• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός… πάντα!

  • Η Αποικία μας επί τα ίδια λημέρια!!!

  • Που και που περνόντας και από το Facebook

  • Επικοινωνία

  • PageRank

    Free Google PageRankChecker Script
  • Ανά την υφήλιο από 9-2-09

    free counters
  • Παγκόσμια όραση από 30-9-08

  • Εσείς τώρα είστε στην παρέα μου

    website stats
  • Επισκέψεις φίλων και περαστικών

    • 600,689 μελέτες ή ματιές από 10-11-2007
  • οι ερχόμενοι μετά πολλών επαίνων

    free web stats
  • Φρέσκα σχόλιαααα…

    Wag the Dog: Το μετα… στο Περί γάμου στη Μεγάλη Σύνοδο τ…
    manitaritoubounou στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ιβάν ο οχληρός στο Γάμος εν γένει και ορθόδοξος χ…
    Ηθικισμός στην Ορθοδ… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Κριτικά υποστηρικτικ… στο Δυνατότητες και κίνδυνοι στην…
    Ιβάν ο οχληρός στο Οι βασικοί άξονες του Μισθολογ…
    Στέργιος (Αλέξανδρος… στο Το άτομο ως «ομφάλιος λώρος» τ…
    Το Zωντανό Iστολόγιο… στο Να μην χάσουμε τα πάθη – Να τα…
    Χρηματίτες, στεφανίτ… στο «Παραδοσιακό» αλώνισμα στην Κέ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    Yiannis Zagos στο Ο Δαρβίνος, ο Σεραφείμ Ρόουζ κ…
    manitaritoubounou στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    eleni στο Άξιος!!!! Εψηφισμένος Επίσκοπο…
    Οι 19+2 εκκλησιές τη… στο Η Παναγιά της Κέρτεζης ως ΜτΒ…
  • Καλά, μ΄αυτά φάγατε το χρόνο σας αυτές τις μέρες;

  • Του μήνα μας, μέρες λόγου και σιωπής

    Νοέμβριος 2007
    Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
        Δεκ. »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  
  • Τα τελευταία σφυρίγματα του τραίνου

  • Πρώτες κουβέντες στο Μανιτάρι του Βουνού

  • RSS Φιλαλήθης / Philalethe00

  • RSS Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

  • RSS Τσουκνίδα θεολογική

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Ἀγαθὸν τὸ ἐξομολογεῖσθαι…

  • RSS Κόκκινη Πιπεριά

  • RSS π. Λiβυος

  • RSS Στον ίσκιο του Ήσκιου

  • RSS ο Σα της Στροφής

  • RSS Άλιος φίλος

  • RSS Ιδιωτική Οδός

  • RSS Το ζωντανό ιστολόγιο

  • RSS Το βλέμμα κάθε Βδομάδας

  • RSS Black Cat ★ Red Cat

  • RSS Το μικρό κελλάρι

  • RSS Η ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

  • RSS Πόντος και Αριστερά

  • RSS Απλή και ήσυχη ζωή…

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • Ανασκαφές στο ορυχείο μας

  • Ομάδες μανιταριών στο καστανόδασος των αναστεναγμών

  • a

  • Ενώ σας καλώ κοντά μου, εσείς πάτε μακρυά μου

  • Μεταστοιχεία

  • RSS Κίν. Υπεράσπισης προσφύγων-μεταναστών Αχ

  • RSS ΚΥΝΟΚΕΦΑΛΟΙ

  • RSS Το εγκόλπιο του Ναύκο

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Πατρινή εκπ. Γκρίνια

  • RSS Εξαποδώ

  • RSS Καλλιτεχνική πατρινή διάδραση

  • RSS Θεαμαπάτες & Δικτυώματα

  • RSS OMADEON

  • RSS Ιθαγενείς

  • RSS utopia vs pragma

  • RSS GREEK RIDER

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Herr K.

  • RSS Άρωμα Ασίας πατρινής

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS Το κονάκι του Αντώνη

  • RSS α-εργώδες

    • Παρουσιάστηκε σφάλμα. Το κανάλι ίσως είναι εκτός λειτουργίας. Δοκιμάστε αργότερα.
  • RSS οοδε-Ιστολόγιο

  • RSS Θεολογία Ζάντε – περιβάλλοντος

  • RSS Theoprόvlitos

  • RSS Ardalion’s Weblog

  • RSS ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ

Εκπαίδευση και Πρόληψη

Γρίβας Κλεάνθης (1998)

Οι προσεγγίσεις: Φόβος – Πληροφόρηση – Ικανότητες

1) Η προσέγγιση που βασίζεται στο φόβο αρχίζει και εξαντλείται με μια τρομολογία για τις απαγορευμένες ουσίες που αποσκοπεί στην καλλιέργεια του φόβου γι’ αυτές.

syriggesstaxalikia.jpg

Πίσω απ’ αυτή την αδιέξοδη και καταστρεπτική επιλογή υπάρχει η απατηλή ιδέα ότι οι νέοι θα μείνουν μακριά από τις απαγορευμένες ουσίες εάν

τους καλλιεργηθεί ο φόβος γι’ αυτές. Και στο επίκεντρο των προσπαθειών που υλοποιούν αυτή την επιλογή, βρίσκεται η προβολή της εικόνας του εξαθλιωμένου χρήστη που πάσχει από κάθε είδους ψυχοδιανοητικές διαταραχές και σωματικές αρρώστιες.

Οι έρευνες που έγιναν, έδειξαν ότι αυτή η μέθοδος αυτή οδηγεί σε αποτελέσματα αντίθετα από τα επιθυμητά και ότι οι νέοι που υφίστανται μια τέτοια χειραγώγηση, είναι χρήστες σε μεγαλύτερη συχνότητα απ’ αυτούς που δεν έχουν καμιά «ενημέρωση».

Οι άνθρωποι – και κυρίως οι νέοι – μπορούν να χειραγωγηθούν με το φόβο σ’ ένα πολύ περιορισμένο βαθμό. Ο φόβος είναι ένα εξαιρετικά αρνητικό αίσθημα απ’ το οποίο οι άνθρωποι θέλουν να απαλλαγούν. Για να επιτευχθεί αυτό υπάρχουν τρεις πιθανές αντιδράσεις: Να καταπιέσουμε τους φόβους μας ή να τους εκλογικεύσουμε ή να ενεργήσουμε ενάντια σ’ αυτούς. Έτσι, ουσιαστικά, οι νέοι σπρώχνονται σ’ αυτό που διακηρυκτικά επιδιώκεται ότι θέλουμε να αποφύγουν.

Παράλληλα, η τρομοκρατική προσέγγιση, δεν αφήνει περιθώρια για άσκηση των νέων σε σχέση με το πώς πρέπει να αντιδρούν σε μια κατάσταση όπου κάποιος τους προσφέρει ψυχοτρόπες ουσίες, πώς να το αποφύγουν ή να το αρνηθούν. Δεν ξέρουν πως να αντιδράσουν όταν βλέπουν τους φίλους ή τους συμμαθητές τους να καταναλώνουν απαγορευμένες ουσίες ή όταν κάποιος τους πει: «θέλεις να δοκιμάσεις;»

2) Η προσέγγιση που βασίζεται μόνο στην «πληροφόρηση» καλύπτει τις διάφορες ψυχοτρόπες ουσίες, σημειώνοντας αλλά όχι διογκώνοντας τους κινδύνους τους. Και με βάση αυτή την ενημέρωση, οι νέοι έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν τις δικές τους απόψεις.

Αυτή η μέθοδος -όπου εφαρμόστηκε- αποδείχθηκε αποτελεσματικότερη από την προηγούμενη αλλά όχι στον αναμενόμενο βαθμό.

3) Η προσέγγιση που βασίζεται στην ενδυνάμωση των προσωπικών ικανοτήτων, δίνει έμφαση όχι τόσο στις ουσίες αλλά στην ανάπτυξη των προσωπικών ικανοτήτων των νέων και αποσκοπεί να τους μάθει να αντιστέκονται στην πίεση της ομάδας, να αντιμετωπίζουν προβλήματα και να παίρνουν αποφάσεις συνυπολογίζοντας τα υπέρ και τα κατά.

Αυτή η προσέγγιση αποδείχθηκε αποτελεσματική. Το μεγάλο πλεονέκτημά της είναι ότι αφενός προσφέρει ειλικρινή ενημέρωση στους νέους για τις διάφορες ψυχοτρόπες ουσίες και αφετέρου ενδυναμώνει τις προσωπικές τους ικανότητες, για να αμύνονται στις πιέσεις της ομάδας και να διαχειρίζονται δημιουργικά τις προσωπικές τους σχέσεις.

Στυλ ζωής

Η χρήση των ψυχοτρόπων ουσιών (νόμιμων και παράνομων) είναι ένα στοιχείο του τρόπου ζωής των ατόμων. Και πρέπει να αντιμετωπίζεται ως τέτοιο.

Πρόταση


Θεωρώ πως το Παιδαγωγικό Τμήμα του ΑΠΘ, σε συνεργασία με διάφορα εθνικά ινστιτούτα χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (όπως, για παράδειγμα, το Ολλανδικό ινστιτούτο Jellinek) θα μπορούσε:

α) να επεξεργάζεται και να υποστηρίζει την εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων στα σχολεία και

β) να βοηθάει τους δασκάλους στις επαφές τους με μαθητές που κάνουν χρήση ψυχοτρόπων ουσιών,

σύμφωνα με μια προσέγγιση του θέματος που θα βασίζεται στο συνδυασμό της πληροφόρησης και της ενδυνάμωσης των προσωπικών ικανοτήτων των μαθητών, τονίζοντας τον πρώτο παράγοντα και δίνοντας έμφαση στον δεύτερο.

Στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη

Οι έφηβοι που κάνουν χρήση αλκοόλ και καπνού ,έχουν την πρώτη επαφή τους μ’ αυτές τις ουσίες στα 12-14.

Οι έφηβοι που κάνουν χρήση κάνναβης, συνήθως έχουν την πρώτη επαφή τους με την ουσία στα 14-16.

Οι έφηβοι που κάνουν χρήση XTC, συνήθως έχουν την πρώτη επαφή τους με την ουσία στα 16-18.

Απ’ αυτό θα μπορούσε να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι

η ενημέρωση για τη χρήση του αλκοόλ και του καπνού θα πρέπει να γίνεται στην ηλικία των 11 με 12,ενώ η ενημέρωση για τις απαγορευμένες ουσίες θα πρέπει να γίνεται μερικά χρόνια αργότερα.

Σε μια πιλοτική έρευνα ανάμεσα σε μαθητές του Άμστερνταμ, με μέσο όρο ηλικίας το 15ο έτος, βρέθηκε ότι η έκταση της χρήσης των ψυχοτρόπων ουσιών εξαρτάται από τον τύπο του σχολείου.

Η έρευνα έδειξε ότι:


α)
Οι μαθητές της γενικής (προ-επαγγελματικής) εκπαίδευσης είχαν περισσότερες εμπειρίες στη χρήση της κάνναβης, ενώ οι μαθητές της προ-πανεπιστημιακής εκ-παίδευσης είχαν λιγότερες: Στη γενική (προ-επαγγελματική) εκπαίδευση, 21% των μαθητών κάπνισμα περιστασιακά και 3% σε καθημερινή βάση. Στην προ-πανεπιστημιακή εκπαίδευση, τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 14% και 2%.
β) Οι μαθητές της γενικής (προ-επαγγελματικής) εκπαίδευσης, καπνίζουν συχνότερα από τους άλλους: Κατά μέσο όρο 3 «τσιγάρα» κάθε φορά.

ΠΗΓΗ: Το εικονικό Σχολείο

Virtual School, The sciences of Education Online, τόμος 1, τεύχος 2, Αύγουστος 1998 http://www.auth.gr/virtualschool/1.2/Praxis/Grivas.html

Οι παραπομπές στα άρθρα που δημοσιεύει το Virtual School, The Sciences of Education Online, πρέπει να συμπεριλαμβάνουν τις παραπάνω πληροφορίες.

Τόμος 1, τεύχος 2, Αύγουστος 1998. Κείμενα και επιστολές στις διευθύνσεις
anthogal@eled.auth.gr και vschool@eled.auth.gr

http://web.auth.gr/virtualschool/1.2/praxis/Grivas.html,

Advertisements

2 Σχόλια

  1. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του 2005, για την κατάσταση του προβλήματος των Ναρκωτικών στην Ευρώπη, του Ευρωπαϊκού Κέντρου Παρακολούθησης Ναρκωτικών και Τοξικομανίας, η χώρα μας κατέχει μια αξιοσημείωτη «πρωτιά» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, στον τομέα της Πρόληψης:
    «Η Ελλάδα αποτελεί ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό παράδειγμα της μετατόπισης των πολιτικών πρόληψης από τις παραδοσιακές βασισμένες στην πληροφόρηση και ατομικές (συμβουλευτικές) προσεγγίσεις στην υλοποίηση
    μιας πραγματικής στρατηγικής για τη δημόσια υγεία, η κάλυψη της οποίας μπορεί να μεγιστοποιηθεί μέσω προσεγγίσεων πρόληψης στο πλαίσιο προγραμμάτων. Ο αριθμός των προγραμμάτων πρόληψης στα σχολεία υπερδιπλασιάσθηκε στην Ελλάδα στο διάστημα από το 2000 έως το 2003, τα δε προγράμματα που βασίζονται στην οικογένεια τριπλασιάσθηκαν στο ίδιο διάστημα»…
    Πως το κατάφερε αυτό η Ελλαδίτσα μας. Δημιουργώντας το δίτυο των Κ.Π. και παρά τις θεμικές αντιφάσεις οργανώνοντας με την συνεργασία και των παιδαγωγών επιμορφωμένων στην αγωγή υγείας ένα πλαίσιο. Το πλαίσιο αυτό έχει ως κύριο στόχο.
    την ενδυνάμωση των κοινωνικών και προσωπικών δεξιοτήτων μελών κοινωνικών ομάδων που μετέχουν στην κοινωνικοποίηση των νέων.
    Την ενίσχυση και προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας των νέων, την ομαλή εξελικτική πορεία τους προς την ενηλικίωση, την κατάκτηση της προσωπικής και συλλογικής συνειδησιακής ωριμότητας, την επιλογή ενός υγιούς τρόπου ζωής.
    Με τίποτα ο φόβος και η αποτροπή του αρνητικού δεν βοηθάει, αλλά η υιοθέτηση του θετικού, όχι ως ατομική διαδικασία, αλλά ως κοινοτική διεργασία.
    Αυτό γεννά τρομερές αντιστάσεις σε πόλους που δεν καλοβλέπουν τις κοινοτικές και ευρύτερα κοινωνικές διεργασίες…

  2. @ Τσουκνίδα
    επειδή έχω ασχοληθεί στην πρόληψη, όχι μέσα από κέντρα πρόληψης, αλλά από συνεργαζόμενο σύλλογο και ομάδες, γνωρίζω πολύ καλά ότι η πρωτογενής πρόληψη αφορά άμεσα τον πρωτογενή τρόπο ζωής.

    Το ζήτημα είναι μέσα στα πλαίσια μια άγριας καπιταλλιστικής παγκοσμιοποίησης τι μπορούμε να κάνουμε στα τρία επίπεδα της πρωτογενούς πρόληψης:
    προσωπικό, ανθρώπινες σχέσεις, πολιτική…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: