• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 605,640 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Ιωάννης της Κροστάνδ… στο Ιωάννης της Κροστάνδης ο άγιος…
    Ιβάν ο οχληρός στο Ιωάννης της Κροστάνδης ο άγιος…
    Chaturbate στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Βασιλικη στο Οι τελευταίες θετικές εξελίξει…
    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Δεκέμβριος 2007
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
    « Νοέ.   Ιαν. »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

ΓΕΝΙΚΗ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ & ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ Γ /ΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Σόνια Καραγιαννίδου, καθηγήτρια Γαλλικών, Υπεύθυνη ΣΕΠ Κυκλάδων


Στο συνέδριο που διοργάνωσε στις αρχές Νοεμβρίου 2006 η Σχολή Μωραΐτη με την ευκαιρία των 70 χρόνων λειτουργίας της και με θέμα: «Σχολείο- Παιδεία: ετερώνυμα που έλκονται ή ομώνυμα που απωθούνται;», οι εισηγητές ενίσχυσαν την αντίληψη ότι η γενική μόρφωση δεν μπορεί να είναι απλώς αποτέλεσμα μιας απλής σύνθεσης συστηματικών διδασκαλιών επί μέρους αντικειμένων (γλώσσα, ιστορία, μαθηματικά, φυσική κτλ) αλλά προκύπτει μόνο από μια γενικότερη στάση που διατρέχει ολόκληρη τη σχολική ζωή και όλα τα μαθησιακά αντικείμενα. Τα θέματα τα σχετικά με τα παιδιά και τους νέους, οδηγούν αδιάκοπα τη συζήτηση

στην ευθύνη του σχολείου και στις δυσλειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος. Αλλά όπως συμβαίνει πάντα, οι ψύχραιμες θεωρήσεις και οι ορθολογικές αναλύσεις δείχνουν ότι οι συσχετισμοί αυτοί είναι παραμορφωτικοί. Ακόμη χειρότερα, με τις εμβαλωματικές λύσεις που δίνονται – ή απλώς προκύπτουν – μέσα στη ζέση των ανωμαλιών, καταλαγιάζουν τα πράγματα, μειώνεται ή εκμηδενίζεται το κοινό ενδιαφέρον και η ηρεμία εκλαμβάνεται ως απόδειξη ότι τα προβλήματα λύθηκαν.

Πέρυσι τέτοιο καιρό, και σ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, οι μαθητές της Γ΄ τάξης του Ενιαίου Λυκείου αντιμετώπισαν εξετάσεις σε 6 μαθήματα για την πρόσβαση στην Γ/ θμια, πέρασαν τη φάση της σύγχυσης όσον αφορά στο 6ο μάθημα που έπρεπε να δηλώσουν και βέβαια τη βάση του 10. Από τα στοιχεία φαίνεται ότι το 2005 οι υποψήφιοι που βαθμολογήθηκαν κάτω του 10 ήταν σε ποσοστό 41,70% έναντι του 43,66% του 2006. Δηλαδή έχουμε μια μείωση της αποτυχίας σχεδόν 2%. Το ποσοστό αυτό, για τέτοιου είδους εξετάσεις, είναι στατιστικά σχεδόν χωρίς καμιά ιδιαίτερη αξία. Κάθε χρόνο, βέβαια, πρέπει να πούμε ότι υπάρχουν πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι να αποτυγχάνουν κατά 20 έως 80%. Όποιο επιστημονικό σύγγραμμα και να μελετήσει κανείς σχετικό με κάποιο τεστ ή εξέταση, θα δει ότι αυτό κρίνεται κυρίως από τα αποτελέσματά του. Όταν λοιπόν έχουμε ένα 70% ν’ αποτυγχάνει σ’ ένα μάθημα, εκείνο που πρέπει να κοπεί είναι το ίδιο το περιεχόμενο της εξέτασης.

«Καλό» σχολείο είναι αυτό που έχει πολλές επιτυχίες στις εξετάσεις, «καλοί» καθηγητές είναι αυτοί που βοηθάνε τα παιδιά να πετύχουν στις εξετάσεις. Κι όταν το δημόσιο σχολείο και οι καθηγητές του δεν επιτυγχάνουν αυτόν τον στόχο, τότε υπάρχουν το «καλό» φροντιστήριο και το «καλό» ιδιαίτερο.

Ο καθηγητής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Γιώργος Μαυρογιώργος επισημαίνει ότι οι εξετάσεις είναι ένα τεστ στην κόπωση και στην αντοχή, δεν είναι διαδικασία μάθησης, διάγνωσης, ανατροφοδότησης, κινητοποίησης. Η ένταση των εξετάσεων είναι η πιο αποτελεσματική συνταγή για αναστολή της εκπαιδευτικής διαδικασίας, της παιδαγωγικής σχέσης και της μάθησης.

Πόσο μάλλον, θα πρόσθετα, όταν η διδακτέα ή εξεταστέα ύλη είναι σχεδόν πάντα προορισμένη για τον κάδο ανακύκλωσης ή τον σκουπιδοτενεκέ της μνήμης, την επομένη των εξετάσεων.

Κάθε χρόνο, οι οικογένειες των μαθητών ξοδεύουν τεράστια ποσά για να τους προετοιμάσουν «σωστά» ώστε να πετύχουν στις εξετάσεις. Μα με τόσα χρήματα δε θα έπρεπε τουλάχιστον να απαιτούμε μεγαλύτερη ποιότητα εκπαίδευσης κι όχι περισσότερες εξετάσεις;

Οι μαθητές ευελπιστούν σε μείωση της ύλης, σε μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων, σε μείωση των βάσεων εισαγωγής σε κάποια σχολή ΑΕΙ ή ΤΕΙ, σε βατά θέματα κτλ Από την άλλη, το Λύκειο ως εξετασιοκεντρικό σχολείο στηρίζεται στη λογική ότι όσο πιο δύσκολα θέματα μπαίνουν, τόσο περισσότερο θα προσπαθούν οι μαθητές και θα βελτιώνονται. Οι δε εκπαιδευτικοί, προκειμένου οι μαθητές τους να πετύχουν υψηλότερες επιδόσεις επιμένουν στο ζήτημα της προετοιμασίας τους για τις εξετάσεις και μετατρέπονται σε συμβολαιογράφους επιδόσεων.

(Το σχολείο των εξετάσεων έχει και μια άλλη σοβαρή επίδραση στην πολιτιστική παραγωγή της κοινωνίας. Τα λυσάρια, οι οδηγοί απομνημόνευσης της ύλης, οι οδηγοί εξόδου «από το λαβύρινθο των εξετάσεων» αποτελούν σήμερα τα υπ’ αρ. 1 best seller. Για τους περισσότερους μεγάλους εκδοτικούς οίκους είναι πιο ελκυστικό επιχειρηματικά να εκδώσουν οδηγούς επιβίωσης για τις εξετάσεις παρά λογοτεχνικά έργα, ποίηση, θέατρο κτλ.)

Ιδιαίτερο μέλημα των εξεταστικών επιτροπών είναι κατά πόσο παράγουν επιτυχημένους και αποτυχημένους ώστε να χωράνε στις θέσεις που προσφέρουν οι πανεπιστημιακές σχολές, δημιουργώντας παράλληλα την εντύπωση ότι η επιλογή είναι αξιοκρατική: «όσοι διάβασαν πέρασαν, αυτοί που δεν διάβασαν δεν πέρασαν». Σ’ ένα εξετασιοκεντρικό σχολείο «γνωρίζω» σημαίνει «απάντησα σωστά στις ερωτήσεις των εξετάσεων». Και αυτό, δυστυχώς, σημαίνει η λέξη για πολλούς μαθητές, φοιτητές, γονείς, εκπαιδευτικούς.

Το σχολείο «σερβίρει» στους μαθητές το τελικό προϊόν μιας γνώσης. Δεν τους μαθαίνει πως παράγεται η γνώση, δεν τους επιτρέπει να εξακριβώνουν τις σχέσεις μεταξύ των επιστημών, δεν τους επιτρέπει να θέτουν ερωτήματα και να αναζητούν την γνώση. Οι μαθητές απομνημονεύουν χωρίς να κατανοούν τις θεωρίες. Ο καθηγητής του ΕΜΠ Βένιος Αγγελόπουλος, το Μάρτιο του 2003 στο 2ο Διήμερο Διάλογο για τη διδασκαλία των Μαθηματικών, είπε το εξής: «εάν θέλουμε τα παιδιά να μαθαίνουν κάτι απ’ έξω, δεν καταλαβαίνω γιατί αυτό πρέπει να είναι τα μαθηματικά κι όχι, ας πούμε, τα δρομολόγια τρένων ή το εορτολόγιο που είναι κοινωνικά πιο χρήσιμα: αύριο γιορτάζει η Παναγιώτα, μεθαύριο η Μαγδαληνή και μπορεί κανείς να της προσφέρει λίγα λουλούδια».


Στο νέο Επαγγελματικό Λύκειο που ξεκίνησε από φέτος με την Α΄ τάξη του, μπήκαν πολύ περισσότερες ώρες μαθημάτων γενικής παιδείας και μόνο 4 ώρες μαθημάτων Κύκλου. Η πρόσβαση στην Γ /θμια, σε δύο χρόνια από τώρα, είναι ασαφής. Το βέβαιο είναι ότι θα διέπεται από το ίδιο εξετασιοκεντρικό καθεστώς. Άλλο ένα λοιπόν εξετασιοκεντρικό σχολείο ή ένα σχολείο που θα δίνει πτυχίο με ασαφή και αμφιλεγόμενα επαγγελματικά δικαιώματα.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να συνδέσουμε όσα ακούστηκαν για τη διαθεματική προσέγγιση των αναλυτικών προγραμμάτων και των νέων βιβλίων του Δημοτικού και του Γυμνασίου με το εξετασιοκεντρικό σχολείο της επόμενης βαθμίδας που είναι το Λύκειο, Γενικό ή Επαγγελματικό και να προβληματιστούμε αν και κατά πόσο όλα αυτά αφορούν μια ενιαία δωδεκάχρονη εκπαίδευση, με την ποιότητα που όλοι, φαντάζομαι, απαιτούμε.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Χρ. Κάτσικας, Κ. Θεριανός «Η εκπαίδευση της Αμάθειας», εκδ. Gutenberg, Aθήνα 2005

2. Παν. Μπούρδαλας, άρθρο στην Πύλη www.alfavita.gr , «Η βάση του 10 ως νέος μοχλός για ξεκαθάρισμα εκπαιδευτικών και πολιτικών λογαριασμών»

3. Αλ. Δημαράς, άρθρο στην Πύλη www.alfavita.gr , «Πού πάει το σχολείο»

ΠΗΓΗ: http://www.epyna.gr/~agialama/synedria_imerides/trihmero_paideias/karagiannidou3.doc

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: