου, δράσης, ηθικής αντίληψης.

· Κριτήρια επιλογών.

Μετά τη διευκρίνιση αυτή καταγράφουμε (έχοντας στον νου βέβαια πολλά στοιχεία από την Ιστορία της Εκπαίδευσης και τη Θεωρία Παιδείας[3]) κάποια αναγκαία στοιχεία ή βήματα διαλόγου:

Βήμα πρώτο: Ποιοι είναι οι σκοποί παιδείας (καθολικά αποδεκτοί, όχι ως προσωπικοί ισχυρισμοί ή προσωπικές προτιμήσεις ή ιδεολογικές επιλογές μιας κοινωνικής ομάδας). Με ποια κριτήρια προτάσσονται τέτοιοι σκοποί; (Ζήτημα κοινωνικό και οικονομικό).

Βήμα δεύτερο: Πώς επιδιώκονται αυτοί οι σκοποί; Με ποια παιδευτικά αγαθά; Με ποιους ειδικούς διαμεσολαβητές ; Με ποιες μεθόδους; (Ζήτημα κοινωνικό, κυρίως παιδαγωγικό).

Βήμα τρίτο: Ποια θέση έχουν σε όλη αυτή τη διαδικασία οι ποικίλες εξετάσεις (ως θεσμός παιδαγωγικός / κοινωνικός) και οι διαδικασίες αξιολόγησης διδασκόντων , διδασκομένων και λοιπών παραγόντων (Προγραμμάτων, Βιβλίων, Προϊσταμένων, Υφισταμένων…);

Βήμα τέταρτο: Μπορούν να λειτουργήσουν αποδοτικά οι εκπαιδευτικοί θεσμοί με εποπτεία και συμβουλή από τους εμπειρότερους και γι’ αυτό πιο ειδικούς ή από τους θηρευτές αξιωμάτων «δικούς»;

Βήμα πέμπτο: Έχουν δικαίωμα οι νέοι εκπαιδευτικοί να αποβλέπουν σε παιδαγωγική ευδαιμονία ως ένα ιδανικό γι’ αυτούς και το μαθητικό πληθυσμό που τους ακούει ή να θεωρούν δεδομένη την παιδαγωγική κακοδαιμονία, με προοιμιακή αποδοχή ηττοπάθειας;

Βήμα έκτο: Έχει υποχρέωση η πολιτική ηγεσία να ακολουθεί το διάλογο παθητικά ή να προηγείται στη διατύπωση κάποιου θεματολογίου υποχρεωτικού για το νόημα της Ποιότητας Εκπαίδευσης;[4]

Βήμα έβδομο: Με ποια κριτήρια επιλέγονται και προάγονται σε διάφορες υπηρεσίες εκπαιδευτικές, παιδαγωγικής υφής κυριότατα, διοικητικές σε δεύτερη μοίρα, οι εκπαιδευτικοί; Κριτήριο πρώτο οι βασικές σπουδές τους; Οι επιμορφωτικές ειδικεύσεις τους; Οι μεταπτυχιακές σπουδές τους; Η πραγματική παιδαγωγική επίδοσή τους στην αίθουσα διδασκαλίας της οικείας εκπαιδευτικής βαθμίδας; Οι υπηρεσιακές εκθέσεις τους για τη διδακτική προσφορά τους ή ίσως και οι κοινωνικές / πολιτικές σχέσεις τους[5];

Βήμα όγδοο: Με ποια κριτήρια διαμορφώνονται τα Προγράμματα Σπουδών για τα παιδιά; Είναι κριτήριο ο θόρυβος που γίνεται για διάφορα πρόσκαιρα ζητήματα της κοινωνίας ή η ήρεμη εκτίμηση για τα ζητήματα που κρίνονται αναγκαία για τη ζωή γενικότερα, χρήσιμα και καλά [6] / ωραία (ή ευχάριστα και τερπνά) για την ηλικία, στην οποία προσφέρονται ως πεδίο μάθησης τα Προγράμματα; Είναι κριτήριο παιδαγωγικό. Προέχουν τα κριτήρια αντικειμενικής ανάγκης και παιδαγωγικής αντίληψης ή προέχουν υποκειμενικές μεγαλοστομίες κάποιας «αυθεντίας»;

Και ποιοι είναι οι αρμόδιοι να κρίνουν για όλα αυτά; Οι σοφοί γενικά; Οι ειδικοί και έμπειροι; Οι «δικοί» μας, που τους έχουμε και εμπιστοσύνη;

Βήμα ένατο : Ο διάλογος για την Παιδεία γίνεται για να δείξει η ώριμη γενιά τις προτιμήσεις της (συμπάθειες, προκαταλήψεις, ιδεολογίες, θάμβος….) ή για να προσπαθήσει να βρει τι μπορεί να είναι εποικοδομητικό (αναγκαίο, χρήσιμο, καλό ή ωραίο) για τη νέα γενιά;

Βήμα δέκατο (ίσως το σπουδαιότερο που διατρέχει όλη την εκπαιδευτική διαδικασία): Ποια είναι τα επιμέρους θέματα της λεγόμενης Εκπαιδευτικής Πολιτικής; Ποια τα κριτήρια προσέγγισής τους ; Με ποια κριτήρια επιλέγονται οι «αρμόδιοι» για να συνεργαστούν στη διαμόρφωση μιας εκπαιδευτικής πολιτικής; Έχουν αναζητήσει κριτήρια λύτρωσης των νέων από «ιδέες αδρανείς»[7], που ίσως βαρύνουν σήμερα τη σχολική παιδεία και προκαλούν πολύμορφες αρνητικές παρενέργειες εις βάρος των νέων; Ή μήπως έχουν προσκολληθεί σε κάποιες θέσεις που προέρχονται από «αυθεντίες» και, άρα, είναι μη αμφισβητήσιμες, ώστε να μην κινδυνεύει και ο αμφισβητίας να χάσει την «υπόληψή» του και τη θέση του;

ΠΗΓΗ: www.voros.gr, Φ. Κ. Βώρος, Ph. D., επίτ. Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

[1] Ανάλυση της έννοιας στο: www.voros.gr, με τον τίτλο: «Για την πολύπαθη έννοια του Πολιτισμού».

[2] Σκοποί Παιδείας στο www.voros.gr

[3] Ενδεικτικά μόνο σημειώνω: Θεόδωρου Καρζή, Η Παιδεία στην Αρχαιότητα και η Παιδεία στο Μεσαίωνα (δυο ανεξάρτητοι τόμοι), εκδόσεις «Φιλιππότη».

Αλ. Κ. Δημαρά, Η Μεταρρύθμιση που δεν έγινε, εκδ. «Ερμής».

Κωνστ. Χατζόπουλου, Ελληνικά Σχολεία στην Περίοδο της Οθωμανικής Κυριαρχίας, εκδ. «Βάνιας» (Θεσσαλονίκη).

Θεοφάνη Χατζηστεφανίδη, Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης, εκδ. «Παπαδήμας».

Φ. Κ. Βώρου, Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης, (Αθήνα 1997). ( Το βιβλίο αυτό έχει δωρηθεί στο περιοδικό «Εκπαιδευτικά»).

[4] Με αυτόν ακριβώς τον τίτλο (Ποιότητα Εκπαίδευσης) υπάρχει ειδικό άρθρο, στο διαδίκτυο, στο διαδικτυακό τόπο www.voros.gr


[5] Γνωρίζουν οι «αρμόδιοι» κριτές ότι χωρίς την εμπειρία της οικείας αίθουσας διδασκαλίας όλα τα άλλα προσόντα αποκτούν πολύ χαμηλή παιδαγωγική αξία;

[6] Ίσως είναι χρήσιμο να σημειώσουμε ότι τα κριτήρια αυτά διατυπώθηκαν πρώτη φορά από τον Αριστοτέλη στα Πολιτικά (§1332 κ.ε.) πριν από 2350 χρόνια!

[7] A. N. Whitehead, The Aims of Education, London (Ernst Benn Limited) 1970, σελ. 2-3.

Και ειδικό άρθρο, με τίτλο: «Ιδέες αδρανείς», στο Διαδίκτυο (www.voros.gr).

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: